[WN] Equiflex westernzadel, ervaringen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Equiflex westernzadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 09:52

Wie heeft er (goede of slechte) ervaring met de Continental Equiflex, of een vergelijkbaar westernzadel met equiflex boom?

Ik overweeg zo'n zadel, maar wil heel graag gebruikerservaringen horen! Ik hoor/lees nl tegenstrijdige berichten. Verward
Wat zijn de voor- en nadelen?

LadyMadonna

Re: Equiflex westernzadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:02

Ik heb een continental equiflex pro reiner op mijn haf liggen en ben er prima tevreden mee. Wat voor negatieve verhalen hoor je?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:14

Ik moest begin dit jaar een nieuw zadel voor mijn jongste merrie hebben, en heb iemand langs laten komen met een aantal zadels om te passen, waaronder een Equiflex reiner.
Bij het uitproberen van dit zadel vond ik dat je echt boven op je paard zat en er niet "in" . Ik zat te ver van mijn paard en heb dus ook uiteindelijk niet voor dat zadel gekozen.
Heb nu een Billy Cook Working Cowhorse, zit "in" mijn paard, heb meer contact, vind ik veel prettiger.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 11:50

stef schreef:
Ik heb een continental equiflex pro reiner op mijn haf liggen en ben er prima tevreden mee. Wat voor negatieve verhalen hoor je?

Dat de boom te beweeglijk zou worden, m.n. als het warm is/zadel warm wordt, en daardoor heel anders op je paard komt te liggen en dus feitelijk niet meer goed past. Ook zouden schroeven los gaan door deze beweeglijkheid. En dat in verband met het bewegen van de boom zo'n zadel niet geschikt zou zijn voor zwaardere (90+) ruiters, zie ook mijn andere topic hierover.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:14

simodi schreef:
Dat de boom te beweeglijk zou worden, m.n. als het warm is/zadel warm wordt, en daardoor heel anders op je paard komt te liggen en dus feitelijk niet meer goed past.
Leuk dat je dat zo schrijft, want de bedoeling van een flex-boom is juist dat de boom doordat ie warm wordt beter gaat staan naar de rug van het paard en juist kleine oneffenheden in het 'niet-passen' opheft Haha!

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:25

Zelf heb ik ook en slechte ervaring met een equiflex zadel. Na intensievere lessen is het paard haar rug gaan wegdrukken en heeft nu een zere rug. Ze is helemaal stijf. Ik heb een tijdje in de les gereden met een Billy Cook en dat beviel prima. Volgens de winkel waar ik het gekocht heb (een goede bekend staande winkel) is de pasvorm wel goed. Allereerst laten we binnenkort de rug nakijken door Albert van Es. Wel jammer, het was helemaal een zadel naar mijn zin maar nu durf ik er niet meer mee te rijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:48

De vraag is ligt het last krijgen van de rug aan het flex systeem van de boom of aan een niet passende boom?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:58

@karuna: zou kan ik nog wel meer variabelen bedenken Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:00

Ik ook hoor Clown maar het is wel dat de meeste rugproblemen bij het rijden veroorzaakt worden door een niet goed passend zadel, western of engels. Vandaar dus de opmerking.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:05

Die opmerking snap ik ook wel hoor, maar het wordt zo snel geroepen ; 'het zadel past vast niet goed'.
Maar de eigen capaciteiten als ruiter en de trainingsmethode/frekwentie worden buiten beschouwing gelaten.
{is een algemene opmerking, zodat niemand zich aangesproken voelt}

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:11

Karuna, ik had toch al geschreven, dat het zadel wel goed past?
Daarom zoeken wij het in de flexibele boom op zich en stroop de topics af over ervaringen met een flexibele boom.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:44

Wij hebben voor allebei onze welsh cobs een continental equiflex, en ik moet zeggen, wij zijn er heel tevreden mee, en de paarden lopen er heel ontspannen onder.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:22

ik heb ook een zadel met equiflex boom ben er zeeer tevreden over! mijn paard ontspand er goed onder en loopt er ook beter onder.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:22

Ik ben ook heel tevreden met mijn Continental Equiflex. Je hebt meer gevoel zoals bij een boomloos zadel, maar wel een goede drukverdeling. En het zadel hoeft inderdaad niet helemaal perfect te passen omdat het flexibel is. Je kunt er daardoor langer mee doen en je hoeft niet bij een kleine verandering gelijk een nieuw zadel.

Ik zie een gewoon zadel als zware orthopedische schoenen: erg stevig en corrigerend, maar ze moeten perfect passen. Een boomloos zadel is als slappe gympies: lekker licht en met alle vrijheid, maar het voegt verder weinig toe. Een Equiflex is als goede sportschoenen: stevig, maar licht en... flexibel Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:27

@LindyH : Kleine oneffenheden op de rug zal het zadel misschien wel oplossen, maar de plek bij de pommel en cantle blijft nog steeds massief en onvewegelijk.

Waarschijnlijk heb je blijkbaar nog niet op een Bob Marshall boomloos zadel gezeten, want als je voelt hoe stug die is dan zou je dat zeker niet vergelijken met slappe gympies.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:48

DubbelDun schreef:
@LindyH :
Waarschijnlijk heb je blijkbaar nog niet op een Bob Marshall boomloos zadel gezeten, want als je voelt hoe stug die is dan zou je dat zeker niet vergelijken met slappe gympies.

klopt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:50

ik heb een equiflex pro reiner en ik ben er erg tevreden over. Ja

irmadehoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 23:36

Ik heb een pullman met een equiflexboom, in het begin vond ik het fantastisch rijden. Als ik een soort van zweefde. Nu ben ik eraan gewend. Het rijdt prima en m'n paard loopt er ontspannen onder.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:26

We hebben inmiddels de equiflex reiner gekocht, bevalt erg goed. Paard loopt lekker en wij zitten fijn!