Barefoot en rugproblemen??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Barefoot en rugproblemen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 17:47

Ik rij mijn haflingermerrie sinds ongeveer 3 jaar met een barefootzadel. Althans, rijden.. ze heeft nogal wat kreupelheidsproblemen gehad de afgelopen jaren.
In maart dit jaar is ontdekt dat Evita Kissing spines heeft. Dit heeft waarschijnlijk deels met de kreupelheidsproblemen te maken gehad.

Vandaag had ik een controleafspraak op de kliniek, en omdat ik er binnenkort weer op mag stappen kwam het onderwerp zadel ter sprake Knipoog
De veearts was niet zo te spreken over het gebruik van een barefootzadel bij een paard met een rugprobleem, omdat de druk hierbij minder goed verdeeld wordt over de rug in vergelijking met een zadel met boom.
Ik ben zelf helemaal weg van het barefootzadel, maar de rug van mijn paard is nu even het belangrijkste.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of advies hebben gekregen van deskundigen?
Is er misschien wel eens onderzoek gedaan naar de drukverdeling van het barefootzadel?

Ik heb ook nog 2 boomzadels, maar die zouden uiteraard eerst even nagekeken/opgevuld moeten worden.

mayniac_val

Re: Barefoot en rugproblemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:51

Ik kan hier misschien over meepraten... Ik rij een paardje dat eerst ook last had van zijn rug had, hij werd toen met barefoot gereden.
Nu ligt er sinds twee jaar ongeveer een gewoon zadel op en heeft hij al tijden geen last meer van zijn rug gehad.
We hebben ook een overstap gemaakt van recreatief/western naar dressuur.
Met welke factor het te maken heeft weet ik niet, maar het kan inderdaad heel goed oor het zadel komen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:57

het zadel kan wel degelijk een rol spelen. Een boomlooszadel is niet voor ieder paard weggelegd, en ook niet voor iedere ruiter.

Je komt er het beste achter hoe het boomzadel op jou paard ligt terwijl je aan het rijden bent door er een keer een PLIP pad onder te leggen. Deze zijn te huur, en je kunt er zelf al redelijk een conclusie uit trekken.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 17:59

Of het barefootzadel de rugproblemen veroorzaakt heeft weet ik niet, dat verwacht ik niet eigenlijk.. Waarschijnlijk hebben daar heel veel factoren in meegespeeld (met name de spat in haar sprongewrichten, waardoor ze anders is gaan lopen). Evita liep zelf heel fijn met barefoot, ruimer en losser zelfs dan vroeger met het dressuurzadel.
Ik weet alleen niet hoe ik er nu verder mee moet.. Toch met barefoot of het advies van de veearts opvolgen en een boomzadel gaan gebruiken. Ik vraag me af of het echt zo slecht is voor een paard met een rugprobleem?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:11

er zit niet voor niks een boom in een zadel; dat verdeelt de (behoorlijke!) druk over een groot oppervlak op dat deel vd rug dat daar tegen kan.
ik heb vervelende dingen gezien van boomloze zadels in ieder geval!

je zou er zowiezo geen beugels aan moeten doen, dat is echt een drukpunt kweken. Boos!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:35

Mijn eigen ervaring is dat mijn paard met het boomloze zadel beter loopt dan met het boomzadel, ik kan nu namelijk heel goed voelen hoe hij zijn rug gebruikt en ik kan daar op inspelen door net een beetje anders te gaan zitten. Hij ontspant nu dan ook heel goed, en is compleet op zit te rijden. En hoe meer ik rijd, hoe losser zijn rug wordt, dat is echt waar. De fysio is vorige week toevallig langsgeweest, en hij was heel erg lenig en ontzettend soepel in de rug.

Nu is het wel zo dat ik heel goed let op hoe ik rijd. Ik ben het helemaal eens met de laatste regel van dierfysio: de beugels zorgen voor drukpunten en daarbij dus wel eens drukplekken. Ik gebruik de beugels dan ook maar heel weinig, sowieso doe ik bijna alleen doorzitten in draf (dat zit héérlijk omdat hij zo ontspannen loopt) en verdeel mijn gewicht zelf over mijn beugels, knieën, bovenbenen en kont. Net zoals vroeger in de zitles, toen je zonder beugels moest lichtrijden.
Als je daar goed op let dan kan een boomloos zadel zeker beter zijn dan een boomzadel. De rug wordt op die manier zelfs een beetje gemasseerd, je zit niet een uur lang op dezelfde plek waardoor nergens een uur lang de bloedsomloop minder wordt, dat is bij een boomzadel wel zo.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 20:51

Dat vind ik ook het tegenstrijdige.. voor mijn gevoel liep Evita altijd beter met Barefoot dan met mijn dressuurzadel/veelzijdigheidszadel. Aan de andere kant kan ik me ook goed indenken dat een passend boomzadel het gewicht beter verdeeld.
De plaats waar de vergroeiingen in haar rug zichtbaar zijn op de rontgenfoto, is precies de plaats vlak achter de schoft, waar ik zit met mijn gewicht. Ik ben niet echt zwaar (50 kilo), maar heb dus ook niet echt een groot zitvlak Knipoog
De beugels gebruik ik niet veel, ik zit meestal door en heb denk ik wel een vrij onafhankelijke zit.

Het gaat overigens alleen om rustige recreatieve ritjes (wat stappen en draven).. Maar dan nog wil ik wel doen wat het beste is voor haar rug. Het brengt me nogal aan het twijfelen, omdat mijn veearts het gebruik van het barefootzadel afraadde.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:22

waar het door komt kan idd onderhevig zijn aan verschillende factoren , en dan laat ik eventuele gevoeligheid voor dergelijke problemen daar nog buitne
maar bij een paard met kissingspine oid zou ik idd voor ene zadel met boom kiezen (wat natuurlijk goed past)
omdat dat zadel het gewicht verdeelt over een groter oppervlakte , waardoor de plek waar het ruitergewicht op ligt groter word en de plek waar het probleem zit dus wat ontlast word

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:08

de zadelmakers, osteopaat en therapeut (weet de naam effe niet), én instructeurs die ik gesproken heb over het onderwerp raden allemaal het langdurig gebruik (zowel in aaneengesloten rijuren als in maanden/ jaren) van een boomloos zadel af, omdat de meeste modellen gewoon onvoldoende de druk verdelen. bij de Barefoot vind ik dat er veel te veel druk kom te staan bij het gebied van de stijgbeugelophanging, de pommel en de zitbeenknobbels van de ruiter. je kunt zo'n zadel zowat dubbelvouwen in de lengte, en daaruit kan iedereen concluderen dat de drukverdeling in vergelijking met een boomzadel nihil is.
bij een paard met KS zou ik al niet eens meer aan een boomloos zadel dénken (en dan bedoel ik bijv. barefoot zadels en vergelijkbaren).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:14

Wel moet ik zeggen dat mijn erg drukplek gevoelige paard (ze krijgt al drukplekken van een paar uurtjes een niet goed ingevet hoofdstel, of een half dagje een halster om) nog nooit ook maar 1 plekje van de BF heeft gehad. Ik heb haar toch echt een jaar lang dagelijks 1,5 tot 2 uur gereden, voornamelijk in draf lichtrijden. Als ze last had gehad van de drukverdeling, dan had ik het bij haar echt direct aan de huid gezien...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:18

Er lopen nu 2 topics over hetzelfde onderwerp: boomloos en rugproblemen.
Hier de link naar het andere topic: viewtopic.php?f=117&t=830568 gezien dat topic net even eerder was hier een slotje.