Steeds meer witte haren op zijn rug. :\

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Six

Steeds meer witte haren op zijn rug. :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 19:04

Het lijkt wel of het steeds erger word..

Ik rijd nu sinds een tijdje boomloos, fanatiek.
Ongeveer 6 dagen in de week minimaal 3 kwartier.
Tot mijn spijt krijgt mijn haflinger steeds meer witte haren onder de plaats van het zadel.
Als ik mijn vinger erover haal dan zie ik eronder nog meer witte haren!
Ze zitten voornamelijk bij de beugel stukken.. en op de randjes van waar de inlages zitten.
Als ik er op druk voel ik geen 'bobbeltjes' oid.

Zijn dit dan toch drukplekken?
Wat te doen?

Westenwind

Re: Steeds meer witte haren op zijn rug. :\

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:05

Ik denk dat je toch echt even moet kijken of het zadel goed ligt.. ik heb vaker gehoord dat je paard ook van boomloze zadels drukplekken kan krijgen .. Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:07

Ja dat zijn drukplekken. De beugelophanging is overigens een vaak voorkomende plek van drukplekken bij boomloze zadels.

En wat te doen, of dubbele inlages nemen en kijken of het beter gaat maar persoonlijk zou ik voor een passend boomzadel kiezen.

Six

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 19:08

Het zadel ligt prima op zijn rug.
Daar geen twijfel aan, ik denk toch dat de druk te veel voor zijn rug word?
Zeker omdat ik regelmatig licht rijd met mijn boomloze zadel.

Six

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 19:09

fransje23 schreef:
Ja dat zijn drukplekken. De beugelophanging is overigens een vaak voorkomende plek van drukplekken bij boomloze zadels.

En wat te doen, of dubbele inlages nemen en kijken of het beter gaat maar persoonlijk zou ik voor een passend boomzadel kiezen.

De dubbele inlages zijn aanwezig, daar rijd ik al altijd mee.

Six

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 19:11

Ah ik baal er zo verschrikkelijk van..
Maandag komt de VA.
Ik laat hem er dan ook nog wel even naar kijken..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:12

Misschien kan je een mailtje sturen naar de verkoper. Wellicht heeft die deze dingen vaker gehoord en kan je vertellen wat er aan de hand is.
In principe zou je zadel hetzelfde moeten reageren op het lichtrijden dan een boomzadel.
Heb je er wel zo'n pad onder? Want die verdeeld de druk ook nog eens extra.

succes ermee

Six

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 19:14

hmm, de verkoper was een online shop.
Misschien ook nog een optie.
Ik heb er een speciale pad onder, ja.
Mét dubbele inlages. Nagelbijten / Gniffelen

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:21

boomloos ? schei uit wij hebben een zadeldrukmeting gehad met onze vereniging en die resultaten logen er niet om tijdens de boomloze test meisje heeft haar zadel na de tijd meteen verkocht.....

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:30

Wat voor materiaal is de pad die er onder ligt. De neopreen (psyo) pads schijnen ook vaak witte haren te geven.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:33

Witte haren ontstaan door beschadigingen in de huid, daar waar het pigment zit. Dit betekend dus dat er inderdaad toch druk of schuring onstaat. Oftewel, het zadel pas niet goed...... want bij een goed passen zadel ontstaan geen drukplekken.

Toch even met de verkoper overleggen, ik weet niet of er veel aan zo'n boomloos zadel aan te passen valt, maar anders toch op zoek naar een ander zadel.

Six

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 20:49

@ CrazyCat : Ik heb de budget pad.

@ Lalidan : Bedankt voor je uitleg !
Pff me ouders zien me aankomen.. Scheve mond dat word dan me 4e zadel in 2 jaar.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:13

Dat klinkt idd als drukplekken....
Zou heel vervelend voor je zijn als je weer een nieuw zadel zou aan moeten schaffen maar als je straks een paard met rugproblemen hebt kan je ook flinke kosten krijgen en ik neem aan dat je dat je paard ook niet aan wilt doen...
Wellicht kun je er eens een echte zadelmaker naar laten kijken. Wie weet heeft die ook goede tips of kan je t zadel goed inruilen voor iets dat prima ligt.
Eerst iig afwachten wat de Da zegt. Succes!

