beter deken te lang dan te klein?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

beter deken te lang dan te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 13:30

Hoi,

Voor mijn pony heb ik een zomerdeken overgenomen van iemand, maar hij is een beetje lang (niet zo dat hij niet kan bewegen).
Een maatje kleiner wordt erg kort op zijn kont.

Wat zouden jullie doen? een kleiner maatje (de strak ligt) of een iets grotere met elastieke singel erbij, zodat hij er zeker niet in vast zit.

(door omstandigheden heeft hij de groter nu om en dat gaat opzich goed, maar wat zouden jullie doen?

Ladygiroc

Re: beter deken te lang dan te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:32

het beste is natuurlijk een deken die goed past. te korte dekens veroorzaken schuurplekken en te lange dekens heb je weer risico op vertrikt raken in singels en riemen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:36

Ik zou liever een iets te grote deken op mijn paard doen dan een te kleine, maar het beste is natuurlijk een goed passende deken.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:37

Dat heb ik met mijne precies hetzelfde ..

Ik heb ook een wat grotere deken opliggen, en dan gewoon een dekensingel eromheen dat alles goed blijft zitten, werkt perfect Pling

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 13:37

is het dan pagony eigen dat ze lang uitvallen???
zal de foto eens opzoeken en die dan erbij zetten.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:39

is er niet een handig familielid die hem een beetje kan vermaken? Of even naar een naai atelier brengen, is ook nooit zo duur.
Te groot met een dekensingel is beter dan te klein, maar nog steeds niet ideaal natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:40

Mijn pagony dekens vallen erg lang ja. Ze passen goed, een maat kleiner zorgt voor vreselijke schuurplekken op de borst. Overgens zijn ze niet te lang van boven naar beneden maar van voor naar achter.
Bilriemen, singels ect. passen hem prima.

Zeker met regendekens heb ik liever dat ze wat verder over zijn kont heen vallen, dus iets groter zijn en goed passen. Dan dat ze goed passen en niet helemaal de kont bedeken.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 13:58

het rare is dat alleen de zomerdeken te groot is.
Toch maar een andere zoeken denk ik (en deze verkopen ofzo).

>> edit: reden nieuwe te zoeken: vermaken kost meer... (kwam net nieuwe voor 30 euro tegen, vermaken kost minimaal 50 euro vandaar).

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:29

Ik heb dekens liever wat te lang. Bij mijn paard is maat 205 vaak net wat te lang, maar bij zijn borst zit het perfect. Ik ondervind geen nadeel van de lengte Lachen
Ik kreeg bij mijn paard een deken (maat 185) die was veeels te klein, met als gevolg dat het schuurde bij zijn schoft, daar heeft hij nu wit haar en zijn achterbenen en kont waren veel behaarder dan de rest van zijn lichaam Haha!
Dus een iets langere deken is altijd beter dan een te kleine/schurende deken.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:03

als zijn borst goed zou zitten, denk ik dat ik ook niks zou doen,maar daar gaat deze 175 al fout (terwijl zijn winterdeken in dezelfde maat wel goed gaat).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:04

Met paard heeft momenteel ook iets te kleine deken op. Aan de voorkant zit hij hartstikke mooi. Schuurt ook nergens. Alleen is hij net 5 cm te kort. Dus ze heeft net iets blote billen. Een maatje groter is vaak net weer te groot aan de voorkant. Mijn paard heeft echt een tussenmaat.