Singelprobleem

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Singelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:12

Paarden ... het is altijd wat... Tong uitsteken

Momenteel zitten we met [***] met een singelprobleem. Blijkbaar heeft hij dat in periodes en is er al vanalles geprobeerd. De opties zijn een beetje uitgeput ...

Momenteel ligt hij open voor de singel, dus niet onder de singel ofzo. Hij ligt aan 2 kanten open maar aan 1 kant meer dan aan de andere (aan 1 kant is het eigenlijk bijna niet te zien).

Hij heeft nergens last van, met rijden loopt hij beter dan ooit tevoren, hij is vrolijk en blij (wil bv. graag vertrekken en staat niet meer te slapen bij het opzadelen) en je kan er gewoon aankomen of met een zweetmes over of .... Je krijgt dan geen reactie. Het doet dus geen pijn, maar er missen wel haren en dat is niet de bedoeling natuurlijk ...

Er zijn al verschillende dingen geprobeerd: wolletje rond de singel, singels met hoesjes rond, verschillende soorten singels qua materiaal, verschillende dikte van de singels .. Niks lijkt te helpen.

Iemand een idee?

Ik moet wel zeggen dat ik nu bij het dressuurzadel heb gemerkt (bij het boomloos weet ik dit niet) dat de singel niet recht onder het zadel hangt. Singel gaat wat naar voren (door zijn dikke buik) en zit dus scheef zeg maar, maar nog steeds niet te ver naar voren (dus niet tegen zijn benen ofzo). Misschien dat het daar ook iets mee te maken heeft? Zijn daar dan oplossingen voor? (aan de buik wordt gewerkt maar dat gaat niet zo makkelijk Tong uitsteken).

Trieske_

Re: Singelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:13

wat voor soort singel heb je nu...
Ik heb hetzelfde probleem gehad heb nu een singel van Thorowgood en bij deze heb ik er geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:27

Uhm ... Bloos
Ik zou het niet meteen kunnen zeggen, misschien dat ik het ergens vanop 1 of andere foto kan zien maar anders kan ik zaterdag pas kijken.

Is er wat speciaals aan de singel die je hebt? Of is het gewoon toevallig dat wat bij jouw paard goed is?

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:32

Een singel met bont al gerpobeerd?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:38

Afbeelding

Het is een kunsstof singel met luchtkussentjes, speciaal om drukkingen te voorkomen, hij voelt ook erg zacht aan en werd mij aangeraden in de ruitersportzaak, ben er ook super tevreden mee

linkje naar de website met verdere beschrijving
http://www.thorowgood.com/nederlands/ac ... dres_girth

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:04

cocktail schreef:
Een singel met bont al gerpobeerd?

Volgens mij heeft de eigenaresse dit inderdaad al geprobeerd Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:05

deschels schreef:
Afbeelding

Het is een kunsstof singel met luchtkussentjes, speciaal om drukkingen te voorkomen, hij voelt ook erg zacht aan en werd mij aangeraden in de ruitersportzaak, ben er ook super tevreden mee

linkje naar de website met verdere beschrijving
http://www.thorowgood.com/nederlands/ac ... dres_girth

Bedankt, ik zal het zeker doorgeven Lachen

Zijn er nog mensen met ervaringen met deze singel?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 06:55

ja, enkel positief!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:42

Ik heb zelf een VZH thorowgood singel en die vind ik fijn. Overigens heb ik dezelfde singel in een andere maat maar dan merkloos bij www.ruitersport.com besteld, scheelt weer wat geld. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:45

[***] schreef:
Zijn er nog mensen met ervaringen met deze singel?

De mijne rijd ik er mee door.

Je zou het in kunnen smeren met zinkzalf, dat maakt de huid wat sterker. Heeft bij Wrangler ook fijn geholpen. Verder erop letten dat hij strak aangesingeld is. Als de mijne niet goed aangesingeld is, rij ik hem gelijk weer door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:07

Ik moet nu wel zeggen dat het maar 1 keer (met andere singel) geweest is dat zijn huid echt open lag, dus dat er wat bloed uitkwam (maar zelfs niet echt bloed, het was gewoon rood eigenlijk...). Ik heb 1x gereden met singel die aan het boomloos zadel hing, zonder problemen. Er heeft dan nog iemand opgereden met die singel en toen lag hij blijkbaar weer open, maar het was amper te zien (en alleen wat haartjes weg). Vorige keer toch maar weer gewoon die singel geprobeerd en nu was er weer een klein plekje bij, maar alleen wat haar weg ...

Weet niet of dat uitmaakt?
Het ligt dus niet echt open open, het haar is gewoon weg. En hij heeft er totaal geen last van (maar het is uiteraard niet de bedoeling).

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:08

Persoonlijk vond ik dat elastiek aan die thorowgood singel iets minder.
Hangen je beugelriemen recht naar beneden? want het probleem kan ook ontstaan als je zadel niet in balans ligt door b.v. een te kleine boommaat.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:12

Voor wat "rondere" Knipoog paarden werkt een zogenaamde "banaansingel" vaak wel erg fijn:
Afbeelding
(niet perse deze hoor, maar even voor het idee van de vorm)

Die Thorowgood heb ik overigens zelf, zowel in dressuur als in vzh-uitvoering en hij bevalt me prima.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:31

Is de dressuursingel van thorowgood ook elastisch? Heb gehoord dat dit prettiger zou zijn voor het paard omdat de singel dan meebeweegt...

