Rugpijn van flexibele boom, kan dat?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

karmo

Rugpijn van flexibele boom, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 09:07

Sinds een jaar rijd ik met een flexibele boom. Vanaf de periode dat ik lessen ben gaan nemen, en dus de training zwaarder werd, ging het slechter in plaats van beter. Ze drukte haar rug weg en vluchtte steeds meer. Nu heeft ze rugpijn en ziet helemaal vast. Het zadel op zich past wel, maar nu vermoeden we dat ze niet kan wennen aan de flexibele boom. Daarvoor is ze altijd met een vaste boom gereden. Ik wil zo graag weer rijden, maar met dit zadel durf ik dat niet meer. Zijn er meer bokkers, die daar dezelfde ervaring mee hebben?

Cemlys

Re: Rugpijn van flexibele boom, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:46

en als je nu een zadel gebruikt met vaste boom, nu dus en niet vroeger, doet ze het dan ook? Ik zou voor de zekerheid uitsluiten dat er niks medisch is en het zadel volledig door een goeie zadelpasser/-maker laten controleren. Ik weet niet onmiddelijk of een paard minder gaat lopen met een flexibele boom, het kan wel dat ze verschil voelt, maar om te gaan weglopen daardoor, lijkt me een beetje sterk. Het kan goed dat ze door die zwaardere lessen het fysisch niet aankan, een medisch probleem heeft, bv oude rugblessure, spierproblemen (door de zwaardere trainingen enzo). Het feit dat het met de lessen begonnen is.
Verder kun je er ook een fysio bijhalen om haar loste maken. Maar eerst moet je de oorzaak zien te vinden.

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:33

Ik heb een tijdje met een zadel met vaste boom gereden van mijn instructeur. Toen ging het goed. Daarnaast veel longeren. Voor de vakantie ging het weer de goede kant op en was ze weer veel soepeler. We laten haar ook nakijken door Albert van Es, maar die is nu nog met vakantie. M.b.t. controle van het zadel: ik ben naar de winkel (een hele bekende) teruggegaan. Volgens hen ligt het zadel goed ........ Ze zouden me zo weer hetzelfde zadel verkopen. Andere pad geprobeerd (ik had er een met neopreen), maar dat hielp ook niet. Ik was benieuwd of er meerdere bokkers problemen hebben gehad met een flexibele boom.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:47

Ik ben afgelopen dagen een hoop meer over zadels te weten gekomen (in iedergeval waar je naar moet kijken of het past). Over een flexibele boom weet ik niks, maar waar ik wel achter ben gekomen is dat je goed moet kijken of je zadel niet te lang is. Dat kun je bekijken door de laatste rib op te zoeken (net voor de flank) en dan naar boven schuiven met je hand en dan kijken of je zadel er voor of er achter ligt. Als het er achter ligt dan is je zadel te lang.

Ik moet ook een nieuw zadel (meerdere problemen) en mij is verteld dat ik het beste contact op kan nemen met een zadel passen die de opleiding Master Saddle Fitting Consutant (MSCF) heeft gedaan.

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:59

Om misverstanden te voorkomen: ik heb dus niet zelf mijn zadel uitgekozen, maar ben ervoor naar een goede zadelmaker gegaan. Juist omdat ik het goed wilde doen. Nu zit ik met een paard met een blessure aan de rug.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:30

misschien hoeft het niet eens aan die flexibelheid te liggen maar aan de pasvorm van die boom?

wat voor zadel heb je nu ? wat voor type flexibele boom?

de meeste engelse zadels met flexibele boom zijn namelijk vrijwel niet flexible... het hele flexibele stukje slaat op 1 of twee punten van de boom die een ietsje pietsje "veren" that's it
maar er zijn idd ook wel zadels met mer flexibiliteit

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 17:02

Het gaat om een westernzadel en niet om en engels zadel. Ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn, die slechte ervaringen hebben met een Continental equiflex westernzadel. Niet om allerlei discussies over wel/niet passen van de boom. Die past volgens de goed bekende zaak wel. Maar het gaat mij erom of meer mensen hebben, waarvan hun paard problemen kreeg door de flexibele boom.

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 08:56

Ik volg inmiddels een ander topic "continental equiflex, niet voor zware ruiters". Daar zal ik het onderwerp verder op volgen. Hier kan wat mij betreft een slotje op, maar ik weet niet hoe dat moet (ben nog niet zo heel ervaren met bokt). Kan iemand dat voor mij doen? Alvast bedankt.