neusriem bij rare kaak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

neusriem bij rare kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 11:37

Mijn paard is nog in de groei en ik weet niet of het daardoor veroorzaakt wordt. Hij heeft de afgelopen maanden twee heel dikke knobbels op zijn onderkaaktakken ontwikkeld.
Het is normaal dat daar een verdikking zit, zeg maar ongeveer waar de neusriem zit. Maar bij Ocho zijn die knobbels wel heel dik. Het is gewoon iets wat bij hem hoort. Het probleem is nu dat als de neusriem op de juiste plek zit hij precies op die knobbels sluit. Dat lijkt me voor Ocho niet prettig en vaak schuift de boel dan een beetje naar onderen waardoor de neusriem aan de voorkant omhoog schuift. Gevolg rauwe plekken.
Zijn er hier mensen die dit herkennen en hoe lossen jullie dit op.

JKiya

Re: neusriem bij rare kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:41

Ben wel benieuwd naar een foto eerlijk gezegd want ik kan me er niet zo goed iets bij voorstellen. Zou ook kunnen dat het ingegroeide of scheefzittende tanden of kiezen zijn, vooral bij een jong paard dat nog aan het wisselen is. Dat zou best ergere problemen kunnen geven dan een rauwe neus. Zou er zeker een tandarts of veearts naar laten kijken.
En als je je druk maakt om rauwe plekken maar toch wilt rijden de neusriem eraf halen: mocht hij druk in zijn mond voelen door die bobbels en/of het bit erop, weet je het snel genoeg want dan doet hij zijn mond open om dit te verlichten. Dat is met neusriem om niet mogelijk.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:46

ik herken je probleem, mijn driejarige heeft ongeveer hetzelfde gehad, bij haar was de oorzaak wisselen van de kiezen, door de druk van de oude kies werd de nieuwe nog wat naar beneden gedrukt met als gevolg dikke bulten op de kaken, na enkele weken waren de bulten weer verdwenen en had ik inmiddels een paar doppen in de voerbak gevonden (tenminste zo heeft de tandarts me het uitgelegd)
Wat bij haar goed hielp was tijdelijk of geen neusriem of een mexicaanse neusriem of een lage neusriem, dan omzeil je die plek net. Wel is mijn advies om een tandarts te laten komen als het erg lang duurt, wellicht komen de doppen niet goed los waardoor het probleem alleen maar erger kan worden

succes!!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 22:19

Goh inkepink, nooit geweten dat dat kon. De tandarts is er een maand of drie geleden nog bijgeweest. Hij heeft zijn voortanden getrokken omdat die niet los wilde. Doordat zijn nieuwe tanden al lang door kwamen was er een ontsteking ontstaan. Kijk maar even hier hoe dat ging...
http://calle-ocho.blogspot.com/2007/06/ ... html#links

Ik ga er dus vanuit dat het of gewoon bij hem hoort of dat het met het wisselen te maken heeft. Op welke leeftijd horen de eerste kiezen eigenlijk te wisselen. Over ongeveer drie maanden moeten de volgende snijtanden gaan wisselen.

In de tussentijd ga ik een bitloos hoofdstel gebruiken, daar loopt hij namelijk ook best op. En dan wacht ik maar eens een poos af.