Engels of Iberisch zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Black_White

Engels of Iberisch zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 09:53

Wat zijn de grote verschillen tussen Iberische (Spaanse/portugeese) zadels en engelse (dressuur) zadels? En kan iemand me daar ook de voor en nadelen ook bij vertellen?

Het uiterlijk ziet er natuurlijk anders uit, maar ik hoopte meer te weten te komen over de ligging, drukverdeling en dat soort dingen.

annehoe

Re: Engels of Iberisch zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:58

ik kan je het helaas niet vertellen maar wil dit wel even volgen

Huertecilla

Re: Engels of Iberisch zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:23

Het grootste verschil is dat ze voor een totáál andere rijstijl bedoeld zijn. Het zijn dé twee verschillende benaderingen van paardrijden en cues geven.
Met aanleuning op een trens´licht´voorwaards rijden met korte stijbeugels versus met doorhangende teugel op een stang doorzittend met vrijwel gestrekte benen op een verzameld paard.
De geometrie van de zadels is daardoor verschillend.

Vroegah werd met ´in alle zadels kunnen rijden´ bedoeld dat iemand alle rijstijlen beheerste. Beheers je niet de rijstjl waar een bepaald zadel voor ontwikkeld is, dan maak je het jezelf en jouw paard érg moeilijk.
Overstappen naar een iberische manier van rijden is niet zo eenvoudig zoals je aan de vele stijlloze´mengvormen´ binnen de barokmode kan zien.

Bedenk hoe je rijdt en wat je wil doen. Het zadel is een interface tussen ruiter en paard en een afgeleide van de functie.

hc