Zucht, Zadels.........

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Black_White

Zucht, Zadels.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 14:06

Ik ben net terug van mijn 3-daagse bezoekje aan Wim Vonck. Terwijl ik stond te poetsen begon hij erover dat Cantaor spieratrofie (weggedrukte spieren) had ter hoogte van het zadel. Daarom wilde hij (en later zijn vrouw) mijn zadel eens beter bekijken.

We kwamen tot de conclusie dat het zadel te veel op de schouders drukt, dat het brugt, en dat het daarnaast ook nog eens te lang is. En dat allemaal voor een zadel wat op het eerste gezicht allemaal heel aardig lijkt te liggen.

Uit deze conclusie konden we dus opmaken dat een nieuw zadel noodzakelijk is voor Canta. Maarja, dan gaat de vraag branden, wat voor zadel? Welk merk? Welke verkoper? Moeilijk Moeilijk Moeilijk.
Met Googlen zie ik de meest prachtige zadels, en eigenlijk is mijn pennydroom een schitterend Spaans/Portugees zadel te hebben voor mijn knappe Andalusier Cantaor. Maarja, dan is het niet meer mogelijk om op een dag te zeggen dat ik wedstrijden wil gaan rijden. Dus wat is verstandig? Ik koop niet ieder jaar een nieuw zadel dus de beslissing moet goed zijn.

Ik ben dus begonnen met zoeken. Wat zouden jullie mij adviseren?

-Iberisch zadel of Engels dresuur?
-Welk Merk (/type) voor Andalusier?
-Welke verkoper? (mij is al geadviseerd een goed geslaagd iemand van de opleiding MSFC te nemen, en dit leek me een goed idee)

Ik weet dat ik uiteindelijk gewoon moet passen, maar ik hoop een idee te krijgen van hoe en/of wat, want op het gebied van zadelpassers heb ik al de nodige ellende gehad.

EDIT:
Over de Atrofie: Canta heeft het in hele lichte mate, Wim is er ook van overtuigd dat deze bespiering weer terug komt, maar daarvoor moest is wel een zadel nemen met een extra voorkussen zodat het de tijd krijgt op terug te groeien en dát het ook de kans krijgt om terug te groeien.

__PSM__

Re: Zucht, Zadels.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:17

Hoi hoi, ik heb geen flauw idee wat voor zadel je moet nemen, ik ben zelf ook druk op zoek voor een nieuw zadel voor mijn KWPN merrie, de zadelmaker is vandaag geweest en van de 20 zadels waren er uiteindelijk maar 2 echt goed, en tja de ene lag uiteindelijk tijdens het rijden niet helemaal zoals het hoorde en de andere daar paste mijn kont niet in...

Zo zie je maar, ben je eruit, en dan ben je nog niet snel klaar.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:18

We zijn nu trouwens op zoek naar een maatje groter, maar waarschijnlijk zit daar 3 maanden levertijd op Haha! :S

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:25

Misschien een omega zadel? Dat zijn hele mooie zadels, beetje combinatie tussen engels en spaans..

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 14:42

k heb eens gekekn naar die O-M-E-G-A Zadels, maar die kussens steken erg ver uit. Ik heb het idee dat deze er ook voor zorgen dat er druk wordt verdeelt over het gevoelige deel van de rug.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:41

Die grote kussens verdelen de druk juist heel goed over een groot oppervlak. Daardoor heb je minder drukbelasting per viekante centimeter..

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 09:35

Ik heb het zadel natuurlijk niet op het paard zien liggen, maar ik heb zo'n vermoeden dat de kussens over zo'n groot vlak verdelen dat ze ook druk verdelen op het gevoelige deel (achter de laatste rib) van de paarden rug.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:44

Nee, een vriendin van mij rijdt met zo'n zadel. Het verdeeld de druk over een groter oppervlak, maar dan vooral door de breedere kussen, de kussens zijn niet langer. Het zijn hele speciale zadels, en het rijdt heerlijk. Maar het kost ook wat Nagelbijten / Gniffelen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:32

Een Zaldi? Die zijn alleen wel moeilijk te krijgen in Nederland.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:52

Ik heb nog een Zaldi New Kent liggen. 18 inch. Ik ben bang dat dit zadel ook te lang is.
Maar ik heb geen hoge dunk op van iemand van msfc. Lijkt wel een reclamestunt dat je opeens een zadelmaker moet hebben die die opleiding heeft gedaan. Maar iemand met een msfc-certificaat is niet eens zadelmaker, gewoon een ordinaire zadelpasser. Heb je weinig aan als je een zadel wilt laten aanpassen of vermaken.
Meestal moeten wrongen e.d. ook verplaatst worden, moet de hoogte van de keil veranderd worden, moet er hier en daar wat bijgevuld worden, enz. En dat kan zo'n zadelpasser helemaal niet.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:05

