Ervaring met bekkeninstabiliteit en paardrijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lopkelove

Ervaring met bekkeninstabiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 16:20

Wie kan mij vertellen met wat voor zadel ik het best kan rijden, ik heb zo'n 12 jaar geleden bekkeninstabiliteit gehad Boos! , en hier toch zo nu en dan last van. Wie kan mij hier meer over vertellen. Ik rij op een Fries met boommaat medium. Ik moet nu een ander zadel, ik reed op een Kieffer Wien 17 inch die was te klein nu zoek ik een ander zadel 18 inch, maar wat is beter voor mij, dressuur of veelzijdigheid???

Cemlys

Re: Ervaring met bekkeninstabiliteit en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:56

Goh voor zover ik weet is bekkeninstabiliteit te verhelpen door je rug en buikspieren te versterken. (als ik het goed heb wat bekkeninstabiliteit is). Ik zou eerlijk gezegd gewoon naar de zadelmaker stappen en een deel zadels uitproberen. Je zal zelf gauw genoeg aanvoelen waar je het beste mee rijdt. zo heb ik het ook gedaan. Mss een zadel waar je iets dieper inzit bij jou. Een zadel waar je echt 'gedwongen' zit is de kieffer lusitano. Zelf vond ik het een heel fijn zadel, maar er zijn er ook die niet graag zo rijden. En het hangt ook een beetje van het paard af denk ik. ik weet niet of hij goed zou liggen op mn paard nu. Ik zelf rijdt met een medea2 van kentaur. Heel makkelijk zadel, een beetje een diepere zit, maar gedwongen zit je niet. Ik heb zelf een hele tijd last gehad van mn rug (en heel erg), ook heb ik een beetje een holle rug, en mn bekken kantelt ook vaak te makkelijk naar voor en naar achter, ik heb dan ook zitlessen gevolgd met oefeningen voor een betere balans. Heeft wel geholpen. Dus ik denk dat je een beetje combinatie zadel-zit zal moeten aanpassen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:53

Bekkeninstabiliteit wordt alleen maar erger van paardrijden. Als je echt voor je gezondheid gaat, zeg ik: helemaal niet rijden.
Maar zo slim ben ik ook nooit hoor Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:02

Volgens mijn fysio was het juist een aanrader om paard te rijden. Je bekkenbodemspieren worden er enorm sterk van en dat komt de instabiliteit ten goede. Ik heb er ook ontzettend last van gehad, maar de combinatie fysiotherapie en paardrijden heeft het ontzettend verbeterd. Ik heb nog weleens klachten, maar meer met klussen waarbij je je bekken ongelijk moet draaien, zoals stofzuigen of vegen. Ik heb overigens een hulsebos springzadel met halfdiepe zit en ik zit er lekker op.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:02

Urielle schreef:
Bekkeninstabiliteit wordt alleen maar erger van paardrijden.

Wie zegt dat?
Ik heb van mijn 3 zwangerschappen bekkeninstabiliteit overgehouden en heb daardoor moeten stoppen met volleyballen en veel andere sporten kan ik ook niet meer maar Paardrijden gaat prima. Nooit last van mijn bekken.
Ik heb nu een Hulsebos: heel fijn en zacht zadel. Hiervoor heb ik een Kiefer Lusitano gehad en die zat ook prima alleen vond ik die te hard zitten toen ik eenmaal veel door moest zitten.

Mijn ervaring met bekkeninstabiliteit is dat ik vooral pijn heb bij zijwaartse bewegingen en op een paard zit ik recht en heb daar dus geen last van.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:05

Idd, bij ongelijk draaien van het bekken: dan heb ik er ook last van.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:17

Ja, typisch ook dat we tegelijkertijd ongeveer hetzelfde verhaal hier neerschrijven Clown En allebei een hulsebos Haha!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:20

Paardrijden kan inderdaad de bekkeninstabiliteit verergeren. Door het paardrijden kan het bekken meer flexibel worden, waardoor meer instabiliteit kan ontstaan. Bovendien zijn veel bewegingen tijdens het paardrijden asymmetrisch. Dit kan bekkenklachten verergeren. Tijdens mijn opleiding tot oefentherapeut werd er gezegd dat een opvallend groot percentage van de vrouwen die paard rijdt, last heeft van bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap.
Een naar voren gekanteld bekken (holle onderrug) vergroot de stabiliteit van je SI-gewrichten en dus van je bekken. Ik zou op zoek gaan naar een zadel waarbij ik mijn bekken goed in middenstand zou kunnen houden of waarin ik iets naar voren gekanteld zou kunnen zitten. 'Stoelzit' is funest voor je klachten.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 23:45

Hobby schreef:
Tijdens mijn opleiding tot oefentherapeut werd er gezegd dat een opvallend groot percentage van de vrouwen die paard rijdt, last heeft van bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap.

