Druk van het zadel meten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Druk van het zadel meten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 16:09

Ik moet voor school een profielwerkstuk maken, en ik heb een aantal leuke ideeetjes. Ik zou het graag over iets met paarden doen, en het moet ook een beetje van niveau zijn. Toen bedacht ik mij dat er altijd een hoop gezeur is met de pasvorm etc van zadels, en daar wil ik graag een onderzoek naar doen.
Daar hoort onder andere bij... Hoe zit het met de drukverdeling van verschillende zadels, op verschillende paarden?

Ik heb gehoord van een soort klei pads die je onder het zadel doet, en dat je daarmee even moet rijden en dan kan je de drukpunten zien. Weten jullie waar die dingen te krijgen zijn? Ze zullen ongetwijfeld niet goedkoop zijn, dus zijn er misschien ook andere, goedkopere manieren om de druk te bekijken? Gewoon klei is niet echt handig denk ik, gezien het feit dat ik afhankelijk zal zijn van de zadels van een ander, en die is denk ik niet zo blij met klei aan haar zadel Knipoog .

Het mooist zou zijn een soort placemat die je op een scherm aansluit die de druk met kleur weergeeft... Maar dat zal niet realiseerbaar zijn. Of kan je die dingen ook huren ofzo? Tong uitsteken

Als jullie verder nog tips hebben trouwens voor een profielwerkstuk.... Ik hoor het graag.
Ik zat ook al te denken aan de paardenhoef...
Er moet een onderzoek inzitten en het moet te combineren zijn met de vakken scheikunde/ natuurkunde/ biologie of wiskunde.

Alvast bedankt voor de hulp!

Liess__

Re: Druk van het zadel meten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:11

Je ziet ook nadat je een uur hebt gereden en je paard zweet, de drukpunten.

Als je druk verdeeld is zie je de gehele kussens

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:25

ik kan je niet helpen aan de apparatuur om het zelf te gaan gebruiken .
de computer apparatuur kost duizenden euro's en degene die ze gebruiken zullen dat niet uitlenen.
ik heb wel een aantal test resultaten op papier van wol en flair gevulde zadels voor je als je daar interesse in hebt
op http://www.HorseTalk.eu staat een Impression Pad van Port Lewis waarmee je afdrukken kunt maken van het zadel.
misschien kan je contact met ze opnemen en kunnen ze je verder helpen.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:35

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 16:47

Kangaroo_Syl schreef:
Je ziet ook nadat je een uur hebt gereden en je paard zweet, de drukpunten.

Als je druk verdeeld is zie je de gehele kussens

Dat is inderdaad wel zo. Maar ik wou eigenlijk ook laten zien hoe het eruit ziet als een zadel niet past. En ik kan moeilijk paarden gaan rijden met niet passende zadels. Bijvoorbeeld een zadel van een brede Haflinger op een smal sportpaard en andersom. Denk niet dat iemand zijn paard daarvoor uitleent.

Ik zal eens kijken ik hoeverre het mogelijk is met anderen mee te lopen of zelf iets dergelijks te maken met behulp van klei in een vuilniszak ofzo. Het liefst moet het wel goed indrukbaar zijn zodat je het effect van de verkeerde drukverdeling wel kan laten zien met niet-passende zadels zonder dat je een paard ermee pijn doet.

@zadelboer:
Jij past/maakt toch zadels? Hoe wordt de drukverdeling over het algemeen gemeten? Gewoon door de voelen of zijn er nog andere methoden om dat te zien?
Het gaat er namelijk om dat het goed zichtbaar wordt voor mensen die er geen verstand van hebben.