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:22

Wat voor merk zadel heb je?, ben even benieuwd.

Mijn paard loopt veel en veel beter met een boomloos zadel, maarja dat zal wel per paardenrug e.d. verschillen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 15:26

Ik denk dat je paard gewoon een erg gevoelig huidje heeft, omdat je zegt dat er ook witte haren komen bij de randjes van de inlages. Probeer de inlages eens rond af te knippen zodat daat niet in één keer zo'n groot verschil van hoogte zit. Dat kan natuurlijk ook irriteren.
Hoe doe je precies lichtrijden? Bij boomloos is het de bedoeling dat je zélf je gewicht verspreid, dus lichtrijden doe je, net zoals vroeger in de zitles en zonder zadel, door op je beugels, knieën én bovenbenen te steunen. Misschien moet je eens een tijdje zonder beugels rijden, zo leer je beter je bovenbenen te gebruiken.
Als de drukplekken dan niet minder worden dan ben ik bang dat jouw paardje er gewoon niet tegen kan. Je zou eventueel de originele grandeur pad met fleece kunnen proberen. Maar anders moet je toch op zoek naar een ander zadel.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:16

Als je paard een erg gevoelige huid heeft , dan ontstaan er snel wondjes of schuurplekjes.
De Grandeur Sympanova / Physio pads zijn dan waarschijnlijk minder geschikt omdat dit
materiaal toch iets straffer is dan zacht (nep) bont. Ook kan elk stiksel al genoeg zijn om
de huid te irriteren , waardoor witte haren kunnen ontstaan na verloop van tijd.

Bij de erg gevoelige paarden kun je (ook bij andere merken zadels) meestal het beste een
echt lamsvellen zadeldekje gebruiken , omdat die erg zacht zijn en nauwelijks stiksels hebben.

Ook voor boomloze zadels zoals de Barefoots zijn er lamsvel pads verkrijgbaar waar inlages
in kunnen om de ruggengraat vrij van druk te houden , zoals van de merken Christ en Mattes.

Zelfs dan kan elk richeltje nog witte haren geven bij de echt gevoelige huidjes ,
en is als extra tip aan te raden om afgeronde inlages te gebruiken in de pad.
Zodat de grens van inlage - geen inlage niet te plotseling is. Inlages kun je zelf afronden ,
maar let op dat ze bij de ruggegraat wel dik genoeg blijven om hun werk goed te doen.

Zie hier hoe je zelf heel simpel en snel de inlages met een schaar rond kunt maken :

dit staat op de boomloosrijden site

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:08

[quote]Bij de erg gevoelige paarden kun je (ook bij andere merken zadels) meestal het beste een
echt lamsvellen zadeldekje gebruiken , omdat die erg zacht zijn en nauwelijks stiksels hebben.

Ook voor boomloze zadels zoals de Barefoots zijn er lamsvel pads verkrijgbaar waar inlages
in kunnen om de ruggengraat vrij van druk te houden , zoals van de merken Christ en Mattes.

[quote]

Het heeft niks met gevoeligheid te maken maar met de druk die op dat punt wordt uitgevoerd.
Mijn haflinger (en ook mijn fjord) heeft het ook gekregen van de barefoot met dubbele inlages in een grandeur pad.
De pad lag mooi stil er was niks te merken van schuren.

De witte plekken zitten ook niet OP de ruggengraat maar op de plek naast de schoft.

Ik heb mijn zadel verkocht...let wel dit was mijn 5e zadel binnen 10 jaar!
Ook bij eerdere boomzadels die 'correct' zijn gepast heeft mijn haf er last van gekregen. Ik heb nog nooit een zadel gehad wat paste.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:12

Verplaatst MD --> HAR.

Six

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 20:21

Bedankt voor jullie reacties !
De DA is vandaag langs geweest..
Die zei dat het inderdaad van het zadel kwam.
En we gaan op zoek naar een goed passend boom zadel. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:13

heel goed! het is een bekend probleem, puntdruk onder de beugelriemophanging bij boomloze zadels...