Peesbeschermers, bandages en beenbeschermers????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Peesbeschermers, bandages en beenbeschermers????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 21:30

Wie kan me eens goed het verschil uitleggen tussen deze drie?
Ze beschermen allemaal maar wat maakt de één nou net wat meer dan de ander?
Of wat doet de ene net wat beter -in een bepaalde tak van de sport- dan de ander?
Ik hoop hier eens goed uitgebreid advies over te krijgen Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Peesbeschermers, bandages en beenbeschermers????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:20

Peesbeschermers: Hebben een harde achterkant, waardoor het de pezen beschermt tegen aantikken van de achterhoeven

Bandages: De meningen zijn verschillend. Imo doen ze helemaal niks, omdat ze niet over het gewricht heen gaan en verband (lees bandages) geven alleen steun als een gewricht mee word ingepakt. Maar dat kan niet, want dan kan het paard niet meer lopen. Ze worden nog het meest gebruikt omdat het plaatje zo mooi is, zeker in combinatie met een bijpassend dekje.... Frusty
Wat bandages wél doen is zorgen dat de temperatuur in de benen omhoog gaat, awt niet goed voor de pezen is. Maar zoals gezegd er zijn anderen die er anders over denken...

Beenbeschermers: ik denk dat je hiermee die drie in 1 bedoelt? Die worden voor zover ik weet vooral gebruikt bij sporten waarin snel gedraait moet worden. Wat het nut en doel van die dingen is, is mij niet echt duidelijk. Ze schijnen wel te beschermen tegen aantikken, maar verder heb ik er geen ervaring mee. Misschien dat hier iemand anders is die er meer over kan vertellen.

Mijn advies mbt beenbescherming: zolang je paard het niet nodig heeft, niet doen. De enige uitzondering hierop vind ik springen, dan kunnen peesbeschermers zeker hun nut bewijzen, omdat bij de landing de kans aanwezig is dat het paard zijn eigen voorbenen aantikt met de achterbenen.
Als je paard om wat voor reden dan ook aantikt, kom je uit op peesbeschermers ( of strijklappen. Die zitten om de achterbenen, met een harde schaal aan de binnenkant van het been waardoor het de kogel beschermt tegen aantikken van het andere achterbeen). Als je paard steun nodig heeft dan zit er maar 1 ding op: trainen. Beenbescherming bieden geen steun.
In de westernsport worden die drie in 1 veel gebruikt, maar daar kan ienmand anders je beter over informeren zoals gezegd.
En bandages?? Flikker die maar in de prullenbak....

Ik hoop dat mijn mening je zo duidelijk is, maar het probleem in de paardensport in het algemeen is dat veel mensen anders denken over het bepaalde onderwerp, dus er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er anders over denken. uiteindelijk moet jij dan zelf de keuze maken wat je wel en niet doet.

Besef alleen nog wel dit: Zelfs beenbescherming behoort tot de mode items, wat je al kan doen af vragen hoe nodig het echt is....

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:09

Bedankt voor je reactie Knipoog
Ik hoop dat er nog meer reacties komen, met uitleg over de drie in 1.
Of mensen die er anders over denken natuurlijk Knipoog
Bedankt Lalidan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:00

Peesbeschermers zijn inderdaad alleen tegen aantikken. Geven verder geen steun ofzo.
Bandages doen inderdaad bijna niks. Steun geven ze niet. Ze kunnen wel kleine tikjes opvangen, maar zijn eigenlijk gewoon voor de show.
3-in-1 beschermers zijn net zoals peesbeschermers hard, waardoor ze de pezen van achteren beschermen tegen aantikken. En van voren beschermen ze tegen kleine klappen, bijvoorbeeld met springen tegen een balk aan. Zelfde idee als scheenbeschermers bij voetballers, dat kan hard aankomen als een paard vol naar een hindernis in loopt. (maar aan de andere kant, als je ze te veel gaat verwennen dan lopen ze straks alléén nog maar er tegenaan) Steun geven ze bijna niet, dan zouden ze inderdaad om het gewricht heen moeten, maar dan kunnen ze niet meer bewegen natuurlijk. Dus eigenlijk geeft geen een beschermer echte steun.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:47

Bedankt MysticTinker, voor je reactie.
Jammer dat bandages zo weinig doen, vindt het zelf ook altijd wel erg mooi staan.
Deze vraag komt ook eigenlijk doordat ik nu heb geleerd om bandages aan te leggen.
Degene van wie ik het heb geleerd zei ook al dat ze weinig doen... maar tegelijkertijd komt bij mij dan de vraag: waarom zijn er dan toch best veel mensen die er gebruik van maken.
Blijkbaar dan voor de show..??
Bedankt. Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:03

Bandages worden inderdaad vooral gebruikt voor de show.... Frusty
Kijk maar naar al die mensen die bandageren met bijpassend dekje, en bijpassende jassen ed.......
In de echt hoge klassen van dressuur is er vaak nog een andere reden om vierkant wit te bandageren: Als een paard ongelijke kleur voetjes heeft (bijvoorbeeld 3 witte en een bruine, oid) dan lijkt het nog weleens alsof hij niet goed taktmatig loopt. Door witte bandages los je dat probleem op, want het paard loopt wel tactmatig, het is alleen optisch bedrog dat het anders lijkt.