Ijslands zadel op een haflinger voor lange afstandsritten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Ijslands zadel op een haflinger voor lange afstandsritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 18:00

We zijn ondertussen al een jaar bezig met allerlei test zadel en hebben verschillende zadels gehad.
(massimo, equiflex, western, barefoot, ghost, startrekk, enz)
Maar de zadels die goed zaten, kon ik niet op rijden en de zadels die wel lekker reden kreeg mijn paardje drukkingen van.

Nou zag ik dat een ijslands zadel een mooie vlakke zit heeft en toch de voordelen van een boomzadel.
Maar wat ik mij afvraag, zijn deze zadel geschikt voor lange afstanden en eventueel trektochten?

Puckvgl

Re: Ijslands zadel op een haflinger voor lange afstandsritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:04

Ja, die zadels zijn erg geschikt voor lange afstanden en trektochten. Het ijslandse zadel dat ik heb, is erg comfortabel. Het heeft een zachte ribzit. Ik hoop dat je hier iets aan hebt Knipoog

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 18:19

Hoe zit dat met de boom maten?
En als ik alle foto's goed bekeken heb, ligt dit zadel meer achter de schouder dan op.

Ik heb een niet echt brede haf.

Puckvgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:23

Dat weet ik niet precies, maar het zadel van mij is denk ik een medium boom. Het zadel ligt inderdaad verder van de schouder af en daardoor moet je een niet al te groot zadel nemen, omdat het anders op zijn lendenen kan gaan drukken (ofzoiets). Het moet dus minimaal een handbreedte vanaf het kruis zijn. Ik heb er niet heel erg veel verstand van, dus sorry als ik verkeerde termen heb gebruikt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 20:55

Een zadel moet iid eindigen voor de laatste rib.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:17

Deze zadels zijn inderdaad zodanig gemaakt dat ze mooi achter de schouder vallen, ijslanders zijn immers gangenpaarden en om te kunnen tölten hebben ze alle schoudervrijheid nodig. Om lange afstanden mee te rijden zijn deze zadels zeker geschikt maar of er een maat zal tussenzitten die op een haflinger past weet ik niet. Hierover kan je best raad vragen aan een ervaren zadelmaker.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:24

Een goed passend zadel is belangrijker dan het "soort" zadel vind ik. Als jij een ijslanderzadel kunt vinden welke goed past: doen! Het voordeel ervan is dat sommige echt heerlijk zitten (ook bij ijslanderzadels zijn er zadels die niet lekker zitten).
IJslanderzadels worden (op ijslanders) achter de schouder gelegd, omdat je dan de schoudervrijheid, welke nodig is voor het tölten, krijgt. Als ik een gewoon dressuurzadel op een ijs leg, zou ik hem ook verder naar achteren leggen. Dat is dus puur voor die schoudervrijheid, dus als je het op een haf legt zou het in principe niet nodig zijn (hoewel schoudervrijheid nooit weg is Knipoog ).

Maar wat ik mij afvraag: Hoe kom je erbij dat ze "de voordelen van een boomlooszadel" hebben? Een ijslanderzadel verschilt niet veel van een gewoon zadel hoor. Alleen worden ze gemaakt voor het doel op ijslanders te leggen. Sommige hebben idd een flexibele boom, maar dat zie je ook bij gewone zadels. Ook zijn er speciale boomloze-ijslanderzadels.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 22:14

Het soort zadel, maakt me ook niet zo heel veel uit, wel moet het mij goed kunnen dragen op lange afstanden, bagage mee kunnen nemen en prettig zijn voor mijn rug.
En uiteraard is het belangrijkste van al, dat het past op de rug van mijn haf.

Die schoudervrijheid ben ik zeker voorstander van (zowiezo bij alle zadels)
Het voordeel van boomzadel heb ik toch gemerkt dat het draag oppervlakte gewoon beter en groter is dan een boomloos.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:45

Ah sorry, ik heb het helemaal verkeerd gelezen... De voordelen van een BOOMzadel en ik las BOOMLOOSzadel. Je hebt helemaal gelijk hoor! Ik zou zeggen: ga gewoon eens wat passen en voelen!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:25

Ijslander zadels zijn vaak erg comfortabel en een lekkere vlakke zit. Heb zelf een hekel aan de diepe zit die op het moment helemaal in is, dan zit je zo vast en gedwongen in het zadel.
Zelf heb ik dit zadel : http://www.atorka.nl/ij-artikel.php?cat ... 16.158.204
Heel erg fijn zadel, zeker voor lange afstanden kan ik je hem zeker aanraden.

http://www.atorka.nl heeft veel meer IJslanderzadels en een zadelpassevice. Ook veel 2e hands zadels te koop op die site.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:54

ik had een ijslanderzadel op mijn fjord... ik vond het heerlijk rijden! helaas is hij er nu uitgegroeid dus het zadel staat te koop *hint hint*

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 16:21

Hahahahaha hint hint, wat vraag je er voor en welke maten betreft het zadel?

Vandaag weer met de massiimo gereden, op zich een lekker zadel, maar je zit er teveel in en hebt geen ruimte voor je iegen bewegingen.
De draf ging op zich nog wel, maar de galop was gewoon triest, leek wel een beginner die heen en weer stuiterde!
Het enige zadel waar ik tot nu toe en lekker op gereden heb is de Ghost, welke helaas mega drukplekken veroorzaakte.

En aangezien een Ghost zadel ook zo'n plat ding is, leek mij een ijslands zadel het dichtst bij komen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:53

het is een 18 inch zadel met boom maat 32 geloof ik...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 20:33

uhm ja... per merk verschillen die boommaten zo veel...
Maar wat vraag je er voor (mag ook per pm)