Duur/merk zadel , grote kans op goed passen ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Duur/merk zadel , grote kans op goed passen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 13:22

Zal het eerst even toelichten :

Vaak hoor je ik heb een Stubben zadel, past op bijna alle paarden die ik rijd. Of: Mijn Kieffer past op onze Dpony's en op het paard van mijn moeder én op 2 paarden van kennisen enz.
Nu hoor je dat eigelijk nooit over merkloze zadels, iig, ik ben het nog nooit tegen gekomen. Met merkloos bedoel ik dan ook echt die goedkope zadels, de zadelmarktzadels en de zadels nieuw onder de € 350,- ongeveer.

Is het dan echt zo, dat die duurdere, merk zadels ( en dan heb ik het over de betere merken, passier, stubben, kieffer enz ) veel vaker goed liggen op een paard ? En dus ook op allerlei andere paarden.

Ik heb altijd gedacht dat elk zadel, mocht ie perfect passen, anders is. Per paard verschillend. Dit valt dan dus wel mee ? Of liggen de zadels dan ± 90% goed op alle paarden ?

Dit vraag ik mij af omdat ik sinds kort opzoek ben naar een ander zadel voor mijn paard, en ja, ik heb lang met een merkloos zadel gereden(2jr), maar zit voor mij niet (meer) lekker en m'n paard begint minder te lopen ( kan ook aan andere dingen liggen, hij heeft nu iig even pauze tot er een nieuw zadel is). Het zadel is destijds wel op maat en passen gecontroleerd. Ik heb nu een Stubben Romanus zadel op het oog, iets heel anders , ook qua prijsklasse. Daarom verwacht ik er ook meer van, en dus ook beter passen/zitten op mijn paard. Maar is dit wel reeel om zo te denken? Natuurlijk word het zadel aangepast en op maat gemaakt naar de rug van mijn paard , maar toch ben ik benieuwd naar de ''paskans''.

dolor

Re: Duur/merk zadel , grote kans op goed passen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:48

de paskans ligt meer aan de rug van het paard dan aan het zadel. heb je een paard met een makkelijke rug, dus gewone schof enzo. dan past een zadel sneller dan bij bijvoorbeeld een moeilijk rug, dus een hoge schoft.

er zijn weinig marktzadels omdat die gewoon slecht zijn. er kan van alles mis zijn met die zadels wat je aan de buitenkant niet ziet. bijvoorbeeld de vulling en de boom. er is hier laatst een topic over geweest. daarin haalde ze een marktzadel uit elkaar en er kwam toch een troep uit.

voor de rest zijn merkloze zadels gewoon niet zo bekend. mensen willen graag kwaliteit en garantie en dat krijgen ze bij merkzadels. merkloze zadels zijn niet altijd van goede kwaliteit, waardoor mensen toch snel kiezen voor de iets duurdere maar wel betere kwaliteit merkzadels. dat geldt natuurlijk niet voor alle merkloze zadels, maar mensen kiezen vooral voor de naam en kijken niet verder.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:12

Ik sluit mij aan bij dolor.

Een heel duur zadel hoeft niet altijd te betekenen dat het zadel goed op je paard past, maar zo hoeft een goedkoper zadel ook niet altijd slecht te passen.
Daarnaast: zijn er meer mensen die zadels voor meerdere paarden gebruiken, maar als ze op ZOVEEL paarden passen vraag ik me altijd af: hebben al die paarden dezelfde rug? Of kunnen die mensen niet goed beoordelen of het zadel goed past?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:14

Prestige topdressage (heeft bij mij op n BPW spirnger, n kleine dressuur NRPS, een fries, een andalusier, en verder op meerdere KWPN paarden gelegen)

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:31

ik heb vaak het idee van wel, maar dat komt denk ik gewoon omdat de pasvorm van deze zadels over het algemeen gewoon beter is. Die zadels zitten gewoon beter in elkaar, er zijn vaak maar weinig paarden die bepaalde merkloze zadels passen omdat daarbij gewoon minder goed is nagedacht over de pasvorm ed, er zit niet voor niks zo'n groot prijsverschil in (dat zit echt niet alleen maar in het materiaal denk ik).
Toen ik mijn KN kocht zei die man ook dat dat zadel (met medium boom, dat is natuurlijk wel belangrijk, heb je een smalle boommaat, dan zijn er over het algemeen minder paarden die het zadel passen) op 80% van de kwpn-ers zou passen, je zal het voor sommige paarden dan natuurlijk wel moeten laten aanpassen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:45

Mijn prestige topdressage heb ik ook al twaalf jaar. Destijds gekocht voor mijn vorige paard die geen extreme schoft had of extreem breed of smal was. Dit zadel heeft echt op veel paarden gelegen waarbij het altijd goed paste (wat bredere en wat smallere paarden). Alleen op mijn ene paard past het niet omdat die heel breed is. Daarvoor heb ik een Euroriding Luxor. Fijn zadel, pittig aan de prijs maar past dus alleen op wat bredere paarden.

