Springen met een Thiedemann?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

RustyK

Springen met een Thiedemann?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 11:13

Kan je met een thiedemann ook springen? De pony die ik rijd heeft de neiging zijn hoofd omhoog te gooien en er dan vandoor te racen, vandaar de thiedemann. Dit doet hij ook na het springen van een hindernis, toch zou ik graag met hem gaan springen om te kijken of dat weer af te leren is, het is nl een goede springer. Zou jammer zijn als er niet meer mee gesprongen kan worden. Zat ook aan een martingaal te denken maar ik heb er dan minder controle over als hij er echt vandoor gaat vandaar dat ik liever de thiedemann wil gebruiken, zeker in het begin.

Urielle

Re: Springen met een Thiedemann?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:03

Met een Thiedemann kan je pony zijn hals niet meer strekken boven de sprong dus het lijkt me geen aangewezen teugel om mee te gaan springen. Martingaal lijkt me een beter idee.

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:08

als je gewoon je handen naar voren doet zoals het hoort boven een sprong heeft je pony nogsteeds de vrijheid om zn hoofd te houden zoals ie wil tijdens een sprong.

ik heb zelf veel met thiedeman gesprongen, zolang je hem niet strak vast houd tijdens de spring kan het makkelijk..

je kunt natuurlijk ook eerst een martingaal proberen en kijken hoe dat gaat.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:10

Ligt eraan hoe strak je hem zet. Je paard moet wel genoeg ruimte hebben om z'n hals naar voren en licht omhoog te brengen voor de sprong..

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:11

Ik zou bij het springen eerst ook liever een martingaal proberen...Een thiedemann bij het springen brengt meer risico's met zich mee denk ik.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:31

Het kan wel alleen dan moet je de thiedemann iets losser doen zodat het paard wel de mogelijkheid heeft om zijn hoofd eventueel omhoog te doen en te strekken.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 16:14

De Thiedemann zit zowiezo vrij los want het is echt alleen om te voorkomen dat zijn hoofd omhoog gaat en dat hij dan onbestuurbaar wordt en dus als een gek gaat racen. Ik dacht zelf ook dat als je goed meegaat (wat ik doe, ben geen beginner meer) dat het wel zou kunnen. Ik ga zowiezo ook niet hoog springen, anders wacht ik nog een paar keer, wie weet wordt ie nog wel braver en dat ik dan de martingaal erop doe. Bedankt iig voor jullie reacties!

xxxfhxxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:41

je kunt wel zeggen dat je altijd goed meegaat alleen iedereen maakt fouten en als je dat hier dan doet dan ben je toch een beetje de l*l. Springen met slof doe je toch ook niet, thiedeman is niets anders dan een vaste slof.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:09

Slof en thiedemann is heel wat anders. Bij de slof kan je hem strakker en korter nemen, zelfs zo kort dat het paard met zijn neus op de borst loopt.
Een thiedemannteugel werkt echter alleen in als het paard zijn hoofd enorm omhoog doet, verder moet hij altijd gewoon los zitten en werkt het niet in.

Springen met thiedemann moet kunnen.. Heb het zelf ook 1 keer gedaan en dat gaf geen problemen. Gewoon de thiedemann op het allerlangst doen.
Het moet natuurlijk niet een gewoonte worden want het allerbeste is natuurlijk helemaal zonder thiedemann.
Het allerbeste is als je perséé een hulpteugel nodig hebt is dan een martingaal.
Maar het kan heus geen kwaad om een keer met de thiedemann te gaan springen, mits je hem goed lso doet.

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:20

geen goed idee volgens mij, je kunt beter een goede lesgeefster nemen en aan je paardje haar prbleem werken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:22

ik zou ook eerder martegaal pakken, heeft hetzelfde effevt en zo heeft t paard meer vrijheidsbeweging

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:07

Megamutsj schreef:
Heb het zelf ook 1 keer gedaan en dat gaf geen problemen.

Ik ken ook een vent die een driejarige met slof over een hindernis slaat. Peerd gaat ook over de sprong, geen probleem Clown Niet dat ik het daarmee wil vergelijken maar om maar even aan te geven: wat is je graadmeter.
Als je er een hulpteugel aanhangt, gebruik hem dan correct afgesteld. En stel je hem correct af dan kun je niet springen met een Thiedemann, al bind je je teugels om zijn oren.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:09

@ Urielle: Mijn thiedemann was dan ook wel iets te groot, daardoor had het paard ook meer halsruimte als ik hem op zijn allerlangst deed.

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:44

ik heb ook wel es met slof gesprongen,,, (niet erover slaan zoals hier een ander meld) maar dan zit ie echt niet strak, en natuurlijk altijd goed meegaan.

en ik kon niks merken dat het paard belemmerd werd

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:47

het springen met een dergelijke hulpteugel vergt wel enige handigheid... je zit het dier eerder in de weg dan je denkt!

ik zou voor een martingaal gaan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:55

BBotanya schreef:
ik heb ook wel es met slof gesprongen,,, (niet erover slaan zoals hier een ander meld) maar dan zit ie echt niet strak, en natuurlijk altijd goed meegaan.

en ik kon niks merken dat het paard belemmerd werd

Met de slof kun je wel meegaan maar heb je weer het risico dat het paard ofwel met een been in de slof komt, of dat een vallende balk in je slof terecht komt.
(en zeg niet dat het niet gebeurt, de gekste ongelukken gebeuren, ik heb zelf ooit gehad dat mijn paard met longeren het touwtje van de gogue tussen zijn tanden kreeg... dat krijg je ook niet bedacht!)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:45

mmm, ik zou martingaal pakken , ga met kiwiko mee....
thiedeman vereist toch enige handigheid met sprngen