Kieffer Wien, hoe oud?????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lopkelove

Kieffer Wien, hoe oud?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 16:42

Waaraan kan je zien hoe oud een Kieffer zadel is, ik zoek een Kieffer Wien, maar er is behoorlijk prijsverschil, waar zit dit hem in????

egnie

Re: Kieffer Wien, hoe oud?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:44

Bij de kieffer zadels zit het jaartal in de haak geslagen waar de beugelriem aan vast zit...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:47

En je kunt beter een oude hebben dan een nieuwere............................. de ouden zijn veel beter!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:47

Voor zover ik weet kun je de fabrikage-datum aflezen aan het serienummer welke is ingestanst in het leer, aan de binnenkant van het zweetblad. De eerste twee cijfers van het serienummer staan voor het jaartal. (06 = 2006 / 05 = 2005 / 04 = 2004 / etc. etc.)

Het model "Wien" is er inmiddels alweer een aantal jaartjes en het is een erg populair zadel. De grote variatie in de 2e hands verkoop-prijs zal hem voornamelijk zitten in de huidige kwaliteit van het zadel (oftewel: hoe intensief is het gebruikt / hoe goed is het onderhouden). Een goed onderhouden zadel zal uiteraard altijd meer waard zijn dan een slecht onderhouden zadel, met kale (of gescheurde) plekken in het leer. Een "merkzadel" zal meer waardevast zijn dan een "budget" zadel. De Kieffer / Passier / Stübben / Prestige zadels kunnen zelfs 4 jaar na aanschaf en mits goed onderhouden, nog steeds 60 tot 65% van de nieuwwaarde opbrengen.

Gr. John

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:53

linky schreef:
En je kunt beter een oude hebben dan een nieuwere............................. de ouden zijn veel beter!

Dat lijkt me echt nergens op slaan. Lips are sealed

De technologie is over de loop der jaren alleen maar verbeterd, evenals de fabricage-processen en onze wetenschap over de rug van het paard.

Het lijkt mij dus meer voor de hand liggen dat een nieuwer (model) zadel een betere technologie heeft. Kijk maar naar de toepassing van de Kieffer 300 boom. Deze is ontstaan als gevolg van heel veel research en investering. Maar het is wel het absolute BESTE voor de rug van je paard.

Wat betreft het fabricage-proces van één en hetzelfde model... dat veranderd niet over verloop van tijd. De zadels (van hetzelfde model) worden gemaakt aan hand van mallen en sjablonen. Het fabricage-proces zal identiek zijn, of je nu het eerste zadel uit de serie hebt gekocht, of het 100.000-ste zadel van hetzelfde model.

Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:32

linky schreef:

Musicjohn schreef:
Dat lijkt me echt nergens op slaan. Lips are sealed

Toch heeft Linky wel gelijk, de oudere modellen, van voor de jaren 80, waren constructief, en kwalitatief een stuk beter.
Het productieproces van een Kieffer is zo aangepast dat er zo min mogelijk tijd ingestoken wordt,met zo min mogelijk dure middelen. Iets wat je ook merkt op het moment dat je werkt aan een Kieffer. Zadelmakers hier op bokt weten wel ik bedoel Knipoog

Uiteraard besteed Kieffer ook een hoop aandacht aan de zadels, maar kwalitatief zijn ze echt niet meer wat ze geweest zijn.
Vind het tegenwoordig allemaal 13 in een dozijn.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:33

vind de oudere kieffer zadels juist erg hard! ik heb nu 2 nieuwere zadels van kieffer die me toch erg goed bevallen! oudere ook, alleen is veel platter en harder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:43

Ik heb het niet over de hardheid voor de derriere, ik heb het over de constructie waarmee het zadel in elkaar gezet is.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:44

Bitch schreef:
Toch heeft Linky wel gelijk, de oudere modellen, van voor de jaren 80, waren constructief, en kwalitatief een stuk beter.

En daar heb je gelijk in. OK dan!

Maar laten we eerlijk zijn, we hebben het nu over 2e hands zadels tussen 2 en (maximaal) 8 jaar oud. En dan is het een ander verhaal.

Jij hebt het over zadels van vóór de jaren '80. Dus zadels die meer dan 27 jaar oud zijn. En die kom je vrijwel niet tegen, ook niet op marktplaats. Leer heeft uiteraard ook een maximale levensduur bij bepaald gebruik.

Knap als jij nog een 30 jaar oud zadel hebt liggen die regelmatig (minimaal 3x per week) gebruikt is, en waar je nu nog comfortabel op zit. Haha!

Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:46

Je hebt ze, echt, ik heb nu een stubben in de auto liggen, dik 20 jaar oud, als nieuw.
Ik heb enkele weken geleden een Kieffer in handen gehad, van ruim 35 jaar oud. Het stiksels was op, maar das vervanging, maar het leer was nog perfect.
Leer heeft een hele lange levensduur, zeker als je het goed onderhoudt.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:55

Bitch schreef:
Je hebt ze, echt, ik heb nu een stubben in de auto liggen, dik 20 jaar oud, als nieuw.
Ik heb enkele weken geleden een Kieffer in handen gehad, van ruim 35 jaar oud. Het stiksels was op, maar das vervanging, maar het leer was nog perfect.

Kijk, dat vind ik nou nog eens leuk om te lezen. OK dan! OK dan! OK dan!

Maar het lijkt me nog steeds meer uitzondering dan regel. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:13

Mwoh... vooral stubbens he, de meeste siegfriedjes zijn dik in de 20, let maar eens op.