Ik ben pas begonnen met paardrijden op mijn 33ste en op mijn 28ste heb ik mijn laatste kind gebaard dus bij mij kan het niet van het paardrijden komen. Knipoog
Mijn bekkeninstabiliteit is ontstaan door een scheurtje in mijn bekken tijdens de eerste zwangerschap.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 23:46

maikeltje schreef:
Ja, typisch ook dat we tegelijkertijd ongeveer hetzelfde verhaal hier neerschrijven Clown En allebei een hulsebos Haha!

Ja, inderdaad toevallig. Haha!

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 13:50

Bedankt voor jullie reakties, Suzanne37 wat voor hulzebos heb jij een dressuur of vzh. Veel of weinig wrong, diep of halfdiep

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:53

Suzanne37 schreef:
Urielle schreef:
Bekkeninstabiliteit wordt alleen maar erger van paardrijden.

Wie zegt dat?
Mijn ervaring met bekkeninstabiliteit is dat ik vooral pijn heb bij zijwaartse bewegingen en op een paard zit ik recht en heb daar dus geen last van.

Mijn osteopaat, mijn kinesist (fysiotherapeut), de radioloog in het ziekenhuis en mijn huisarts zeggen dat. Met het paardrijden beweegt je bekken meer en dat trekt aan de bekkenbanden die toch al overrekt zijn door het instabiele bekken. Verder het verhaal wat hierboven al stond.
Bij mij bleek het alleen geen BI te zijn, wat we dachten vanwege de zwangerschap, maar 3 hernia's Clown

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:10

Graag wil ik hier op reageren.
Bij mij is een instabiel bekken geconstateerd door een prof. nav. diverse onderzoeken waaronder
enkele scan's. Mijn bekken stond scheef, 'uit het lood' zeg maar. Je bekken dient synchroon beiderzijds
te zijn. Dwz. linkerbekkenhelft gelijk aan rechterbekkenhelft.
Doordat dit bij mij scheef stond kreeg ik een lijst aan klachten tot aan niet meer kunnen lopen.
Enkel een operatie zou mij helpen dus heb ik enige jaren geleden een totale bekkenfixatie ondergaan.
Operatie geslaagd behalve dat tijdens het plaatsen van de laatste schroef (linker SI-gewricht) een
wortellesie heeft plaatsgevonden (totale zenuwbeschadiging), maar dat terzijde.

De vraag die hier gesteld wordt of paardrijden nu wel of niet goed is kan ik adh. van mijn eigen ervaring
toelichten.
Paardrijden brengt je in evenwicht. Je traint je spieren op een dusdanige wijze dat iedere beweging welke
tegenbeweging behoeft, wat vooral met paardrijden gebeurt, je spieren alleen maar sterker maken.
Dit is wat je juist zo nodig hebt, sterke spieren rondom! Rugspieren, buikspieren, bilspieren, beenspieren,
noem maar op.
Welnu, je zou denken; Ah! Het is dus goed! Nou, slecht is het zeker niet...... maar of het vol te houden is? Te denken aan de pijn......
Je zou het eigenlijk moeten omdraaien, eerst zien een goed getraind spiercorset te creëren en pas
dan gaan paardrijden.
Maar ja......

Te overwegen valt over te stappen naar een gangenpaard, dit heb ikzelf gedaan. De töltgang is een
geweldige gang om te rijden met bekkenklachten! Voor mij nooit een ander paard meer dan een IJslander.

Heel veel succes en vooral veel doorzettingsvermogen gewenst!

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:04

Misschien komt het dan omdat ik de eerste 2 jaar op een Haflinger heb gereden die erg vlakke gangen heeft en zo eerst mijn spieren (onbewust) sterker heb gemaakt voordat mijn paard kwam. Het zou kunnen.

Lobkelove: mijn Hulsebos is een dressuurzadel met redelijke wrongen (niet te groot) en de zit .... tsja, ik weet het niet. In ieder geval niet zo diep als de Kiefer Lusitano dus misschien halfdiep?

