Aparte benadering van zadelmaker

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Merato_

Aparte benadering van zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 18:43

Omdat mijn KN toch niet helemaal lekker ligt op Dirk, heb ik gebeld met een landelijk werkende zadelmaker. Geprobeerd een afspraak te maken zodat hij kan zien hoe het zadel ligt en wat er eventueel aan gedaan kan worden.
Moet ik foto's naar hem doormailen, van de rug van Dirk en met het zadel erop.
Lijkt mij dat je toch vanaf foto's geen professioneel oordeel kunt geven, of ligt het aan mij?
Ik vond dat een beetje vreemd, heb het hem ook gezegd en ik wil graag dat hij langskomt. Eerst maar eens foto's doorsturen, zei hij.
Ik twijfel enorm. Ik kan me niet voorstellen dat je je vak serieus neemt om vanaf foto's te beoordelen.
Je wilt het toch met eigen ogen zien hoe een zadel ligt, hoe het past?
Graag jullie mening!
Alvast bedankt.

Redrumfox

Re: Aparte benadering van zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:44

Is inderdaad een beetje vreemd ja, aan foto's kan je niets zien of je moet van iedere cm een foto maken. Scheve mond

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 18:45

Dat bedoel ik, je kunt niet van elke mm foto's maken, kijk, ik zie zelf ook wel dat het zadel wat diep ligt, maar voor hetzelfde geld ligt het ook schuin ofzo, ik ben geen proffotograaf, dus dat schiet dan ook niet echt op! Ik vind gewoon dat hij moet langskomen!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:46

Daarbij vind ik trouwens dat hij in principe verplicht is om te komen, als mijn zadelmaker niet zou willen komen en ik zou daardoor niet kunnen rijden dan zou ik het wel weten. Oprotten met die hap, ik zoek wel verder naar iemand die zijn vak wél serieus neemt. Lachen

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 18:47

En zo is het.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:25

Yetse schreef:
...
Eerst maar eens foto's doorsturen, zei hij.
...

Wou hij niet eerst foto's van paard en zadel zien om te kunnen beoordelen of het wel de moeite zou zijn dat hij langs zou komen? Als een zadel nl. echt niet past (en ook niet passend) te krijgen is, dan hoeft hij daar zijn tijd niet in te steken...
Het is ook niet mijn favoriete werkwijze maar ik ken wel een aantal (jaja, zelfs enkele uiterst bekwame zadelmakers werken zo ivm afstand en tijd uitsparen) zadelmakers die zo werken. Een foto geeft natuurlijk een beter idee dan een uitleg. Als er iets aan het zadel te doen is, komen ze dan natuurlijk wél langs. Iig je zadel nooit zomaar opsturen!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 21:00

Ik denk dat het altijd de moeite waard is om het paard en zadel in levende lijve te zien Knipoog
Ik heb zelf al geconstateerd dat het zadel te diep lag, dit concludeerde hij zelf ook.
Op mijn vraag of er nog wat aan gedaan kan worden antwoordde hij:"Ik kom er nog op terug".
Tja, en dat was vorige week. Nu niets meer gehoord. Wel vreemd.
Ik heb nu een andere zadelmaker gebeld en een afspraak gemaakt, uitgelegd over mijn twijfels over het zadel en hij stelde direct voor om langs te komen. Het kan dus kennelijk wel.
En ik betaal ze er toch voor om langs te komen? Dan moet je niet landelijk gaan werken lijkt mij!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:11

Op zich is het vaak juist uit goede service dat je eerst foto's op moet sturen, als de boom te klein is kan je je de kosten van het langskomen besparen, dan kun je beter eerst de boom laten verbreden (bij de fabriek of bij een kundig persoon) of een ander zadel nemen, of in ieder geval eerst je opties overdenken. Daarna kan de zadelmaker het komen aanpassen. Scheelt je een keer langskomen en voorrijkosten.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 22:32

Dat begrijp ik ook. Ik vind het alleen een beetje apart dat hij er nog wel op terugkomt en mij vervolgens niets meer laat weten.
Ik heb nog geen opties van de man gehoord, dat is het probleem, alleen dat het zadel te diep ligt, maar daar was ik zelf ook wel achter.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:01

mag ik vragen om welke zadelmaker dit gaat? graag per PB ivm privacyrechten of hoe het ook heten mag, hihi!
op zich is het niet fout om eerst foto's te vragen, maar hij zal het toch irl moeten zien voor hij écht en definitief oordeel kan geven.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:47

Op zich is het niet heel gek om een zadel op een paard vanaf foto's te beoordelen
Je kan iig zien of het zadel erg achterover ligt
Of de rug/schoft spieren zijn weggevallen (door een te krap zadel)