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:51

Mijn pony krijgt ook heel snel last van singels. Soms zelfs al van de longeersingel! Ik heb nu een neopreen singel en daar heeft ze helemaal geen last van.. deze singel was dan wel wat duurder, maar heeft ook echt goede kwaliteit Lachen

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:31

Strak aansingelen kan al veel problemen voorkomen. Op de manege stonden de kleine ponys vaak met singelplekjes. Die ponys werden meestal niet echt aangesingelt, omdat de kinderen het niet konden, of omdat 'het zo zielig was om de singel aan te trekken'. Nu worden de singels van alle kleintjes nog eens extra aangetrokken, en het is nog maar zelden dat er een pony singelwondjes heeft.

Een singel van ander materiaal wil ook nog wel eens helpen, maar het kan ook zijn dat je paardje een gevoelige huid heeft.
Met kamferspiritus kan je de huid verstevigen, maar pas hier wel goed mee op! Dit spul mag je nooit onverdund gebruiken! Een paar eetlepels per halve emmer water, en dan de plekjes ermee nat maken (niet als het open wondjes zijn). Je kunt de oplossing geleidelijk aan sterker maken.

Singels met elastiek aan de uiteinden ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, omdat ze al snel te strak worden aangetrokken.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:01

Ik denk dat een anatomisch gevormde singel misschien beter op z'n plaats zou blijven zitten. Al moet ik zeggen, ik heb geen anatomisch gevormde singel en mijn paard heeft toch ook een buikje, mijn singel blijft perfect zitten ook al singel ik niet heel strak aan (is ook niet nodig met deze singel). Het is een volledig elastische singel van Westip (verkrijgbaar bij http://www.buitenzinnig.nl). Vind het een super ding! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:12

Bedankt voor de reacties Lachen
Aansingelen doen we genoeg, vaster gaat echt niet... Clown

De rest van wat aangeraden wordt moet ik nog even bekijken, alvast bedankt Knipoog
Beugelriemen hangen volgens mij wel recht onder het zadel hoor, denk dat dat gewoon goed ligt. Maar ik zal er volgende keer nog eens extra op letten Knipoog

Heb ook wat foto's getrokken van hoe het eruit ziet, zal ze zo snel mogelijk laten zien ...
Eigenlijk is het maar aan 1 kant echt open, de andere kant zie je al niks meer van (en dat was ook niet nadat ik erop gereden had). Zou het misschien ook te maken kunnen hebben dat ik scheef zit of ergens iets raars doe? Ik weet het niet hoor, maar omdat het maar aan 1 kant is dacht ik dat misschien ...?

Singels van neopreen zijn er (dacht toch dat de eigenaresse dit zei) en die helpen niet.
Of er iets gaat zijn wat wel helpt? Geen idee ... Het komt volgens de eigenaresse door wrijving (maar toch zit de singel goed vast) omdat het voor de singel is zeg maar. En ja, of je daar wat tegen kan doen? Met wat voor singel dan ook ... ?

En ja, hij heeft wel een erg gevoelige huid ...
Stoere pony, maar o zo gevoelig Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:39

Hier zijn de foto's.
(sorry voor de copyright maar dat was even de snelste manier om ze te verkleinen Knipoog )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moet wel zeggen dat de singel zoals daarop helemaal niet goed is. Ik had de hoes er ronduit gedaan met de gedacht van: dan kan die al niet hinderen doordat die wrijft enzo. Maar hij lag feller open dus dat is geen oplossing ...

Wat wel een oplossing is? Weet het niet Boos!

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:43

ik zou toch een neopreen singel proberen en misschien even zn benen strekken voor je pstapt. en zorgen dat je de singel goed schoon houd ivm schuren van zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:47

Volgens mij ligt daar niks anders dan neopreen (heb ik de eigenaresse toch horen zeggen) maar ik zal er nog eens achter vragen.

Benen strekken werkt averechts, dan krijgt hij voor de singel teveel vel waardoor het zeker openschuurt (hij heeft daar nu al zoveel vel).

Er wordt op gelet dat de singel schoon is Ja

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:57

Ik heb het zelfde probleem als jij en ik word echt gek van.

Zelfs lamsvelbontje om de singel (die echt muurvastzit om de singel heen met 2 maal klitteband zodat het echt niet kan gaan schuiven) werkt niet Verdrietig

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:00

Neopreen singel.. en anders singel met bontje eromheen.. Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:09

Westenwind schreef:
Neopreen singel.. en anders singel met bontje eromheen.. Knipoog

Zoals je al had kunnen lezen, werkt dat niet Knipoog

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:19

De singel lijkt? best smal,misschien als je een singel neemt die wat breder is deze wat minder wrijft?
Mijn singel is/lijkt in elk geval een stuk breder...
Wie weet maakt het verschil Lachen