Als je een wat duurder zadel koopt heb je een grotere kans dat het zadel van een goede kwaliteit is en dus lang meegaat (mijn prestige ziet er na 12 jaar nog heel goed uit). Of het op alle paarden past moet je afwachten; als je het voor je eigen paard passend koopt en die heeft geen extreme bouw dan is de kans groot dat het ook makkelijk op andere paarden past. Zo niet dan heb je met een duurder/merkzadel als voordeel dat ze na een aantal jaar nog steeds wat waarde hebben waardoor je er evengoed best nog wat voor kan vangen als je hem tweedehands verkoopt of inruilt.

Judje schreef:
Daarnaast: zijn er meer mensen die zadels voor meerdere paarden gebruiken, maar als ze op ZOVEEL paarden passen vraag ik me altijd af: hebben al die paarden dezelfde rug? Of kunnen die mensen niet goed beoordelen of het zadel goed past?

Ik kan aardig beoordelen of een zadel past. En mijn prestige heeft op heel veel paarden gelegen. En nee; die paarden zagen er allemaal niet hetzelfde uit. Mijn zadel heeft een goede pasvorm en het past gewoon vaak goed zolang de paarden maar niet extreem breed zijn of een hele hoge schoft hebben. Het heeft goed gelegen op korte paarden, lange paarden grote paarden en op pony's.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 16:46

Okay,

allemaal heel erg bedankt voor de informatie. Hier kan ik zeker wat mee.

Mijn paard heeft dus wel een hoge schoft, maar is met een teruggesneden boom is dat zo ''verholpen'' ? Verder is hij gewoon van bouw, wel arabisch bloed maar toch vrij breed bij de ribben. Deze stubben heeft maat medium, lijkt me toch moeten passen ?

Ben iig erg benieuwd naar het verschil van merkloos naar stubben. Stubben is toch ook niet slecht lijkt mij Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:47

Wat ik me dan afvraag, hebben de betreffende mensen wel een zadelmaker laten kijken of hebben ze het zadel zelf gepast op de ruggen?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:32

bij 4 paarden is er idd een zadelmaker bij geweest.

de andere heb ik maar n klein aantal keer gereden en heb zelf ook wel oog op hoe een zadel moet liggen.
er is maar 1x voor gekomen dat hij niet goed lag.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:11

Voor wat mijn mening nog waard is (het meeste is immers al gezegd...)

Je ziet vaak bij de duurdere (= 99% synoniem voor betere) zadels dat de kamer ver teruggesneden is. Dat komt de ligging ten goede doordat je meer ruimte genereert voor het hoogste punt van de schoft. De meest gangbare breedtemaat van een boom is 31 á 32cm. Daarmee is de kans dus vele malen groter dat het zadel vrij probleemloos past op de meeste paardenruggen (uitzonderingen daar gelaten). De echte grote uitzonderingen zijn Haflingers, Friesen en Tinkers. Bij deze rassen is de tussenkomst van een zadelmaker aan absolute "must" als je een zadel koopt.

Uiteraard speelt de ligging van de kussens, de lengte van de boom en de breedte van de boom ook een belangrijke rol. Op de meest gangbare (lees: makkelijke) ruggen zal dit vanzelf voor 90% goed zijn. Dat is nog altijd beter dan de 60% van de (goedkope) zadels in het land die absoluut niet goed passen.

Uiteraard verdient het altijd aanbeveling om een kundig zadelmaker/passer te laten komen om e.e.a te bevestigen of een negatief advies uit te spreken.

Succes!

John

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:34

Bij dure zadels kan een zadelmaker misschien meer veranderen dan bij goedkopere.
De boom is misschien van beter materiaal waardoor deze aangepast kan worden, de kussens kunnen beter aangepast worden, singelstoten kunnen verplaatst worden,...
Een wintec heeft buiten de verwisselbare boom maar zeer weinig aanpasmogelijkheden. Zeker degene met het cair systeem.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:44

Een merkzadel in combinatie met een vakkundige zadelmaker. Deze zal ook het merkzadel pas maken op jouw paard, en na drie à vier maanden wederom bekijken of er nog iets aan gedaan moet worden.

Het kost een paar centen, maar DA kosten aan een paard met een zere rug kost ook wat.