Dressuurstang

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Dressuurstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 21:11

Hey,
ik ga mij binnenkort ook een stang en trens hoofdstel aanschaffen maar nu zag ik laatst dat de stang ofwel van RVS (zilverkleurig) is ofwel van Aurigan (koperkleurig). Maar wat ik mij nu afvraag is, wat is het verschil tussen beiden voor je paard?
Ik rijd zelf nu met een gewoon zilverkleurige enkelgebroken trens. En dat gaat perfect. Ik ga wel eerst nog proberen bij mijn lesgever wat voor stang hij het beste aanneemt voor ik er 1 koop maar ik had toch graag het verschil al even geweten. Of ervaringen?
En je hebt ook verschil in tongvrijheid (weinig, licht of veel), welke ervaringen hebben jullie hier mee? Wat voor soort stang kiezen jullie?
Ik wil graag vanop voorhand zoveel mogelijk dingen te weten komen zodat ik ineens het goeie materiaal kan kopen. Spaart geld en tijd en problemen met het paard uit. Haha!

joske_vuran

Re: Dressuurstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:32

Ik ben met mijn paardje naar de ruitershop gegaan en heb de luxe gehad dat ik goed advies kreeg en dat ik mocht 'passen' Schijnheilig Ik heb een RVS stang en onderlegtrens gekocht met een normale tongvrijheid.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:35

Ik kreeg van mijn instructrice het advies een smalle stang met normale tongvrijheid te nemen, met dubbelgebroken smalle onderlegtrens, zodat het niet teveel ijzerwerk wordt. De stang moet echt goed aansluiten aan de mondhoeken, je onderlegtrens moet een maatje groter zijn!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 09:43

@joske_vuran: ik wou ook een RVS stang en onderlegtrens kopen, bevalt deze goed met rijden?
@ WowAmigo: en uit welk materiaal is jouw stang en onderlegtrens gemaakt? Is zo'n maatje verschil niet ineens veel of is het gangbaar dat hier zo'n verschil opzit? In elk geval al bedankt voor de tip!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:47

Ik heb gewoon een simpele Harry's Horse gekocht, wilde het eerst ook gewoon uitproberen. Volgens mijn instructrice hoort dit zo! Dus daar heb ik me maar aan gehouden. Ik heb een stang maat 13,5 en onderlegtrens maat 14, maar die moet nog een maat groter eigenlijk. Ze liggen wat anders in de mond dan een gewoon bit (omdat de stang er boven zit), misschien dat dat het verklaart, ik weet het eigenlijk niet eens precies. Maar je ziet vanzelf ook wel of ie echt te klein/te groot is natuurlijk.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 11:46

Dat zal ik dan ook eens vragen aan m'n instructeur of ik best een maatje groter koop. In elk geval bedankt voor de tip, kan ik er toch weer rekening mee houden. En dan hoef ik dus niet gelijk een dure stang van 150 euro aan te schaffen. Haha!
Vind het prijsverschil soms wel enorm. Gewone stang van RVS kost iets van een 30 à 40 euro en dan heb je er van aurigan en die kosten alweer makkelijk 130 à 150 euro. Ik rijd mijn paard nu ook op een gewoon RVS bitje en dat gaat goed dus denk ik dat ik de stang wel in hetzelfde materiaal kan aanschaffen.
Ik kwam overlaatst ook een stang met onafhankelijke scharen tegen:
Robart dressuurstang
Dressuurstang met lichte tongvrijheid. De Robart dressuurstang bestaat uit twee onafhankelijk van elkaar bewegende delen. Hierdoor kan beter druk op de ene teugel gegeven worden zonder de andere teugel te belasten.
Heeft hier iemand ervaring mee? De prijs hiervan viel al bij al nog mee, zo rond de 45 euro.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:44

Volgens mij moet je dan wel heel goed weten hoe je inwerkt! Geen ervaring mee, kan je het best met je instructeur overleggen denk ik. Die HH bitjes zijn 26,95 en 17,95, gewoon, simpel RVS. Om mee te beginnen ideaal vind ik! Als ik straks heeeeel goed blijk te zijn dan koop ik zo'n rondgenaaid Passier hoofdstel met keiiidure bitten erbij Knipoog

(ik vrees dat ik het geld in de portemonnee kan houden, haha)

sanneke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:45

hoi,
het nadeel van die robart stang in dat je altijd een onafhankele aanleuning hebt links en recht.
dit vind ik neit goed. je kan namelijk zonder dat je t merkt heel erg inwerken op een kant omdat dat zo flexibel is.
ik vond dat niet werken (bij mijn paard)
ik heb ook rvs een baby stang en een enkele en dubbelgebroken onderleg trens om te wisselen want mijn paard was erg moeilijk in zijn mond (door haar lichamelijk probleme)
groetjes san

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:53

Met een robart moet je allereerst een stille hand hebben. Als je bv onbewust met je linkerhand constant wat meer doet dan met rechts, rij je heel je paard scheef. Met stang werkt het natuurlijk dubbel door en als je dat dan maar aan één kant doet Bloos!

Ik zou ook gewoon beginnen met een simpele, dunne stang.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:02

Met een Robart-stang mag je officieel niet op wedstrijden starten! Ik denk niet dat ze op landelijke concoursen bitten-controles zullen gaan houden, maar je weet maar nooit..... Knipoog

Kun je niet een paar bitten van iemand lenen, of op proef nemen bij de ruitersportzaak, zodat je niet ineens heel veel geld uit hoeft te gaan geven?