Heb gereden met een hackamore maar ...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Heb gereden met een hackamore maar ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 19:03

Ik heb vandaag voor de allereerste keer met een hackamore gereden! Omdat mijn paard eender welk bit dat ik tot hiertoe al heb geprobeerd niet bepaald op prijs stelt heb ik een hackamore geprobeerd. Nu doe ik enkel bosritten met voonamelijk lossere teugel en ik hang zowiezo al niet op de teugels dus ik zie hier zeker geen kwaad in. Ik vroeg me alleen af hoe andere hackamore-rijders hun paard reageren. Mijne liep eigenlijk net hetzelfde als met een bit in maar dan zonder het (tegen)getrek vooraan. Ik bedoel, als ik in draf een kleine ophouding maak reageert ze eigenlijk hetzelde als dat ze met een bit doet, niet sneller maar ook niet trager. Hoe is dit bij andere paarden?
En nog een vraagje over de hackamore zelf. Ik weet dat hij zo'n 2 vingers onder het jukbeen moet hangen maar hoe vast doe je dat kinriempje? (het is er één van prenger)
Enne ... zijn er speciale hoofdstellen voor hackamores ofzo of moet ik gewoon een cob size nemen ipv een full size, want met mijn hoofdstel kon ik de bakstukken niet kort genoeg instellen?

8nnemiek

Re: Heb gereden met een hackamore maar ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:38

Ik heb zelf geen hackamore, maar wel een bosal, en dat is ook een beetje te vergelijken. Mijn paard reageert er ook bijna hetzelfde op als op een bit.

Een hackamore moet gewoon net zo strak als een neusriem, dus twee vingers ertussen kunnen. Doe je hem strakker dan kan dat wordjes veroorzaken en de ademhaling tegenwerken. Doe je hem losser dan werkt hij niet meer zo goed en moet je verder doorscharen voor dezelfde reactie.
Omdat ze wat hoger hangen dan een gewoon bit heb je inderdaad wat kortere bakstukken nodig. Je kan een maat cob nemen, of in je full wat gaatjes bijprikken als dat kan.

asjemenou

Re: Heb gereden met een hackamore maar ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:41

Ik heb mijn dressuurpaard ook een tijdje met een hackamore gereden, en die liep ook bijna precies hetzelfde.
Alleen de oprichting was net een tikkeltje minder.
Met bit had ik altijd vrij veel druk, met de hackamore na een paar dagen ook.

Ik had haar zelfs de wissels geleerd met de hackamore.