Dun bit slecht voor jonge paarden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

misssixty

Dun bit slecht voor jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 17:21

Ik heb laatst gehoord dat een dun bitje slecht is voor jonge paarden.
Ik rijd zelf met mijn vierjarige met een onderlegtrens, deze is dus behoorlijk dun.
Dit doe ik omdat ik zo net iets meer invloed heb tijdens het rijden.
Mijn instructrice raade mij dit aan.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Precious20

Re: Dun bit slecht voor jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:30

Een dun bit werkt sterker in dan een dikker exemplaar. Maar er zijn ook genoeg paarden die omwille van een dikke tong, laag verhemelte en/of korte mondspleet geen dikke bit verdragen. Dan moet je wel een dun bitje gebruiken. Maar op zich maakt dat niet veel uit want een bit is net zo streng als de hand van de ruiter! Als jij dus een zachte hand hebt dan zal je paard niet veel merken van die harde inwerking.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:30

Nee hoor, zeker niet slecht. Toen ik mijn paard kocht op vijfjarige leeftijd werd ze gereden met een bit van 23 mm. Veel te dik voor haar mondje, dus ik rijd nu ook met onderlegtrens. Voor een paard met weinig ruimte in de mond is het dus een vriendelijk bit, tenslotte is een bit zo scherp als de hand van de ruiter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:45

Een bit moet bij een jong paard wel dik (zacht) zijn, maar in verhouding met de mond. Een bit wat te dik is zit ook niet prettig. Voor Wrangler heb ik ook een vrij dun trensje omdat hij gewoon weinig ruimte heeft. Maar als je paard genoeg ruimte heeft zou ik niet voor een onderlegtrens als eerste bitje kiezen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:27

Een paard heeft minder ruimte in de mond dan altijd werdt gedacht/ Dat een dikker bit zachter is, is dus eigenlijk achterhaald. Een dunner bit en zelfs fijner omdat ze die beter kwijt kunnen. Heb een heel artikel hier over gelezen in een nieuw paarden blad, weet alleen de naam van het bald niet meer

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:30

ros? Tong uitsteken ik heb het ook gelezen. zo krijg je weer een hoop nieuwe dingen te weten

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 21:43

Hoe kan ik dan kijken of ze veel of weinig ruimte in de mond heeft.
En wat is eventueel een ander goed bit, hoeveel cm enz?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:47

Macchiato schreef:
ros? Tong uitsteken ik heb het ook gelezen. zo krijg je weer een hoop nieuwe dingen te weten

Dat zou best kunnen ja!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:57

Ik rijd mijn 3jarige ook op een onderlegtrens. Had eerst een iets dikker bit maar dat was zo'n mond vol dat het niet prettig voor haar was en dat uitte zich weer in spanning tijdens het rijden.
Als je een fijne meegaande ruiterhand hebt is er geen bezwaar tegen vind ik.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:00

Een dubbelgebroken bitje zou ik eens proberen, en dan een (wat) dikkere Knipoog.

Dun werkt scherper in dus dat zou ik idd (nog) niet gebruiken bij jonge paarden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:59

WinBinChes schreef:
Een paard heeft minder ruimte in de mond dan altijd werdt gedacht/ Dat een dikker bit zachter is, is dus eigenlijk achterhaald. Een dunner bit en zelfs fijner omdat ze die beter kwijt kunnen. Heb een heel artikel hier over gelezen in een nieuw paarden blad, weet alleen de naam van het bald niet meer

Ligt er helemaal aan. Ik heb Wrangler en een ander paard tegelijk van bit gewisseld. Wrangler kwam uit op een vrij dun trensje. Het andere paard had 'geen mond maar een schuurdeur' dus die kreeg ook een navenant bit in. Had ik daar Wranglers trens ingehangen dan had het dezelfde werking als ijzerdraad gehad.

Je kunt zelf al wel zien of je paard met een bepaald bit uit de weg kan. De mond moet goed gesloten kunnen worden, er mag geen kwijldraden uitlopen en je merkt het ook met het indoen dat het paard een bit ongemakkelijk vindt omdat ze er zo fanatiek op knauwen alsof ze het eruit willen werken. Verder merk je in het rijden wel of een paard een bit makkelijk aanneemt of dat hij onrustiger is in de aanleuning.
Als je het niet zeker weet, vraag dan je tandarts of DA om eens te kijken naar de ruimte in de mond en evt. hangend rooster enzo.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:22

Oke dank je wel!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:30

Urielle schreef:
WinBinChes schreef:

Ligt er helemaal aan. Ik heb Wrangler en een ander paard tegelijk van bit gewisseld. Wrangler kwam uit op een vrij dun trensje. Het andere paard had 'geen mond maar een schuurdeur' dus die kreeg ook een navenant bit in. Had ik daar Wranglers trens ingehangen dan had het dezelfde werking als ijzerdraad gehad.

Je kunt zelf al wel zien of je paard met een bepaald bit uit de weg kan. De mond moet goed gesloten kunnen worden, er mag geen kwijldraden uitlopen en je merkt het ook met het indoen dat het paard een bit ongemakkelijk vindt omdat ze er zo fanatiek op knauwen alsof ze het eruit willen werken. Verder merk je in het rijden wel of een paard een bit makkelijk aanneemt of dat hij onrustiger is in de aanleuning.
Als je het niet zeker weet, vraag dan je tandarts of DA om eens te kijken naar de ruimte in de mond en evt. hangend rooster enzo.

Dat klopt, daar heb je gelijk aan, er is geen paardenmond hetzelfde

sharonLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:07

Als je graag wilt dat je paard stug in de mond word dan moet je met een onderlegtrens gaan rijden.
Een jong paard moet eerst leren om het bit aan te nemen en daarop na te geven, zolang je paard het bit niet aanneemt en zwaar in de hand is moet je zeker niet met en dun bitje gaan rijden.
Daar heb je op langere termijn alleen maar last van, omdat je paard op een gewoon bit dan niet meer te rijden is.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 21:19

Ik heb het nog even met mijn instructrice overlegd en alle dingen voorgelegd. Toen ik met een normaal dubbelgebroken bitje reed ging mn paard steeds enorm met haar hoofd schudden, waarschijnlijk omdat het bit te dik was in haar mond.
Het is niet zo dat ze het bit niet aanneemt en ze is zeker niet zwaar in de hand. Met dit bitje loopt ze veel ontspannender en ik denk niet dat ze daardoor stug in de mond wordt.