Eerste zadel bij het inrijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

Eerste zadel bij het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 19:51

hallo,

volgende zomer wil ik mijn paardje inrijden of laten inrijden. Natuurlijk heb je hiervoor een zadel nodig. Aangezien haar rug nog erg zal gaan veranderen zou ik het dom vinden om een erg duur zadel te kopen om dan na 2 maand weer op zoek te moeten naar een ander zadel.
Het is natuurlijk wel superbelangrijk dat haar eerste zadel ook perfect past en dat ook de ruiter er goed in zit.

Welk zadel kan ik het beste nemen, of met welk zadel hebben jullie goede ervaringen?
Hoeveel kost dit zadel ongeveer (nieuw of gemiddelde prijs 2-dehands)?
Waar kan ik hiervoor terecht in België (oost-vlaanderen of vlaams-brabant)?
En namen van goede zadelmakers in deze omgeving?

Het is natuurlijk nog een tijdje, maar ik wil er goed voorbereid aan beginnen zodat ik voldoende tijd kan nemen naar het zoeken van een geschikt zadel en natuurlijk, dat ik hiervoor ook al stilaan het nodige geld kan voor opzij beginnen zetten. (ik ben namelijk maar een arm studentje die het allemaal zelf moet bekostigen Ach gut )

Alvast bedankt

Lynn_Nikita

Re: Eerste zadel bij het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:52

wintec of boomloos, wintec heeft verwisselbare boom, boomloos past eigenlijk op elk paard

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:58

ik heb voor het inrijden een zadel bij een ruitersportzaak hier in de buurt gekocht voor 100 euro! zadel paste perfect en zat ook nog eens super lekker Haha! alleen jammer dat mijn paard em nu niet meer past Clown
wintec is op zich ook wel ideaal voor het inrijden vanwege de verstelbare bomen, maar als ie valt is ie meestal wel goed beschadigd vind ik zelf... heb je met leer toch minder

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:59

Ik heb erg goede ervaringen met barefoot. Mijn paard is een heel stuk breder geworden, en ik was dan ook heel blij met mijn boomloze barefoot, die groeide fijn mee. Ze zitten ook heerlijk, en je hebt een heel goed contact met het paard. De bewegingen zijn goed aan te voelen.
De nieuwprijs van een barefoot, met alles erop en eraan (beugels, speciaal dekje, barefoot singel enzo) is rond de 600 euro.
Tweedehands zijn ze te vinden voor 400 euro, soms nog minder. Dus dat valt heel erg mee.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:00

gewoon wel een goede 2de hands, die nu goed op je paard ligt dan kijk je over een jaartje verder of hij nog goed ligt en op zijn 6de kan je wel een beter nieuw zadel kopen aangezien hij dan wel uitgegroeit is maar let wel op hij heeft dan nog geen goede bespiering..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:02

Ik volg dit eventjes Lachen

Ik zat ook te denken aan een Barefoot, maar mij werd verteld dat dit niet goed zou zijn voor jonge paarden.
Omdat ze er te weinig steun aan zouden hebben?
Weet iemand hier iets meer over?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:04

denk eerdre dat ruiter minder steun heeft en dat dat het " probleem" kan zijn

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:07

heb ik ook wel eens iets over gehoord ja... dit omdat het zadel teveel op de rug ligt en een gewoon zadel een stuk open is...
maar goed weet niet of dat echt waar is Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:11

Lynn_Nikita schreef:

Ik neem aan dat als je een paard gaat inrijden, je zit onafhankelijk genoeg is om aan een boomloos zadel ook genoeg steun te hebben?
Of is dat zo'n rare gedachte Scheve mond

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:32

Rianneke schreef:
heb ik ook wel eens iets over gehoord ja... dit omdat het zadel teveel op de rug ligt en een gewoon zadel een stuk open is...
maar goed weet niet of dat echt waar is Ach gut

Ik vraag me af waar je dat hebt gehoord Tong uitsteken
Een gewoon zadel hoort ook op de hele rug te liggen. Alleen de schoft en ruggengraat ligt vrij. En dat is bij een boomloos zadel ook zo. Daar zijn de speciale dekjes voor, die zorgen dat de ruggengraat vrij blijft Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:39

MysticTinker schreef:
Een gewoon zadel hoort ook op de hele rug te liggen. Alleen de schoft en ruggengraat ligt vrij. En dat is bij een boomloos zadel ook zo. Daar zijn de speciale dekjes voor, die zorgen dat de ruggengraat vrij blijft

dus een boomloos zadel drukt niet op de schoft en ruggengraat? dacht namelijk dat dat het probleem was bij jonge paarden! maar goed er zijn in mijn buurt maar erg weinig mensen die boomloos rijden dus dan is het toch vaak dat de gewone zadel mensen makkelijk zeggen dat boomloos niet goed is ofzo... niemand die het verdedigd dat het wel goed is Knipoog

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:16

ik ga beginnen met wintec.
puur omdat het een licht gewicht zadel is en je doet er langer mee vanwege de verwisselbare boom aangezien een jong paard zich nog veel ontwikkeld.
en vind het persoonlijk ook erg lekker zitten

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 22:34

Boomloos was bij mijzelf eigenlijk nog totaal niet opgekomen, dit omdat ik er gewoon niets over weet en ook helemaal niemand ken die hier ervaring meeheeft. Ik denk dat dat in België veel minder bekend is en dat het daar wel mee te maken heeft. Het is natuurlijk wel een voordeel dat het altijd goed ligt en je er dus weinig kan mee misdoen, het staat in ieder geval "genoteerd" op mijn lijstje van mogelijke zadels.