1 ding.. mijn paard heeft ook atrofie en in een hele erge vorm.. koop geen zadel met extra voorkussen!
juist moeten de spieren kunnen groeien en moet je dus niet vast gaan zetten met een zadel.
doordat de kussens er dan op drukken belemmer je de doorbloeding van de spier als nog.
ik heb voor willem een kn op lucht en daaronder een korrektor(ook met lucht) die zorgen ervoor dat willem zijn spieren gewoon kunnen groeien. ik kan nl geen enkel zadelzo op de blote rug leggen zonder dat het gelijk op de schoft en ruggegraat ligt.
willem is 19, dus echt terug komen doen de spieren niet meer. maar hij kan ze wel weer gebruiken(dankzij de massages) en ze kunnen ook vrij bewegen dankzij de lucht.

ik heb al zoveel zadelleed gehad met willem.. dus mijn advies is dat je echt een goede zadelmaker in de arm neemt.
welk type zadel zou ik je niet kunnen vertellen.. dat hangt echt af van de rug van je paard.. niet ieder zadel is geschikt voor ieder paard

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 21:11

Mij is verteld dat ik een hele zachte extra voor kussen moest nemen, maar zo iets met lucht kan me ook erg goed voor stellen dat dat goed werkt. Ik ga zeker kijken naar zo iets.

Germie, ik heb geen verstand op het gebied van zadels passen, zadels veranderen, e.d.. Maar zo als ik begreep is er een groot verschil tussen de vakken zadelpasser en zadelmaker. Vele zadel passers kunnen niet maken, maar ook andersom. Dat je een zadel kunt verbeteren, wil nog niet zeggen dat je metteen weet wanneer het perfect op een paard ligt. Ik hoop dus ook een combinatie van beide te vinden, of het een combinatie is of 1 persoon maakt me niet uit.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 08:58

Ik ben gisteren met mijn andalusierhengst naar Tweespan in Boornbergum geweest en heb een fryso zadel meegekregen. Deze zadels zijn ook ontzettend breed te verkrijgen. Ik heb het zadel nu op proef. Ze komen trouwens ook aan huis.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:11

Misschien een rare vraag hoor, maar wat is een voorkussen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:33

Wat wil je met het zadel doen? En waar woon je?

Ik heb een Massimo Trail en ben er erg tevreden over. Is wel een endurance zadel, maar met een engels uiterlijk.
De beugelophanging zit verder naar achteren, ten eerste verdeeld dit de druk beter, ten tweede is het beter voor jouw balans en ten derde is het denk ik ook fijner voor een paard met Atrofie.
De kussens zijn breed, verdelen de druk goed naar buiten en er zit voldoende ruimte tussen de kussens.

Verder vind ik hem gewoon heerlijk zitten en je kan er ook mee springen en dressuren, ook op wedstrijden

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:06

IK heb ook heel veel gezeur met zadels gehad in 4 jaar 3x een nieuw zadel gekocht. Steeds weer bleek het zadel niet goed te liggen, of ik zat er zelf niet lekker op. Nu heb ik wéér een nieuw zadel gekocht maar deze helemaal op maat laten maken naar mijn paard en naar mij bij passendzadel.nl. Misschien is dat dus nog een oplossing voor je echt maatwerk

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 14:12

Lenneke_ ik woon in Putten (GLD), op het moment ben ik gewoon alle mogelijk geschikte zadels voor mij op een rijtje aan het zetten, de massimo die jij noemde zet ik er bij. Ook de fryso (die Wim ook aanraadde) staat erbij.

Daarnaast ben ik nu ook met iemand aan het mailen die dealer is van Iberosattel. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:39

Dan zou ik als ik jou was eens bij Country Mill in Nijkerk langs gaan. Herman van Country Mill heeft echt verstand van zadels

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 14:41

Maar zij hebben toch alleen maar western zadels?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:42

Nee hoor, ook endurance-, dressuur-, spring- en vzhzadels. Waaronder de Massimo's (niet alleen de trail, ook de andere modellen)

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 14:44

Okee, dat wist ik niet. Als ik bij hun in de winkel kom zie ik altijd alleen maar bergen Westernzadels, endurence en als ik me niet vergis ook Australianstock zadels.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:46

Ze hebben idd veel westernzadels, maar aan de linkerkant hangen alle engelse zadels, een hele wand vol

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 19:43

Echt waar? kijk ik daar dan altijd zo naast. Pfff duidelijk veeeeel minder interessant Tong uitsteken