Hoe moet ik bandages omdoen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

moi89

Hoe moet ik bandages omdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 17:12

Ik weet niet hoe dit moet, is er ergens een site met voorbeelden? Of kan iemand mij dit uitleggen.

_Nicky

Re: Hoe moet ik bandages omdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:17

Ik adviseer je om het van iemand te leren die het zelf goed kan, want vanaf internet gaat het heel moeilijk. Je moet namelijk weten hoe strak ze moeten, ivm met afzakken en afknellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:18

niet......... koop dan peesbeeschermers die kan je (bijna) niet fout doen en heet meer effect

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:19

Ja hoor, google maar eens, en type dan in b.v. 'bandageren' of hoe bandageren of hoe bandages omdoen, dan komen er wel links voor je.
Ik ga wel mee met het advies van Nicky, kijk eens bij iemand die het kan, zeker i.v.m. hoe strak ze moeten.
In de praktijk leren is vaak makkelijker dan van internet.

Succes!

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 17:20

Nini_roosje: ik weet wel hoe ik peesbeschermers moet om doen hoor. Maar ik wil nu eens met bandages gaan rijden, vandaar de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:20

Jos1 schreef:
Ja hoor, google maar eens, en type dan in b.v. 'bandageren' of hoe bandageren of hoe bandages omdoen, dan komen er wel links voor je.
Ik ga wel mee met het advies van Nicky, kijk eens bij iemand die het kan, zeker i.v.m. hoe strak ze moeten.
In de praktijk leren is vaak makkelijker dan van internet.

Succes!

noud it kna ze beter niet doen want dan weet ze nog neit hoe strak ze moeten dus kan het als nog fout gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:21

moi89 schreef:
Nini_roosje: ik weet wel hoe ik peesbeschermers moet om doen hoor. Maar ik wil nu eens met bandages gaan rijden, vandaar de vraag.

nou dan is mij andcvies aan iemand op stal vragen die vaak met bandages rijd

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:25

Inderdaad is het makkelijker om even advies te vragen aan iemand die het wel kan, zo heb ik het ook geleerd.
Hoe ik het je nu zou uitleggen:

Bovenaan beginnen, net onder de knie.
En dan doseer je de lap over het been naar onderen. Boven de kootholte stop je en ga je weer terug omhoog (met iets grotere slagen).
Zo kom je weer netjes bovenaan uit.

Voor het achterbeen moet je, de eerste keer dat je naar beneden rolt, iets grotere slagen pakken, omdat het achterbeen langer is.
Bandageren met Fleece bandages is trouwens totaal niet moeilijk, je hoeft het niet aan te trekken, maar het moet wel gewoon netjes liggen.

Succes!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:25

Zo doe ik het:
Eerst doe je een onderlap om het been.
Dan pak je een bandage, je begint boven aan , onder de knie. Je rolt naar rechts, meestal rol ik nog een keer extra over de 1ste slag zodat het beter blijft zitten, daarna rol ik naar beneden (ongeveer 6 tot 7 slagen) tot de kogel, en dan weer naar boven.
Het is beter om het van iemand te leren die het al kan, als je het niet goed doet kan je paard er blessures van oplopen.

Willemientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:23

vraag het aan iemand op stal, je kunt het beter een keer zien dan dat je het maar zo probeert! En als iemand het voordoet is het ook makkelijker te volgen.
Succes

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:24

Niet... je sloopt er alleen de benen mee (nee, niet alleen als je ze fout omdoet).

Maar ontopic; keertje laten voordoen idd, kan je altijd nog wat schade beperken Tong uitsteken

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:20

Eerlijk gezegd snap ik jouw uitspraak totaal niet BrittKitt? Dus Anky doet éxpres haar paarden bandages om, zodat de benen lekker worden gesloopt? Lijkt me van niet he Knipoog.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:21

Nog wat extra's over hoe te bandageren:
De uiteinden van de onderlappen moeten naar achteren wijzen, niet naar voren. In deze richting leg je de bandage zelf ook aan. Het uiteinde van de bandage moet inderdaad bovenaan eindigen (net onder de knie), en het klittenband / touwtje moet aan de buitenzijde van het been komen. Doe je deze aan de binnen- of achterkant, dan kan de bandage tijdens het rijden door de andere benen worden losgetrapt en afzakken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:21

Gebruik de zoekfunctie maar, bandages zijn funest voor de benen. Peesblessures worden vaak indirect veroorzaakt door bandagegebruik.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:23

Ik reed er vroeger mee (minimaal 15jaar geleden) maar ben er ook geen voorstander meer van. (Ga na dat ik ermee reed juist OMDAT de pony peesblessures heeft gehad in het verleden. De eigenaresse wilde dit zo, en dacht (of misschien dacht men dit destijds in zijn algemeen) dat de bandage het been / de pees steun gaf!)

Er zijn tegenwoordig betere alternatieven.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:27

als je niet weet hoe het moet, doe het dan aub niet! dan richt je namelijk meer schade aan dan dat het goed doet!

vraag een ervaren persoon om het je voor te doen! (en dan niet op internet, maar in het echt!)

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:33

Kijk eens mee bij iemand anders op stal hoe die het doet..

Ben het met de rest eens dat als het niet goed zit dit slecht voor de benen is.. maar wat nog veel gevaarlijker is, ze kunnen ook los gaan..

Heb een keer een meisje in me les gehad die dat had.. en dat paard raakte totaal in paniek.. een groot drama..!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:38

En dan nog: zelfs als ze wel goed zitten is het nut nog twijfelachtig te noemen. Daarom liggen ze bij mij in de kast al geruime tijd te verstoffen. Wordt ws. een keer container....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:45

Hoop nog steeds dat ik die van mij ene keer kan verkopen hihi, anders wordt t ooit staartbandage ofzo Nagelbijten / Gniffelen