paard last van de rug achter het zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

paard last van de rug achter het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 00:12

ongeveer een goede maand geleden is mijn zadel opnieuw opgevuld door harnesmaker hier op bokt,het zadel is op maat gemaakt de boom was te smal,en de vorige vulling was te hard,dus het zadel is nou goed volgens hem,en toch houd hij klachten net achter het zadel(de rug dus) als je daar borsteld zakt hij iets in of is gevoelig,ben al enkele malen naar een een goede kraker(harry hoevers) geweest maar het blijft terug komen,en hij vind het moeilijk constant door de rug te moeten lopen
nou zat ik zelf aan een fysio te denken! maar heeft dat zin omdat ik al vele malen geweest ben en toch terug komt
of komt het toch doordat ik niet meer met bontonderlegger rij onder het zadel..wordt er een beetje hopeloos van want hij wil graag voor je werken

terwijl ik nou toch ook nog een beetje aan het zadel begin te twijfelen,want da zei dat die veelste te ver achterover lag,en nog te hard opgevuld ja weet het ook niet

brenpasbeau

Re: paard last van de rug achter het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 00:55

kan je niet van iemand een ander zadel proberen een tijdje? of een andere zadelmaker erbij halen en kijken wat die zegt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:22

Je zou eens een afspraak met een fysio kunnen maken en vragen naar zijn/haar mening of de rug en over de pasvorm van het zadel.
Dan ben je misschien al een heel stuk wijzer...
Er zijn ook oefeningen die je kunt doen voor dat deel van de rug, en ook onder het zadel kun je dat deel beter los krijgen door veel slangenvoltes te rijden bijv...

Succes ermee!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:02

en wie weet een een goede fysio in de regio gelderland buurt van arnhem

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 15:44

De klachten kunnen ook veroorzaakt worden door het minder goed functioneren van de nieren. Het gebeurd vaker dat rugproblemen net achter het zadel verward worden met nierproblemen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:48

Emaartje schreef:
en wie weet een een goede fysio in de regio gelderland buurt van arnhem

Ik ben zelf erg tevreden over marielle kamphorst http://www.osteopathiepaard.nl
Zij is fysio & osteopaat.
Zij houdt praktijk in Vorden en komt ip ook aan huis, maar door een drukke agenda kan dat een lange wachttijd inhouden.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:38

Zijn er al fotos gemaakt van zijn rug?Mischien dat er wervels te dicht tegen elkaar aan zitten....

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:41

Hoe rijd je hem? Is dit niet iets dat rijtechnisch op te lossen is? Lachen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 00:19

nou ik rijdt hem al veel voorwaarts neerwaarts,en doe vele oefeningen om de rug los te krijgen enz,heb gisteren les gehad en toen ging het weer beter,maar laat er binnenkort evne een fysio naar kijken als het zo blijft..gr emaartje

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 00:21

Dancer schreef:
De klachten kunnen ook veroorzaakt worden door het minder goed functioneren van de nieren. Het gebeurd vaker dat rugproblemen net achter het zadel verward worden met nierproblemen.

Dit was ook mijn eerste gedachte.
Is de werking van de nieren nagekeken?
Deze bevinden zich nl ook op die plek.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 00:26

Kiara schreef:
Dancer schreef:

nou nee dit is echt een zadelprobleem zei de zadelmaker toen!! maar laat fysio wel komen dan wetne we meer

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:36

Zit er nu dan ook een andere boom in? Aangezien deze te smal was?

Verder ga ik met Richtje mee. Je kan je paard laten los "rammelen", maar als je hem zelf weer vast rijdt, dan heeft dat ook weinig nut.

Wat zegt je instructeur eigenlijk?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:26

Waarom laat je er niet gewoon even een goede VA naar kijken?

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:55

Dancer schreef:

Citaat:

Ik ben het hier helemaal mee eens. Dit was bij mij ook het eerste wat in mij op kwam. Vaak krijgt het zadel de schuld en dat is het dan niet. Voordat je naar een ander zadel en dergelijke gaat kijken zou ik eerst uitsluiten dat het niet de nieren zijn. Zijn het wel de nieren dan is het zadel misschien wel goed. Lijkt mij dat je dan eerst even een arts erbij moet halen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:02

go nooit geweten dat dat in de rug kan gaan zitten dan weer wat geleerd

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:09

Nu hoop ik niet dat T.S zich aangevallen voelt, want ik heb natuurlijk geen idee hoe die rijd, maar de meeste rug problemen komen door de slecht zittende ruiter en niet door het zadel. Tegenwoordig is het erg makkelijk om het zadel de schuld te geven. Daardoor hebben de zadelmakers, pysio, krakers enz zo veel werk en komen er ook steeds meer bij.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 00:17

ik heb osteopaat els bach gebeld woont in arnhem en die komt volgende week dinsdag bij mijn paard kijken ben benieuwd..gr emaartje

