[WN] Continental Equiflex: niet voor zware ruiters?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Continental Equiflex: niet voor zware ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 10:53

Ik overweeg om een Continental Equiflex Volker Smitt te kopen. Hij lijkt goed op mijn paardje te passen en zit lekker, maar ik hoor dat er discussie is of deze zadels wel geschikt zouden zijn voor personen van ca 95 kilo?

Is dat zo? Kunnen dergelijke boomloze zadels slecht zijn als er zwaardere/zware personen op zitten?

DubbelFun

Re: Continental Equiflex: niet voor zware ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:37

Een Continental Equiflex is niet boomloos Knipoog

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:42

95 kilo is dat niet erg zwaar voor een persoon op een paard of ga ik nu te ver ?Het is een vraag die ik stel omdat ik het niet weet ,niet om zwaarder personen te beledigen.
echt, ik weet niet waar de grens ligt als het gaat om gewicht ,nogmaals ik wil hier niemand beledigen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:08

Wat een paard mag dragen daar zijn de geleerden het niet over eens en zullen dat ook wel nooit worden Haha!
Men gaat ervan uit dat een paard 15 tot 20% van zijn eigen lichaamsgewicht kan dragen; dus inkl. zadel en alle andere dingen die er aan gehangen worden.
Nu is bovenstaande erg afhankelijk van de kunde van de ruiter en van de konditie van het paard.
Een lichtere ruiter kan door onbalans het paard meer kwaad doen als een zwaardere kundige ruiter en een paard in matige konditie kan minder gewicht hebben als eentje in berekonditie.

Verder is een volgroeid skelet natuurlijk steviger als onvolgroeid; dus ook de leeftijd speelt een rol.

Om bovenstaande dus even door te rekenen met de gegevens van simodi "
lichaamsgewicht 95 kilo
kleding/pad 5 kilo
zadel geschat 18 kilo
totaal 118 kilo
Gewicht paard (gok) 500 kilo x 18% (gulden middenweg Haha! ) = 90 kilo
Te zwaar dus.

Teruggerekend zou het paard 655 kilo moeten wegen mag hij bovenstaande berekening dragen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:13

Volgens mij heb je dan een te vet paard........

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:24

Ik heb die berekening inderdaad ook al vaak gehoord, maar volgens mij zijn dat toch héél veel mensen te zwaar voor hun paard.
Een kleine paint van 1,45 weegt zo'n 450 kilo (ik ken dr toevallig eentje), en die zou dan 81 kilo mogen dragen. Min 20 kilo zadel, pad en kleding.. Dan zou die ruiter maar zo'n 60 kilo mogen wegen. En toch zitten daar heel vaak grote mannen op, die wegen lang geen 60 kilo Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:06

@MysticTinker : klopt dan de bewering niet of hebben mensen er geen boodschap aan Lachen

Roken is ook bewezen slecht voor de mens, maar ondanks dat er veel stoppen doet/kan lang niet iedereen het Knipoog

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:38

Ik vind ook dat er een bepaalde grens is betreft het gewicht op een paard. Die van DD vind ik wel een goed uitgangspunt.
Helaas hebben veel ruiters hier idd geen boodschap aan. Als ik af en toe op een show kijk wat voor dikke mannen (vooral in de cutting scene) er op een kleine Quarter zitten? Nee, dat vind ik te ver gaan en vind het er gewoon niet uit zien. Geen verhouding!

Haha, ik heb zelfs mijn man verteld dat hij met dit gewicht op geen 1 van onze paarden mag rijden (hij is wat kilootjes aangekomen de laatste tijd). Gelukkig voor hem hebben we er nu een flinke TW bij waar hij wel op mag Bloos

Even on topic: de Equiflex is idd geen boomloos zadel. Waarom denk je dat?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 01:38

De equiflex is dus een flexibele boom. en gemakt voor de gemiddelde Amerikaanse ruiter. Dus ik denk dat als je zwaarder bent alszeg 65 kilo, dat hij dan doorbuigt en je puntbelasting krijgt. Bovendien heb ik gemerkt dat sommige ''equiflex''-bomen veel meer doorbuigen als andere. dus ik vraag me af of Equiflex niet zoiets als ''Swarofski'' is: iedereen noemt zijn flexboom ''equiflex'' maar dan is het nog niet gezegt dat er ook een echte equiflex van Ed Steele inzit.

ik heb in ieder geval 1 gezien die Equiflex genoemt werd, maar niet de echte was.
Een vriendin van mij vertelde mij dat de boom soepeler werdt naarmate hij, of het weer warmer werd. dat vind ik niet positief. Maar ik wil hem graag eens uittesten met de Plip! Als er iemand in de buurt is met een equiflex, dan houd ik me aanbevolen. anders ga ik er zelf wel op, ben ook geen lichtgewicht!!!

