Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Macchiato schreef:ros?ik heb het ook gelezen. zo krijg je weer een hoop nieuwe dingen te weten
WinBinChes schreef:Een paard heeft minder ruimte in de mond dan altijd werdt gedacht/ Dat een dikker bit zachter is, is dus eigenlijk achterhaald. Een dunner bit en zelfs fijner omdat ze die beter kwijt kunnen. Heb een heel artikel hier over gelezen in een nieuw paarden blad, weet alleen de naam van het bald niet meer
Urielle schreef:WinBinChes schreef:Een paard heeft minder ruimte in de mond dan altijd werdt gedacht/ Dat een dikker bit zachter is, is dus eigenlijk achterhaald. Een dunner bit en zelfs fijner omdat ze die beter kwijt kunnen. Heb een heel artikel hier over gelezen in een nieuw paarden blad, weet alleen de naam van het bald niet meer
Ligt er helemaal aan. Ik heb Wrangler en een ander paard tegelijk van bit gewisseld. Wrangler kwam uit op een vrij dun trensje. Het andere paard had 'geen mond maar een schuurdeur' dus die kreeg ook een navenant bit in. Had ik daar Wranglers trens ingehangen dan had het dezelfde werking als ijzerdraad gehad.
Je kunt zelf al wel zien of je paard met een bepaald bit uit de weg kan. De mond moet goed gesloten kunnen worden, er mag geen kwijldraden uitlopen en je merkt het ook met het indoen dat het paard een bit ongemakkelijk vindt omdat ze er zo fanatiek op knauwen alsof ze het eruit willen werken. Verder merk je in het rijden wel of een paard een bit makkelijk aanneemt of dat hij onrustiger is in de aanleuning.
Als je het niet zeker weet, vraag dan je tandarts of DA om eens te kijken naar de ruimte in de mond en evt. hangend rooster enzo.