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 20:09

Lobkelove: mijn Hulsebos is een dressuurzadel met redelijke wrongen (niet te groot) en de zit .... tsja, ik weet het niet. In ieder geval niet zo diep als de Kiefer Lusitano dus misschien halfdiep?[/quote]

Bedankt suzanne37, hier heb ik wat aan, er is mij aangeraden om een niet te diep zadel aan te schaffen, met niet te veel wrong. Hulsebos lijkt mij ook wel wat, ik zit ook aan fryso te denken.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:07

In ieder geval succes met je zoektocht naar een geschikt zadel waar je fijn mee kunt rijden.

Groetjes,

Suzanne

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:36

vrouwen die paardrijden hebben over het algemeen aardig ontwikkelde rug- en buikspieren. Deze spieren leveren een groot aandeel in de stabiliteit van de rug en ook van het bekken. Wat je vaker ziet bij deze vrouwen is dat de bevalling meer problemen oplevert en dat ze van de bevalling een bekkeninstabiliteit overhouden. En niet zozeer van het weker worden van de banden tijdens de zwangerschap.
Bekkeninstabiliteit is er natuurlijk ook in meerdere gradaties van ernstigheid en daarom kan ik me ook voorstellen dat er verschil is tussen artsen in het wel of niet aanraden van het weer beoefenen van de paardensport.
Het lijkt me wel raadzaam om van te voren al met gerichte oefeningen (onder begeleiding) thuis aan de gang te gaan. Niet alleen maar de grote spieren trainen maar ook juist de kleine spieren in het bekken, er zijn hiervoor ook gespecaliseerde fysiotherapeuten die daarin begeleiding kunnen geven.
Ook moet ik opmerken dat bekkeninstabiliteit m.i. ook wel te pas en te onpas als diagnose wordt gegeven. Als je kijkt naar de evidentie van bekkeninstabiliteit komt het wel heel veel voor in nederland en in de rest van europa en de wereld hoor en lees je er weinig over. (dat neemt natuurlijk niet weg dat er wel degelijk klachten zijn in het functioneren)

Een niet al te breed paard en een comfortabel zadel waarin je goed in een middenpositie kunt blijven (zacht bij je zitbeenknobbels, voldoende steun bij je knieen en niet te breed) zullen het weer gaan rijden in ieder geval vergemakkelijken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:46

Problemen tijdens de bevalling, dat komt me wel bekend voor. De bevalling van de eerste heeft 35 uur geduurd vanwege mijn sterke bekkenbodemspieren en daar is bij mij idd de instabiliteit vandaan gekomen. Ik heb nl nog tot ver in de zwangerschap gewoon iedere dag gereden (tja het beestje moet toch ook gewoon lopen) Knipoog Na de bevalling wist ik echt niet waar ik het zoeken moest van de pijn. Bij de tweede zwangerschap begon de instabiliteit al vrij vroeg tijdens de zwangerschap Boos! Ik heb na de bevalling van de tweede dan ook best lang moeten revalideren, ik kon echt niets meer. De gynaecoloog vertelde mij ook dat bij een evt derde zwangerschap de klachten alleen maar meer zouden verergeren. Ik durf dus niet meer voor een derde te gaan, ben bang dat ik daarna nooit meer in het zadel zal kunnen.....

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:14

Een sluitende diagnose 'Bekkeninstabiliteit' geven is niet het allermoeilijkste. Echter, en daar
gaat het veelal fout, de verloskundigen (uiteraard niet allemaal) denken tegenwoordig ook
100% te kunnen diagnosteren wanneer een zwangere vrouw bekkeninstabiliteit heeft.
Bekkenklachten is iets héél anders dan bekkeninstabiliteit! Veel vrouwen hebben last van het
eerstgenoemde, bekkenklachten.
In Nederland wordt bekkenklachten al snel bekkeninstabiliteit genoemd, wellicht dat het daardoor
te wijten valt aan het gegeven dat BI hier in ons landje wel erg veel voorkomt?

Vooropgesteld, er zijn verschillende gradaties. Van lichte- tot zeer ernstige mate BI. Het valt,
gelukkig, niet allemaal in één hokje te schrijven. Deugelijk (!!) onderzoek, aangevuld met scan's,
kan veel duidelijkheid verschaffen.

TS is op zoek naar een goed zittend zadel. Lijkt me best heel moeilijk. Wat ik belangrijk vind is
dat je echt goed je gehele 'zit' moet benutten. Dus ook makkelijk je bekken kunnen kantelen.
En inderdaad, geen harde druk voelen bij je zitbeenknobbels. Wens je veel succes met je zoektocht!

Ps: heb zelf twee turbobevallingen gehad, ws. juist door de instabiliteit.