Wat gewicht betreft: een goede ruiter is beter voor een paard als een lichte ruiter.
ook speelt de bouw van het paard een rol: niet zozeer zwaar, maar bv de lengte van de rug, wel of geen zwakke koten. Is het paard volgroeid? dat is met 8 jaar dus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:13

Met 65 kg vallen er zeker ruiters af.. qua rijden op een equiflex. Of geldt dat in zn algemeenheid?

Ik ben ook van mening dat niet alles maar moet kunnen. Heb ook wel es een kerel van 1.80 en zeker 90 kg op een quartertje van 1.45 zien zitten. Zo gek dat dat diertje zo wankelde bij het opstappen...

*ik ga toch mn zadel es wegen Pling *

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:16

@Cer: Het geldt in zijn algemeenheid.
En er zijn zeker manege's die restricties stellen aan manegeklanten waar het gewicht betreft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:18

Dat wordt de weegschaal meenemen naar stal... Haha!

Die meetlinten voor het meten van het gewicht van je paard, die zijn niet echt accuraat toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:21

Nee die geven een indikatie, maar die kan er idd naast zitten. De enige 'zeker weten' methode is op de weegschaal Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:23

Maar een spekkig paard is niet meteen een sterker paard.. Dus wat dat betreft zegt gewicht ook weer niet alles...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:29

Precies, net als een dun paard niet meteen een minder sterk dier is. Knipoog Zelfs de dikte van de botten zegt helemaal niks nada noppes over de "sterkte" ervan. Daar is al uitgebreid onderzoek naar gedaan (bij koeien) en blijkt dat "zware beenderen" niet wil zeggen "sterke beenderen" en andersom.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:31

Maar er zijn combinaties die gewoon niet kunnen.. Als je paard gaat wiebelen tijdens het opstappen, mag je er wel vanuit gaan dat het moeite heeft met het dragen....
Niet alles 'moet maar kunnen' imo...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:33

Tuurlijk zien die er! Maar dat ligt niet alleen aan het gewicht. Als mijn broertje van 1.90 en 85 kg op Jeddah stapt, wankelt ze. Als ik, van 1.58 en 90+ kg op Jeddah stapt niet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 09:34

Ik begrijp dat er discussie ontstaat over wat een paard kan dragen, maar dat is mijn vraag niet!!!!!
Ik wil weten of een dergelijk gewicht past op een equiflex westernzadel ivm de beweegbare boom (gaat die teveel meebewegen met dit gewicht).

Ik snap ook wel dat hoe minder gewicht, des te prettiger voor het paard, maar idd geldt dat een goed ruiter die wat zwaarder is minder hinder veroorzaakt dan een slechtere lichte ruiter. Bovendien zullen er genoeg mannen zijn met een gewicht van rond de 90 kilo die op een quarter of paint rijden van ca. 1.50.
In ons geval is het een volgroeid, gezond, en goed doorgetraind paard en kan de ruiter behoorlijk goed rijden.

Dus: het gaat puur om de vraag of een equiflex zadel aan een maximum gewicht is gebonden!
Laatst bijgewerkt door simodi op 30-08-07 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 09:35

Cer schreef:
Maar een spekkig paard is niet meteen een sterker paard.. Dus wat dat betreft zegt gewicht ook weer niet alles...

Dat klopt, mijn paint is heel zwaar bespierd maar ook uitermate gevoelig op de spieren en heeft daar dus veel vaker last van (overigens gaat het hier niet om dit paard!). Terwijl het goed getrainde paard met normale spieropbouw veel gemakkelijker oefeningen kan doen en veel soepeler loopt!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:37

Dan heeft Jeddah dus idd moeite met het gewicht, en als je broertje dat dan zo blijven doen, zou het misschien wel gevolgen kunnen hebben Ja

Je kan ook aan het lopen zien of ze het zwaar hebben of niet..