Aan wintec had ik zelf wel reeds gedacht, grotendeels door de verwisselbare boom. Een groot nadeel vind ik persoonlijk aan wintec dat het veel sneller kapot gaat dan leer, maar daar het niet enorm lang moet meegaan is levensduur niet zo belangrijk. Toch vind ik leer makkelijker in onderhoud en vrees ik dat een wintec wel eens heel snel zou kunnen sneuvelen. Al het gerief zoals het zadel ligt namelijk op een plaats waar het niet volledig droog is en bij een hevige regenbui kan het zelfs zijn dat het beetje nat wordt. De leren zadels die er liggen overleven dit allemaal zonder problemen, of een kunststof zadel hier zo goed zou uitkomen weet ik niet. In het slechtste geval kan ik natuurlijk steeds het zadel mee naar huis nemen.

Als we het hebben over 2-dehands zadels van betere merken over welke prijzen spreken we dan zoal (het is mijn eerste eigen paardje dus heb er eigenlijk totaal geen idee van), en weet er iemand een naam van een zadelmaker in België die 2-dehands zadels heeft.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:46

Kimmey schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Ik neem aan dat als je een paard gaat inrijden, je zit onafhankelijk genoeg is om aan een boomloos zadel ook genoeg steun te hebben?
Of is dat zo'n rare gedachte Scheve mond

Een beetje meer grip lijkt me wel handig als je een jong paard, die nog wel eens een raar sprongetje wil maken, gaat inrijden. Of is dat zo'n rare gedachte? Verward

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:35

Ik heb voor mijn 3-jarige vrijwel direct een zadel op maat laten maken. Ik heb er ene paar keer opgezeten met een kunststof zadel, maar toen m'n maatzadel klaar was ben ik die gaan gebruiken.
Zadelmaker zei er wel bij dat ik de eerste 2 jaar 3-4 keer per jaar het zadel moest laten aanpassen. Dat doe ik dus ook.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:40

een goed merk 2ehands, en evt. laten opvullen indien nodig. Ik heb voor mijn over een 8 maanden 3jarige een KN zadel dat op heel veel paarden goed ligt. gewoon regelmatig laten controleren!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 20:51

ik rij zelf regelmatig met een KN en dat vind ik in ieder geval makkelijke zadels voor de ruiter dan, en heb de indruk dat die zadels ook wel vrij makkelijk op veel paarden kunnen gebruikt worden. Ook BR vind ik zelf dan makkelijk zitten.
Ik denk dat ik gewoon op zoek ga gaan naar een goed 2-de handszadel zodat ik terwijl ik dat zadel gebruik dan kan sparen voor een goed nieuw zadel.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:11

De Thorowgood L6! leren zadel met verwisselbare boom en verwisselbare kussens!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:52

ik heb een oud zadeltje van een goed merk liggen met vrij wijde boom en kamer wat er op gaat als zadelmak zadel en de eerste paar keer erop
daarna gaan we verder kijken/passen

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:59

ik heb een barefoot hiervoor aangeschaft.
ik ben nog niet aan het rijden met hem maar het zadel is er al en hij is daar dan ook al aan gewend Lachen

de barefoot weegt bijna niks en ik heb de cheyenne met knop, kun je je altijd nog vastgrijpen mocht het nodig zijn Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:48

harnessmaker schreef:
De Thorowgood L6! leren zadel met verwisselbare boom en verwisselbare kussens!

jep Ja ik zat met hetzelfde probleem , heb eerst voor het beleren een 2de hands zadel gekocht , naar paar maanden past die al niet meer en toen heb ik een rossner zadel gekocht
jammer genoeg is dit zadel nu te smal ... en ik ga nu ook een thorowgood t6 kopen Lachen

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 10:28

Wat is de nieuwprijs ongeveer van zo een thorowgood L6?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:35

heb net even gezocht naar dat thorogood L6 zadel, mooi zeg !
mooi systeem ook Ja

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:38

Ik dacht dat die L6 nog niet hier op de markt was? Ik heb op de Thorowgood site gekeken en dat ziet er wel goed uit. Ik heb zelf een Griffin (T4) met Fish, wat betekent dat ik de wijdte nog iets aan kan passen. Die Griffin was €500 compleet.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:28

ik zie nu dat ik net naar de verkeerde heb gekeken...de T6
die is gewoon te koop in nederland in ieder geval en ik vind em mooi Knipoog