Ik ben net terug van mijn 3-daagse bezoekje aan Wim Vonck. Terwijl ik stond te poetsen begon hij erover dat Cantaor spieratrofie (weggedrukte spieren) had ter hoogte van het zadel. Daarom wilde hij (en later zijn vrouw) mijn zadel eens beter bekijken.
We kwamen tot de conclusie dat het zadel te veel op de schouders drukt, dat het brugt, en dat het daarnaast ook nog eens te lang is. En dat allemaal voor een zadel wat op het eerste gezicht allemaal heel aardig lijkt te liggen.
Uit deze conclusie konden we dus opmaken dat een nieuw zadel noodzakelijk is voor Canta. Maarja, dan gaat de vraag branden, wat voor zadel? Welk merk? Welke verkoper? Moeilijk Moeilijk Moeilijk.
Met Googlen zie ik de meest prachtige zadels, en eigenlijk is mijn pennydroom een schitterend Spaans/Portugees zadel te hebben voor mijn knappe Andalusier Cantaor. Maarja, dan is het niet meer mogelijk om op een dag te zeggen dat ik wedstrijden wil gaan rijden. Dus wat is verstandig? Ik koop niet ieder jaar een nieuw zadel dus de beslissing moet goed zijn.
Ik ben dus begonnen met zoeken. Wat zouden jullie mij adviseren?
-Iberisch zadel of Engels dresuur?
-Welk Merk (/type) voor Andalusier?
-Welke verkoper? (mij is al geadviseerd een goed geslaagd iemand van de opleiding MSFC te nemen, en dit leek me een goed idee)
Ik weet dat ik uiteindelijk gewoon moet passen, maar ik hoop een idee te krijgen van hoe en/of wat, want op het gebied van zadelpassers heb ik al de nodige ellende gehad.
EDIT:
Over de Atrofie: Canta heeft het in hele lichte mate, Wim is er ook van overtuigd dat deze bespiering weer terug komt, maar daarvoor moest is wel een zadel nemen met een extra voorkussen zodat het de tijd krijgt op terug te groeien en dát het ook de kans krijgt om terug te groeien.