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 00:36

ik roep Ellen Kral bij kliniek Visdonck, die verricht wonderen. Mijn paard heeft er ook last van gehad, en die heeft het grotendeels weggehaald. Verder een groene leemkuur van 10 dagen geven en bontonderlegger ertussen doen!!! zeker als je zelf ( ik heb het ook wel eens) niet zo lekker kan zitten. Dressuurzadel erop als je het nog niet hebt of boomloos kan ook werken. verder de horserolex met cole`s linement is wondermiddel. De paardendrogist kun je het vinden. wandelen met paard en longeren voor rijden is ook fijner voor de rug en na rijden zadel eraf en stappen maar(lekker wandelen dus) Zo zie je ook genoeg van hoe je paard beweegt en loopt en zie je zelf sneller wat kan helpen. VA kan ook aanwijzingen geven via bloedtest en foto`s.
in geval van rug en benen niets uitsluiten want dat is waar je paard afhankelijk van is. en accepteren dat je paard even rust nodig kan hebben vanwege herstel. niet verkeerd bedoeld hoor. zo heb ik het ook gedaan.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 06:44

toevallig net de mobielepaardenpraktijk gister gehad ,de pony van mijn dochter heeft het ook met de nieren.
klachten waaren dat de pony niet genoeg ontspande en over de rug wilde lopen,ging vreselijk hangen in het bit.
ze heeft nu een kuurtje gehad over 2 weekjes komen ze weer terug

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 10:57

Karenenditty schreef:
ik roep Ellen Kral bij kliniek Visdonck, die verricht wonderen. Mijn paard heeft er ook last van gehad, en die heeft het grotendeels weggehaald. Verder een groene leemkuur van 10 dagen geven en bontonderlegger ertussen doen!!! zeker als je zelf ( ik heb het ook wel eens) niet zo lekker kan zitten. Dressuurzadel erop als je het nog niet hebt of boomloos kan ook werken. verder de horserolex met cole`s linement is wondermiddel. De paardendrogist kun je het vinden. wandelen met paard en longeren voor rijden is ook fijner voor de rug en na rijden zadel eraf en stappen maar(lekker wandelen dus) Zo zie je ook genoeg van hoe je paard beweegt en loopt en zie je zelf sneller wat kan helpen. VA kan ook aanwijzingen geven via bloedtest en foto`s.
in geval van rug en benen niets uitsluiten want dat is waar je paard afhankelijk van is. en accepteren dat je paard even rust nodig kan hebben vanwege herstel. niet verkeerd bedoeld hoor. zo heb ik het ook gedaan.

ik mocht beslist niet van de zadelemaker een bontonderlegger eronderdoen,want dat zou drukken en het zadel smaller maken?

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:02

mijn paard had ook last van zn rug achter het zadel en bleek dat er wat wervel op elkaar zaten.
Mijn advies is om een goede veearts te laten kijken en met hem te overleggen wat eraan gedaan kan worden.
Mijn veearts heeft mn paard "gekraakt", en adviseerde mij om nooit zomaar een kraker of fisio te bellen zonder dat mn paard nagekeken is door een veearts. Problemen in de rug kunnen meerdere oorzaken hebben, en het probleem kan na een fisiobehandeling groter worden als het verkeerd behandeld wordt

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:08

Emaartje schreef:
ik mocht beslist niet van de zadelemaker een bontonderlegger eronderdoen,want dat zou drukken en het zadel smaller maken?

Als jouw zadel inderdaad volledig aangepast is aan je paard, zou ik je dat ook niet aanraden. Zoals hij nu ligt, past hij goed. Met bontonderlegger zal de pasvorm inderdaad minder zijn.
Wat ik eerder zou doen is een andere zadelmaker om zijn mening vragen naar de ligging (of die van een fysio die veel met de zadelmaker samen werkt).

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 16:19

even update,vandaag is harnesmaker weer terug geweest bij mijn op stal en heeft de kussens iets meer opgevuld met wol en nou ligt die ook pas in balans en heb ik meer een diepere zit en zit ik veel rechter,zal van het weekend een foto maken van het zadel

volgens hem lag die nu iets naar voren,ik vind hem vele beter liggen

gr emaartje

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:02

sorry voor de bontonderlegger, heb er goede ervaringen mee. mijn zadelmaker is voorstander er van omdat het ook zacht is voor de huid van een paard en leer niet. maar niet ieder paard is het zelfde. Gelukkig ligt je zadel nu beter! ben blij voor je.

maar blijf je paard zn rug in de gaten houden!! wil wel weten of het werkt nu je zadel goed ligt.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:59

Dancer schreef:

Helemaal mee eens Haha!
Kijk naar je zadel, hoe rijdt je je paard (misschien te veel druk voor en daardoor spanning in de rug), en de nieren zou ook heel goed kunnen.