Rare zadelplekken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

Rare zadelplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 23:37

Hoi!
Ik heb een paard maandjes geleden een tweedehands JC-vzh gekocht bij een zadelmaker. We hadden de pony meegenomen om zadel te passen. Er was slechts één zadel dat in de buurt kwam qua breedte; de zadelmaker zei dat mijn haflinger echt enorm breed is en ik daar erg slecht een zadel voor zou kunnen vinden Vork
Aangezien de pony op dat moment slechts zadelmak was en ik dus alleen even erop heb gezeten om te kijken hoe het zadel lag met iemand erop hadden we al gezegd dat het zadel in de toekomst aangepast zou moeten worden aangezien de pony nog bespieringen zou krijgen en door zou groeien etc. Het zadel lag wat hoog maar met mij erop zakte het zadel wat in en lag het goed.

Sinds een tijdje zag ik wat witte haren door de vacht komen van mijn pony.
De plaats van de witte haren vind ik echter zo vreemd; lichtjes boven op de rug, dus onder de kussens van het zadel zeg maar maar met name onder het zweetblad van het zadel. Hij heeft dus in grove lijnen een getekend zadel op zijn rug zeg maar! Nagelbijten / Gniffelen Ik ben niet bekend met dit verschijnsel, heb wel paarden gezien met drukplekken op en rond de schoft maar echt een 'zadelvorm' op de rug heb ik nog niet gezien. Het zadel schuift nu ook meer met opstappen. Ik rijd de pony nu niet meer omdat het zadel dus blijkbaar niet goed ligt en hij bovendien van mij ook weer even lekker kleuter mag zijn na drie maanden de basis te hebben geoefend onder het zadel.

Mijn vraag is dus: waar zal dit aan liggen; zal het zadel knellen en dus wijder gemaakt moeten worden (in combinatie met goed bijvullen)?
Ik heb zelf geen verstand van zadels hoe het ligt etc. dus daar ga ik zeker een ander voor inschakelen. Ik ben gewoon benieuwd waar dit verschijnsel aan zou kunnen liggen, dit praat ook wat gemakkelijker als ik naar de zadelmaker ga.

Zijn er overigens mensen uit Groningen die een zadelmaker kennen die aan huis komt? Ik beschik niet meer over vervoer dus naar de zadelmaker toegaan wordt lastig (heb ook geen E).

Beetje onduidelijk maar kan zo niets duidelijkers vinden, hier een foto van het zadel:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-W6JOVLUA.jpg

anniee

Re: Rare zadelplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 10:17

Niemand die iets kan zeggen over slecht passende zadels?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:23

Mijn paard heeft het ook,alleen zijn zadel ligt goed, is pas nagekeken.
Maar hij is van vacht aan het wisselen en hij heeft sowieso wat witte haartjes door heel zijn vacht heen. Ik dacht persoonlijk dat de bruine haartjes eerder verharen dan de witte.

Het zit bij mijn paard ook niet precies onder het zadel.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:27

Als die witte haren alleen onder het zadel verschijnen, is dat duidelijk door knelling van het zadel. Je zadel past dus niet. Er zijn trouwens genoeg zadels te vinden voor bredere paarden, o.a. van Wintec en Thorowgood.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 10:31

Ja ik heb er eens een wintec opgehad maar die witte boom was te smal hahaha.
Kun je in de gewone wintec ook een bredere boom zetten? ze hebben immers nu 3 nog bredere bomen.
Ik heb de wintec nog wel liggen, op mijn welsh. Hij komt 1 oktober weer hierheen dan zal ik zijn zadel nog eens passen op de haf, anders kan ik ze misschien wel omwisselen.
Dat het zadel knelt dat wist ik al wel, anders komen er geen witte haren.
Maar kun je door de plaats van die haren ook zien waar het zadel knelt, wat er aan zal moeten gebeuren?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 10:32

@ Raket heb je een foto van jouw witte plekken?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:31

Nee, maar kan ze wel maken. Zijn niet helemaal wit, maar plekken waar meer witte haartjes doorheen komen. Het is echt heel typisch. Hij is er ook helemaal niet gevoelig op, of geweest.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:34

je zadel LIJKT op de foto te smal, maar het is natuurlijk maar 1 foto

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:37

De extra brede bomen van wintec (roze, lila en paars) passen enkel in de wintec wide...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 12:17

