welk zadel bij hoge smalle schoft?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

welk zadel bij hoge smalle schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 19:24

Zoals de titel al laat zien ben ik opzoek naar een ander zadel voor mijn ruin (arabier) Hij heeft een hoge schoft dus moet ik een teruggesneden kamer. Ik rijd hem nu tijdelijk met een wintec pro isabelle Werth van mijn andere arabier. Op haar past dit zadel ontzettend goed, maar op mijn ruin.... Ik heb er al een schuine onderlegger onder zitten van 3 a 4 cm. Dus het andere zadel moet ook goed gevulde keilkussen hebben.
Welke zadels voldoen aan deze eisen en hoe is jouw ervaring ermee?
Oh ja, ik heb geen 1800,- over voor een zadel, dus het moet in een redelijke prijsklasse vallen.

rissa

Re: welk zadel bij hoge smalle schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 23:53

Niemand een idee, ik ben echt serieus op zoek naar iets nieuws voordat hij last krijgt door dit huidige zadel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:56

Je moet inderdaad goed gevulde keilkussens hebben. Mijn paard heeft een extreem hoge smalle schoft.
Ik heb voor vzh een Kieffer (model weet ik niet meer), KN (ik dacht Allegro) voor dressuur, en voor springen Stubben Roxane.
Ik denk wel dat die zadels rond de 1800 kosten. Maar een andere keus had ik niet. Dit waren gewoon de enige zadels dit op mijn paard pasten zonder dat hij last zou krijgen van zijn rug.
De boommaat van mijn paard is 29, dat is vrij smal.

Wellicht kun je 2e hands aan zo'n zadel komen? Bel in ieder geval een goede zadelpasser op die aan huis komt passen en met je meedenkt. Leg van tevoren het probleem uit.

Ik rij evengoed met borsstuigje omdat anders het zadel naar achteren gaat. En ook met een pad die tabs toeloopt en het zadel van achteren omhoog brengt.

Ik ken geen goedkopere zadels die hier geschikt voor zijn. Maar goed, het ene paard is het andere niet, en wellicht is de schoft van jouw paard wel hoog, maar niet zo extreem hoog als die van mij. En elk paard heeft een andere pasvorm.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 11:01

Dank je Scum, De KN ken ik maar is enorm duur. Uiteraard wil ik het allerbeste en allerduurste zadel wel voor mijn paard, maar daar zijn de middelen helaas niet voor. 2ehands is de volgende optie, maar daar ben ik erg voorzichtig mee.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:02

Kieffer is waarschijnlijk wel een goed zadel. Die hebben wij ook vaak op paarden liggen met een hogge smalle schoft!

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:05

Ik heb een arabier met een hoge schoft en een brede rug....na heel lang zoeken toch geslaagd met een KR (knight Rider) deze liggen vaak op friezen want die zijn ook breed in de rug en kunnen hoog zijn in de schoft,aldus de zadelverkoper...misschien is het wat...ik heb het dressuur type met korte zweetbladen. succes

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:07

Een kieffer ligt idd altijd wel redelijk goed. Ook een Rossner Amerika heeft een goede verhouding voor een paard met een hoge schoft. Is ook wat beter betaalbaar

Erg moeilijk af en toe om het perfecte zadel te vinden. Ik weet er alles vanaf Haha!

Succes!!!!
Laatst bijgewerkt door Salsa op 30-08-07 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 11:09

Ik heb nu een wintec op hem liggen en die past niet goed. Erg jammer want ik ben echt erg blij met dit zadel.

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:14

Was voor mijn paard ook moeilijk om een goed passend zadel te vinden, heeft ook een wat bredere rug maar hoge schoft. Heb er nu een knightrider kunststof veelzijdigheids op liggen en die ligt perfect!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:14

Laat gewoon een zadelpasser komen met zadels in jouw prijsklasse (kentaur, jc)
Dan weet je zeker dat je een passend zadel aanschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:15

Ik heb een tweedehands zadel van Daaleman die ik al had voor mijn merrie op maat laten maken door de zadelmaker. Was een medium boom die hij iets versmald heeft en nieuw opgevuld, het heeft een teruggesneden kamer (heet dat zo?) ook niet onbelangrijk. Hij zei dat versmallen makkelijker is dan breder maken. Mijn merrie heeft door de veulens ook een scherpe rug dus mocht ik gerust ook een bontje gebruiken.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 11:44

Heeft iemand ervaring met kentaur, JC en dergelijke zadels. Hoe is prijs/kwaliteit verhouding?