Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Cer schreef:Maar een spekkig paard is niet meteen een sterker paard.. Dus wat dat betreft zegt gewicht ook weer niet alles...
Citaat:Bovendien zullen er genoeg mannen zijn met een gewicht van rond de 90 kilo die op een quarter of paint rijden van ca. 1.50.
Citaat:Bovendien zullen er genoeg mannen zijn met een gewicht van rond de 90 kilo die op een quarter of paint rijden van ca. 1.50.
DubbelDun schreef:Wat een paard mag dragen daar zijn de geleerden het niet over eens en zullen dat ook wel nooit worden
Men gaat ervan uit dat een paard 15 tot 20% van zijn eigen lichaamsgewicht kan dragen; dus inkl. zadel en alle andere dingen die er aan gehangen worden.
Nu is bovenstaande erg afhankelijk van de kunde van de ruiter en van de konditie van het paard.
Een lichtere ruiter kan door onbalans het paard meer kwaad doen als een zwaardere kundige ruiter en een paard in matige konditie kan minder gewicht hebben als eentje in berekonditie.
Verder is een volgroeid skelet natuurlijk steviger als onvolgroeid; dus ook de leeftijd speelt een rol.
Om bovenstaande dus even door te rekenen met de gegevens van simodi "
lichaamsgewicht 95 kilo
kleding/pad 5 kilo
zadel geschat 18 kilo
totaal 118 kilo
Gewicht paard (gok) 500 kilo x 18% (gulden middenweg) = 90 kilo
Te zwaar dus.
Teruggerekend zou het paard 655 kilo moeten wegen mag hij bovenstaande berekening dragen.
PeterV schreef:DubbelDun, waar is dit soort van info verhanden, heb je een linkje voor mij.
Peter
simodi schreef:En dat bedoel ik dus.Maar het geeft wel aan dat als zulke paarden fijn lopen ze er dus geen moeite mee hebben, dat bedoel ik. Je moet echt naar de combi paard/ruiter en manier van rijden kijken en niet alleen naar de cijfers. (Uiteraard snap ik ook wel dat er geen 120 kilo op een pony van 1.45 kan!)