een kn dressuur 18 inch medium boom op haflinger?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

een kn dressuur 18 inch medium boom op haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 00:15

hallo allemaal,

ik heb bij mijn vorige paard een nieuw dressuur zadel gekoch, een knightrider colonel 18 inch met een medium boom.
dit zadel is nog zo goed als nieuw en weinig gebruikt.
mijn paard is verkocht en heb nu een jonge haf van 1.40 en word hopenlijk nog ietsje groter.
nu ben ik benieuwd of er mensen met een gelijksoortig zadel op een haf rijden?
ik wil het eigenlijk nog niet verkopen omdat ik hoop dat ik het zadel volgend jaar op mijn anda kan gebruiken.
ik ben echter aan het twijfelen of het voor de haf wel past?

nu wil ik graag weten wat voor zadels en welke maten jullie op je haf gebruiken of op ander soort bredere paarden, denken jullie dat dit gaat passen?

groetjes loes Knipoog

taffy

Re: een kn dressuur 18 inch medium boom op haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:28

Bedoel je een KN zadel of een knightrider? (KN heeft namelijk geen 18 inch zadels Knipoog )

Persoonlijk lijkt mij een mediumboom erg smal voor een haflinger.
De meeste mediumbomen zijn niet breder dan boommaat 32,en de meeste haflingers hebben wel een wijdere boom nodig dan boommaat 32)

Mijn zadelmaker gaf aan dat op mijn paardje van 151 m niet meer dan 17 inch mag omdat het zadel anders te lang word voor haar rug.
Een 17.5 inch zadel max. maar deze moest dan speciaal kortdragend gemaakt worden.

Groeten Roos Lachen

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:34

Voor brede paarden moet je vaak een wijdere boom, 33/34. Ik heb nu een Ainsley fit4 op m'n paard en ligt super. Waarom vraag je niet een zadelmaker/passer langs te komen, zodat je zekerheid hebt? Daarnaast zal je nieuwe paard nog veranderen kwa bespiering etc., dus een vakman erbij halen is niet geheel onverstandig.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:35

Hallo ik had ook nog een vraagje.

Ik rij sinds kort een paard met een vrij hoge schoft.
Wat kan ik dan het beste kwa boommaat nemen het is een kwpn.
Ik kan namelijk aan een zadel komen een Rossner Amerika met een teruggesneden kamer, boom maat wide?
Tuurlijk moet ik hem wel passen maar zou dit wat kunnen zijn of zou dat totaal niet passen?

Gr Melissa

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 23:17

ik denk dat ie te groot is.
maar je zou t moeten passen, ik heb bijna al mijn vorige kwpners met een medium boom gereden, dit was altijd ruim genoeg en zat super.
maar het kan zijn dat deze maat op jou paard wel goed zit, ik bedoel knightrider, sc

hey en taffy, ik bedoel knightrider haha schrijf foutje!

en roos, tja dat is een feit waar ik nog niet over heb nagedacht, ik heb het zadel vanavond ff gepast, het lag eigenlijk nog helemaal niet zo verkeerd, lag goed vast, kon mooi door de boom kijken, geen gekke flap bewegingen maar ik vond het idd een beetje aan de grote kant voor mijn hafje!
dat word moeilijk, heb toch best n flink zitvak haha Clown

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:24

Ik heb een kruizing haflinger waarop ik een KN zadel van voor '96 heb met een wijde kamer (34). Meestal hebben koudbloeden als haflinger wel een wijdere kamer (daar komt nog bij wk bij KN is tegenwoordig (na 96) smaller dan daarvoor nu dacht ik wijdekamer 32 en med 30). Maar je kan de breedte van een kn zadel goed aan laten passen en qua type zadel is het een zadel wat goed past bij een paard met een soortgelijke bouw als een haflinger (advies wat ik kreeg van mijn zadelmaker Van Triest).

Misshaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:52

Ik heb zelf een JC met medium boom, terug gesneden kamer en 18 inch op mijn hafer van 1.40 liggen. Geen enkel probleem Zadel past perfect. Dat verschilt per zadel, per haffer, net als bij elk paard.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 00:15

taffy schreef:
Persoonlijk lijkt mij een mediumboom erg smal voor een haflinger.
Mijn zadelmaker gaf aan dat op mijn paardje van 151 m niet meer dan 17 inch mag omdat het zadel anders te lang word voor haar rug.
Een 17.5 inch zadel max. maar deze moest dan speciaal kortdragend gemaakt worden.

Dit lijkt mij een uitstekend stukje advies. Ja

Bij de meeste uitgegroeide haflingers zie je overigens vaak boommaten van 34 tot wel 36cm.