Peesbeschermers: Hebben een harde achterkant, waardoor het de pezen beschermt tegen aantikken van de achterhoeven
Bandages: De meningen zijn verschillend. Imo doen ze helemaal niks, omdat ze niet over het gewricht heen gaan en verband (lees bandages) geven alleen steun als een gewricht mee word ingepakt. Maar dat kan niet, want dan kan het paard niet meer lopen. Ze worden nog het meest gebruikt omdat het plaatje zo mooi is, zeker in combinatie met een bijpassend dekje....
Wat bandages wél doen is zorgen dat de temperatuur in de benen omhoog gaat, awt niet goed voor de pezen is. Maar zoals gezegd er zijn anderen die er anders over denken...
Beenbeschermers: ik denk dat je hiermee die drie in 1 bedoelt? Die worden voor zover ik weet vooral gebruikt bij sporten waarin snel gedraait moet worden. Wat het nut en doel van die dingen is, is mij niet echt duidelijk. Ze schijnen wel te beschermen tegen aantikken, maar verder heb ik er geen ervaring mee. Misschien dat hier iemand anders is die er meer over kan vertellen.
Mijn advies mbt beenbescherming: zolang je paard het niet nodig heeft, niet doen. De enige uitzondering hierop vind ik springen, dan kunnen peesbeschermers zeker hun nut bewijzen, omdat bij de landing de kans aanwezig is dat het paard zijn eigen voorbenen aantikt met de achterbenen.
Als je paard om wat voor reden dan ook aantikt, kom je uit op peesbeschermers ( of strijklappen. Die zitten om de achterbenen, met een harde schaal aan de binnenkant van het been waardoor het de kogel beschermt tegen aantikken van het andere achterbeen). Als je paard steun nodig heeft dan zit er maar 1 ding op: trainen. Beenbescherming bieden geen steun.
In de westernsport worden die drie in 1 veel gebruikt, maar daar kan ienmand anders je beter over informeren zoals gezegd.
En bandages?? Flikker die maar in de prullenbak....
Ik hoop dat mijn mening je zo duidelijk is, maar het probleem in de paardensport in het algemeen is dat veel mensen anders denken over het bepaalde onderwerp, dus er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er anders over denken. uiteindelijk moet jij dan zelf de keuze maken wat je wel en niet doet.
Besef alleen nog wel dit: Zelfs beenbescherming behoort tot de mode items, wat je al kan doen af vragen hoe nodig het echt is....