Tja dan zou ik een nieuwe wintec aan moeten schaffen enkel daarvoor. Heb nu een heerlijk JC zadel, neem aan dat die ook verbreed kan worden dan laat ik dat liever doen. Vind de Wintec wel fijn voor af en toe maar niet om straks 'dagelijks' te gaan gebruiken. Ik zal eens informeren bij de Divoza naar het verbreden.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:20

Je kan je JC toch wel inruilen? Ik zou liever een ander zadel kopen wat goed past dan je huidige zadel laten verbouwen (dan is het ook moeilijker in te ruilen).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:29

mag ik vragen waarom je in eerste instantie een zadel gekocht hebt wat niet 100% was vanaf het begin, iets te smal zelfs, en je weet nou eenmaal dat een jong dier de breedte nog in zal gaan. het doorkomen van witte haren heeft te maken met stress van bijv. huid of bepaalde spieren, als deze bijvoorbeeld bekneld worden. witte haren onder het zadel (zeker als deze alléén onder het zadel doorkomen, een zadelvormige plek, zoals je zegt) zijn altijd een teken dat het zadel niet goed past.

snel een ander zadel zoeken dus!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 10:20

Nou het zadel lag op zich goed, maar wat hoog op de rug. Als je erop zat lag het goed. De zadelmaker zei dat ik er eerst even mee moest rijden en dat het daarna waarschijnlijk nog aangepast zou moeten worden wegens veranderingen in de pony qua bespiering etc. Ik denk dat ik al weet wat er aan de hand is; de pony's zijn sinds een paar weken verhuisd naar een andere wei. De pony is daar een beetje aangekomen. Waarschijnlijk ligt het zadel daarom niet zo goed meer; het zadel knelt nu.
Vraag is; wat is het beste om te doen? Zadel aanpassen naar de nieuwe 'bouw' van de pony zodat hij nu goed ligt? Maar dan is hij denk ik te wijd als de pony wel weer smaller wordt. Nou is het een beetje een ouderwetse haflinger dus afvallen zal een beetje tegenvallen denk ik. Zijn moeder is overigens stekelharig en kreeg ook vaak witte haren dus wellicht heeft hij er enige aanleg voor en zijn eczeem helpt ook vast niet mee.
Hier een foto van de plekken:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OOPIUDTP.jpg
Je ziet onder de kussens een witte plek en als je goed kijkt ook in de lijn van het zweetblad zeg maar. Al die andere witte haren zijn van hemzelf; het is een beetje een toverbal qua kleur vacht en heeft ook nog appeltjes Knipoog
De batterijen waren leeg, ik zal morgen proberen foto's te maken als het zadel erop ligt.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:33

Mijn paard heeft ook van die rare zadelplekken gehad (met de daarbijhorende rugpijn) en mijn zadel paste niet meer... Dus zadel verkocht en nu komt er een ander. Je kan de zadelmaker nog naar je zadel laten kijken en eventueel laten aanpassen, maar als je nog een nieuw zadel hebt dan raad ik je toch aan om je zadel in te ruilen voor een ander.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:38

anniee schreef:
Ja ik heb er eens een wintec opgehad maar die witte boom was te smal hahaha.
Kun je in de gewone wintec ook een bredere boom zetten? ze hebben immers nu 3 nog bredere bomen.
Ik heb de wintec nog wel liggen, op mijn welsh. Hij komt 1 oktober weer hierheen dan zal ik zijn zadel nog eens passen op de haf, anders kan ik ze misschien wel omwisselen.
Dat het zadel knelt dat wist ik al wel, anders komen er geen witte haren.
Maar kun je door de plaats van die haren ook zien waar het zadel knelt, wat er aan zal moeten gebeuren?

Dat vind ik wel raar. Ik heb een belgisch trekpaard waar ook een wintec op ligt met een witte boom. De boom is perfect alleen lagen de kussens niet mooi. En dat moest worden aangepast. Ik zou dan toch nog een keer de wintec erop leggen. En kijken of de boom echt te smal is. Dat het niet ligt aan de vorm van de kussens.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:44

ik kan de foto`s niet zien Knipoog
maar jaren geleden toen mijn vriendin haar draver nog had ,had ze een wintec sport op hem liggen en hij had na een paar mnd ook een hele witte rug precies onder het zadel.
ze heeft toen gelijk een ander zadel gekocht en na de verharing was het gelukkig weg!