Maar voor een zadelmaker, vind ik het op zijn zachtst gezegt een nogal vreemde manier van werken Verward
alsof je vanaf een foto de boom-maat kan vaststellen
niet dus. want daarvoor moet je toch echt het paard en zadel in real life zien Ja

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:57

hier in de buurt woont 1 van de beste zadelmakers vreng mn zadels er altijd heen maar hij heeft mijn zadel nog nooit op mijn paarden zien liggen en mijn paarden ook nog nooit gezien(ook niet vanaf foto) dit waren wel voor dingen al opvullen enz.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 00:01

ikke20 schreef:
hier in de buurt woont 1 van de beste zadelmakers vreng mn zadels er altijd heen maar hij heeft mijn zadel nog nooit op mijn paarden zien liggen en mijn paarden ook nog nooit gezien(ook niet vanaf foto) dit waren wel voor dingen al opvullen enz.

en nou zou ik graag willen weten, hoe deze man een zadel passend maakt voor een specifiek paard, zonder templates (aangezien je die vanaf het paard moet tekenen), en zonder het dier ooit gezien te hebben.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:47

Vreemd hoor, ik zou als ik jouw was gewoon iemand anders benaderen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:48

Venetia schreef:
Op zich is het vaak juist uit goede service dat je eerst foto's op moet sturen, als de boom te klein is kan je je de kosten van het langskomen besparen, dan kun je beter eerst de boom laten verbreden (bij de fabriek of bij een kundig persoon) of een ander zadel nemen, of in ieder geval eerst je opties overdenken. Daarna kan de zadelmaker het komen aanpassen. Scheelt je een keer langskomen en voorrijkosten.

Hier dacht ik ook aan, mss kan hij dan al dingen meenemen die nodig zouden kunnen zijn.Ik zou maar eens foto's opsturen en kijken wat er uit komt.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:54

Als jij geen goed gevoel hebt bij die zadelmaker zou ik er niet eens aan beginnen. Ga gewoon op zoek naar een andere!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 12:36

@Zitake: die foto's zijn ook opgestuurd, het enige wat eruit kwam was het antwoord wat ik allang wist:
Het zadel ligt te diep. Het gaat mij om een passende oplossing en die wordt mij niet geboden! Hij 'zou er nog op terug komen' en dat was vorige week! Ik heb nu een andere zadelmaker in de arm genomen. Deze wil wel langskomen, sterkter nog: STOND erop om langs te komen. Het kan dus kennelijk WEL!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:48

Ik denk wel dat hij deze foto's vraagt om eerst een inschatting te kunnen maken en daarna de afspraak gaat inplannen of zo?
Veel zadelmakers zijn best druk en hebben hun agenda dus al vol en dan wordt een afspraak gewoon wat later.. Is maar een idee hoor. Ik weet wel dat we bij ons op het werk (softwarebedrijf) ook altijd wat meer achtergrond willen hebben als iemand belt of we langs willen komen, dan inventariseren we eerst wat er speelt zodat we ons voorbereiden en de juiste persoon kunnen sturen. In sommige gevallen weet je namelijk dat een bezoek niets gaat opleveren dus daarvoor ga je eerst inventariseren. Misschien moet hij regelmatig naar gevallen toe waarbij zadel echt niet past bijv en dan gaat ie natuurlijk voor niets en wil hij dat voorkomen? Dus dan wil hij eerst foto's en daarna pas echte afspraak maken..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:05

Yetse schreef:
@Zitake: die foto's zijn ook opgestuurd, het enige wat eruit kwam was het antwoord wat ik allang wist:
Het zadel ligt te diep. Het gaat mij om een passende oplossing en die wordt mij niet geboden! Hij 'zou er nog op terug komen' en dat was vorige week! Ik heb nu een andere zadelmaker in de arm genomen. Deze wil wel langskomen, sterkter nog: STOND erop om langs te komen. Het kan dus kennelijk WEL!

deze die nu langskomt klinkt iig beter dan.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 19:21

Kijk om dit soort foto's gaat het dan:
Afbeelding
Afbeelding
Uiteraard zie ik dat hij erg diep ligt. Verder redelijk horizontaal.
Maar hoe een zadelmaker het nou beoordeelt? Geen idee.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:52

ikke20 schreef:

En hoe krijgt die brave man dat zadel dan perfect passend op een paard dat hij nog nooit gezien heeft? Clown Oftewel is hij zeeeeeeer goed op het telepathische af oftewel verdient hij gemakkelijk zijn centjes.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:57

Het zadel lijkt zo op het oog mooi in balans te liggen,
maar de boom lijkt me een maatje te groot (de schoftspieren zijn zo te zien weggevallen)
Is het KN met een wijde kamer?
plaats eens een foto van de rug zonder zadel