Mijn prestige topdressage heb ik ook al twaalf jaar. Destijds gekocht voor mijn vorige paard die geen extreme schoft had of extreem breed of smal was. Dit zadel heeft echt op veel paarden gelegen waarbij het altijd goed paste (wat bredere en wat smallere paarden). Alleen op mijn ene paard past het niet omdat die heel breed is. Daarvoor heb ik een Euroriding Luxor. Fijn zadel, pittig aan de prijs maar past dus alleen op wat bredere paarden.
Als je een wat duurder zadel koopt heb je een grotere kans dat het zadel van een goede kwaliteit is en dus lang meegaat (mijn prestige ziet er na 12 jaar nog heel goed uit). Of het op alle paarden past moet je afwachten; als je het voor je eigen paard passend koopt en die heeft geen extreme bouw dan is de kans groot dat het ook makkelijk op andere paarden past. Zo niet dan heb je met een duurder/merkzadel als voordeel dat ze na een aantal jaar nog steeds wat waarde hebben waardoor je er evengoed best nog wat voor kan vangen als je hem tweedehands verkoopt of inruilt.
Judje schreef:Daarnaast: zijn er meer mensen die zadels voor meerdere paarden gebruiken, maar als ze op ZOVEEL paarden passen vraag ik me altijd af: hebben al die paarden dezelfde rug? Of kunnen die mensen niet goed beoordelen of het zadel goed past?
Ik kan aardig beoordelen of een zadel past. En mijn prestige heeft op heel veel paarden gelegen. En nee; die paarden zagen er allemaal niet hetzelfde uit. Mijn zadel heeft een goede pasvorm en het past gewoon vaak goed zolang de paarden maar niet extreem breed zijn of een hele hoge schoft hebben. Het heeft goed gelegen op korte paarden, lange paarden grote paarden en op pony's.