waarschijnlijk heeft het zadel contstant bewogen of zo en door de wrijving de haarzakjes beschadigd
heb geen idee hoe dat kan Verward maar met het andere zadel nooit meer gehad,gelukkig Knipoog

je merkte met rijden ook niks aan hem en zijn rug was ook niet gevoelig of zo,maar was heel vreemd!

en ik ken iemand met een haflinger die hetzelfde met het tuig[ voor de kar] heeft gehad,precies waar de dikke beschermer op de schoft lag kwamen witte haren,waarschijnlijk dus of knelling of speling geweest.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 12:13

Het zadel is niet nieuw maar tweedehands.
Eventueel wil mijn vriendin hem wel overkopen aangezien hij op haar haflinger als een huis ligt Knipoog
Maar het zadel zit echt heerlijk dus ik zou hem zelf liever laten aanpassen aan het paard dan een nieuwe kopen.
Ik heb overigens wel hele mooie KEN TAUR zadels gezien, iemand daar ervaring mee?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 21:03

Heb vandaag even foto's gemaakt van het zadel. Van wat ik er nu zelf van zie is het zadel te smal bij de boom. Het zadel ligt nu qua hoogte eigenlijk net goed, daarmee bedoel ik dat hij niet kiept of kleppert. Wanneer het zadel verbreed zal worden lijkt me dat dit niet meer zo zal zijn en hij dus meteen ook opgevuld zou moeten worden omdat hij dan van voren zakt en dus anders achter niet meer op de rug aan zou sluiten. Zie ik dat zo goed?
Overigens zag ik dat niet alle witte vlekken van het zadel komen, één duidelijke witte plek zit juist ónder het zadel. Wel vreemd dat hij daar zit; zo vaak rijd ik niet (gemiddeld 2x 20min per week) dus zal niet van het aandrijven komen lijkt me, haha. Knipoog
Zou dat dan een plek van de singel zijn, want die loopt daar immers wel langs?
Heb even een fotoalbum aangemaakt, kun je alle foto's gemakkelijk bekijken.
http://www.mijnalbum.nl/Album=XUX6ZSJH

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:23

Gino had op de rug precies hetzelfde!

ik denk toch dat het zadel schuurt Clown
en dat je door de wrijving die witte haren krijgt,ook die plek onder je zadel
daar schuurt denk ik het zweetblad tegen de huid.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:47

inderdaad. ik moet er ook bijzeggen dat ik zowiezo geen genoegen had genomen met een zadel waarvan ik gelijk al kon zien dat het te hoog op de rug lag...

ik zou het gewoon aan laten passen, veel smaller wordt hij iig niet, hij zal afvallen maar de groeiende spieren hebben ook ruimte nodig.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:50

Je zou Herman eens kunnen vragen over de massimo, deze zijn er in extreem brede boom maten en liggen over het algemeen erg goed.
http://www.countrymill.nl

Deze zadels zijn makkelijk aan te passen bij eventuele groei Herman kan persoonlijk langs komen om het op te meten.
Een fijne man met veel kennis!

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:35

Ik denk dat je zadel toch niet goed ligt.. laat het nog een keer goed nakijken...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:43

kijk eens naar het onderste blad ? in welke staat is deze ?
en is je boom wel heel?
daarbij heb je een dikker dekje er onder ,
liever een dunner dekje gebruiken ,
is deze wel goed schoon en geen "klontjes"er in ?

de plekken vh schuren zijn daar waar jij zit en de singel
zou het zadels eens goed nalaten kijken

Tika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:54

Sorry, je zal toch aan een ander zadel moeten, want dit zadel ligt veel te hoog op je haf, de kussens moeten OM de schoft sluiten en er niet bovenop liggen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 09:48

Bedankt voor de reacties Lachen

@Nickyu op de eerste foto is het inderdaad een dikker dekje. Ik rijd iedere keer met een ander dekje, dus voornamelijk de dunnere dekjes en ook schone dekjes, daar zal het niet aan liggen. Het zadel zelf is in goede staat.

Dat het zadel niet goed meer ligt weet ik nu inderdaad. Toch wil ik liever dit zadel aanpassen dan een nieuwe te kopen.
Heeft iemand ervaring met het laten aanpassen van zijn zadel?
Zoals ik al zei; als ik de boom laat verbreden zullen de kussens zeker ook opgevuld moeten worden omdat het zadel anders gaat klepperen?