Ik ben ook van mening dat je die niet vaak tegenkomt op MP etc, maar dat zal met de consumptie-generatie te maken hebben, en het besef wat steeds groter wordt, hoe belangrijk een goed liggend zadel is.
Maar ik kom het iig heel veel tegen, en dan vooral de stubbens.

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 14:40

egnie schreef:
Bij de kieffer zadels zit het jaartal in de haak geslagen waar de beugelriem aan vast zit...

Bij mij aan de haak van de beugelriemen zie ik geen getal.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:43

Lopkelove schreef:
Bij mij aan de haak van de beugelriemen zie ik geen getal.

Kijk dan eens naar het serienummer aan de binnenkant van het zweetblad. Knipoog

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 14:44

Musicjohn schreef:
Voor zover ik weet kun je de fabrikage-datum aflezen aan het serienummer welke is ingestanst in het leer, aan de binnenkant van het zweetblad. De eerste twee cijfers van het serienummer staan voor het jaartal. (06 = 2006 / 05 = 2005 / 04 = 2004 / etc. etc.)

Gr. John

Bij mij begint het serie nummer met 51, lijkt ook niet te kloppen. Misschien zijn er bepaalde kenmerken, voorheen had ik zelf een Wien met een vlakkere zit, zijn deze modellen dan ouder dan een diepe zit??? of heeft dit er niks mee te maken, wie oh wie kan mij helpen.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:43

Lopkelove schreef:
Bij mij begint het serie nummer met 51, lijkt ook niet te kloppen. Misschien zijn er bepaalde kenmerken, voorheen had ik zelf een Wien met een vlakkere zit, zijn deze modellen dan ouder dan een diepe zit??? of heeft dit er niks mee te maken, wie oh wie kan mij helpen.

Dan vermoed ik 2005 (de "nul" is weggelaten)

Logica zegt: 2005 / 1e maand (januari)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:45

pfoe, heb een stubben gehad van dertig jaar oud, en dat arme ding is echt niet altijd goed onderhouden geweest
j
zo ook de massa oude stubbens, daalemannetjes, etc waar e nog steeds mee dood word gegooid op marktplaats en ebay

juist die oude zadels zijn onverwoestbaar
vroeger werden zadels gemaakt om een leven lang mee te gaan ,
tegenwoordig moet het productieproces bij veel bedrijven zo min mogelijk kosten en de verkoop zo veel mogelijk op brengen

heb momenteel een antieke goertz godi in de schuur liggen als zadelmak maak adeltje ...is ook ergens vanaf 20 jaar oud...superzadel en zit nog steeds prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:51

Bij mijn kieffer staat het ook in de beugelhaak.
Ondertussen is hij alweer van 94 en bevalt me nog steeds super.
In het zweetblad staat nergens 94

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:53

draumpje schreef:
vroeger werden zadels gemaakt om een leven lang mee te gaan ,
tegenwoordig moet het productieproces bij veel bedrijven zo min mogelijk kosten en de verkoop zo veel mogelijk op brengen

Humzzz....

Zou het niet een beetje andersom kunnen zijn? Vroeger mocht een zadel niet de hoofdprijs kosten omdat het een algemeen gebruiksvoorwerp was, zeker op het platte land tot laat achterin de jaren '70 en zelfs begin 80. En de mensen waren zuinig op hun spulletjes, want geld om nieuw te kopen was er niet. Dus als er iets aan mankeerde werd het gerepareerd, ook aan een zadel van slechts een paar honderd gulden. Maarja, de reparatiekosten waren dan vaak ook slechts "tientjes werk".

Het grote verschil zit hem volgens mij hier in dat we tegenwoordig in een wegwerp-cultuur leven. Onderhoud? Ho maar. Stuk? Repareren? Ho maar. Gewoon nieuwe kopen.

Vroegûh... bracht je je zadel naar de lokale schoenmaker (alias "leer-boer") op het dorp. Dat was iemand die nog ambachtelijk met leer om kon gaan, en zo ook met zadels. Een klein mankement kon door hem spoedig en goedkoop hersteld worden zodat je met je zadel weer jaren vooruit kon. Met alle respect, maar brang je zadel vandaag de dag eens weg voor een reparatie? Dat gaat je al gauw minimaal 100 tot 160 euro kosten. Dat is wel even 225 tot 355 ouderwetse guldens (!!!)

Ik denk dat, wanneer je je zadel goed onderhoud, deze ook 30 jaar mee kan. Alleen dat woordje... "onderhoud"... en "zuinig zijn op"... moet door velen nog ontdekt worden.

Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:04

ook ik ben tevreden met een 10 jaar oud kiefer wien zadel ligt beter dan de nieuwere modellen en vraag me niet waarom

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 16:26

runningkawa schreef:

Ik heb nog eens goed gekeken, en inderdaad, met heeeele kleine lettertjes staat er rondje met een getal er ingedrukt. Dank jullie allen.

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 16:27

Lopkelove schreef:
runningkawa schreef:

Ik heb nog eens goed gekeken, en inderdaad, met heeeele kleine lettertjes staat er rondje met een getal er ingedrukt. Dank jullie allen.

Op de haak van de beugelriem dus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:27

Klopt, zo staat het er bij mij ook Ja

En viel de leeftijd mee of tegen?
Niet dat dat wat uitmaakt als hij er verder goed uitziet Lachen

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:36

ik ga straks ook eens kijken hoe oud mijn kieffer is Clown

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 01:03

ik zal morgen ook eens even kijken.....(zadel staat te koop )en heb ook zo'n robuuste,niet kapot te krijgen stubben,heerlijk zadel,alleen ik mag niet meer rijden....iemand intresse??