vanaf welke leeftijd zadel aan laten meten ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

vanaf welke leeftijd zadel aan laten meten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 09:22

haaaiii

van af welke leeftijd kan je een zadel laten aanmeten ? een vriendin van mij zei dat het pas met 6 jaar kon , maar zijn er geen zadels die je echt kan aanpassen als hij groeit enzo ?
ik moet nu namelijk weer een nieuw zadel , en mijn paard is 4 kan ik dan een zadel laten aanmeten of moet ik gewoon eerst een zadel zoeken die ook wel past ?

hoe hebben jullie dat gedaan met jullie jonge paard ?

8nnemiek

Re: vanaf welke leeftijd zadel aan laten meten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:30

Tussen 6 en 8 jaar zijn ze inderdaad uitgegroeid in de breedte, dus dan kun je het zadel op maat laten maken. Vanaf hun 6e zullen ze nog maar héél weinig in de breedte groeien, en dat kleine beetje kun je meestal wel nog laten aanpassen bij een op maat gemaakt zadel.

Er zijn ook natuurlijk zadels die je tijdens het groeien kan aanpassen. Wintecs bijvoorbeeld, daar kan een nieuwe, bredere boom in. En dan heb je de boomloze zadels, die groeien gewoon mee met het paard.
Ik heb zelf een barefoot voor mijn paard gekocht. Een tinker, dus die ging nog heel hard de breedte in.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 11:56

maar ze zeggen toch altijd dat wintecs niet goed zijn ?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:48

wintec past niet op mijn paard.
Ik zou zeker geen nieuw kopen voor een paard van 4. Die van mij is op haar 4 nog 5 cm gegroeid en ze zet nu een beetje uit. (is nu 5)
Gewoon een middenklasse zadel dat nu past. Je hebt niks aan een zadel dat later wel gaat passen, maar nu nog niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:55

Een paard van 4 is nog volop in de groei en verandert dus nog flink. Met een jaar of 6 zijn ze uitgegroeid, maar let wel even op de spierontwikkeling voordat je een zadel laat aanmeten. Wanneer je een paard intensiever gaat trainen (of anders gaat trainen) kunnen er nog behoorlijke veranderingen optreden door de spierontwikkeling, waardoor het paard alsnog uit zijn zadel groeit.
Tot die tijd werken met tweedehandsjes die je eventueel kunt inruilen of een boomloos zadel als dat voor jullie voldoet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:57

Zelf heb ik een 3jarige waarvoor ik het dressuurzadel van mijn zus op maat heb laten maken. En dat wil ik over een jaar weer proberen, kan het niet dan koop ik een ander 2e hands zadel die ik bij de zadelmaker op maat laat maken.
Misschien kan je door opnieuw opvullen je huidige zadel passend maken?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 16:19

Judje schreef:
Zelf heb ik een 3jarige waarvoor ik het dressuurzadel van mijn zus op maat heb laten maken. En dat wil ik over een jaar weer proberen, kan het niet dan koop ik een ander 2e hands zadel die ik bij de zadelmaker op maat laat maken.
Misschien kan je door opnieuw opvullen je huidige zadel passend maken?

hij is te smal geworden ... dus zal echt een ander zadel moeten