Citaat:
Bovendien zullen er genoeg mannen zijn met een gewicht van rond de 90 kilo die op een quarter of paint rijden van ca. 1.50.

Maar... DAT rechtvaardigd het dus niet altijd... Knipoog Als er maar genoeg mensen het doen, zal het wel goed zijn..

Over die equiflex... sja, de post van Aafke en DD zijn dan misschien wel afdoende?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 09:39

[
Citaat:
Bovendien zullen er genoeg mannen zijn met een gewicht van rond de 90 kilo die op een quarter of paint rijden van ca. 1.50.

Maar... DAT rechtvaardigd het dus niet altijd... Knipoog Als er maar genoeg mensen het doen, zal het wel goed zijn..
Nee, dat zeg ik niet!!!! Maar het geeft wel aan dat als zulke paarden fijn lopen ze er dus geen moeite mee hebben, dat bedoel ik. Je moet echt naar de combi paard/ruiter en manier van rijden kijken en niet alleen naar de cijfers. (Uiteraard snap ik ook wel dat er geen 120 kilo op een pony van 1.45 kan!)
Laatst bijgewerkt door simodi op 30-08-07 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:39

DubbelDun schreef:
Wat een paard mag dragen daar zijn de geleerden het niet over eens en zullen dat ook wel nooit worden Haha!
Men gaat ervan uit dat een paard 15 tot 20% van zijn eigen lichaamsgewicht kan dragen; dus inkl. zadel en alle andere dingen die er aan gehangen worden.
Nu is bovenstaande erg afhankelijk van de kunde van de ruiter en van de konditie van het paard.
Een lichtere ruiter kan door onbalans het paard meer kwaad doen als een zwaardere kundige ruiter en een paard in matige konditie kan minder gewicht hebben als eentje in berekonditie.

Verder is een volgroeid skelet natuurlijk steviger als onvolgroeid; dus ook de leeftijd speelt een rol.

Om bovenstaande dus even door te rekenen met de gegevens van simodi "
lichaamsgewicht 95 kilo
kleding/pad 5 kilo
zadel geschat 18 kilo
totaal 118 kilo
Gewicht paard (gok) 500 kilo x 18% (gulden middenweg Haha! ) = 90 kilo
Te zwaar dus.

Teruggerekend zou het paard 655 kilo moeten wegen mag hij bovenstaande berekening dragen.

DubbelDun, waar is dit soort van info verhanden, heb je een linkje voor mij.
Peter
Laatst bijgewerkt door PeterV op 30-08-07 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:46

@simodi : ik durf niet te zeggen of een flex-boom gebonden is aan een max-gewicht. ALS daar al onderzoeken naar gedaan zijn dan zullen en niet openbaar bekend zijn dan zullen de uitkomsten waarschijnlijk niet best voor de verkoop geweest zijn Lachen
Persoonlijk heb ik niet zoveel fedusie in het flexibele van dit soort bomen; het leer wat er omheen zit zal de meeste beweging tegenwwerken.
Aan de andere kant kan ik me goed indenken dat waar je een bewegend middenstuk hebt en een rigide voor- en achterkant er bij een hoger gewicht frictie kan ontstaan, wat kán resulteren in een loswrikken van de vast onderdelen (pommel en cantle).
Iets wat overigens al door een andere zadelmaker is vastgesteld bij ter reparatie aangeboden flex-zadels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:50

PeterV schreef:
DubbelDun, waar is dit soort van info verhanden, heb je een linkje voor mij.
Peter

Niet direkt een linkje, maar op google is er genoeg over te vinden, er is genoeg -al dan niet wetenschappelijk onderbouwd- onderzoek naar gedaan, maar ook daar vind je diverse meningen (al dan niet gekleurd).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:55

simodi schreef:
Maar het geeft wel aan dat als zulke paarden fijn lopen ze er dus geen moeite mee hebben, dat bedoel ik. Je moet echt naar de combi paard/ruiter en manier van rijden kijken en niet alleen naar de cijfers. (Uiteraard snap ik ook wel dat er geen 120 kilo op een pony van 1.45 kan!)
En dat bedoel ik dus.
Alhoewel je het dan wel hebt over een moment-opname. Niemand kan ik de toekomst zien hoe datzelfde paard er na pakweg 5/10 jaar aan toe is.