Hoevaak nieuw tuig.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

snoeske

Hoevaak nieuw tuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 14:21

Hallo mede Bokkers!

Nou wat ik bedoel is hoelang doen jullie met een zadel?
Ik geloof dat ik best erg ben. even een kort overzicht:

2002: Kreeg ik van pa en ma een paard en erbij een Winteczadel, geen schik mee dus hetzelfde jaar ingeruild voor een JC Saphir veelzijdigheid.

2004: Aanschaf JC dressuurzadel.
2005: kreeg ik in mn hoofd dat ik een springzadel wilde, dus de JC Saphir veelzijdigheid werd weer teruggebracht ( uiteraard moest ik bijbetalen ) Het werd een Kentaur springzadel.

Nu in 2007 ben ik bang dat nog voor het nieuwe jaar een nieuw dressuurzadel in aantocht is Bloos Ik wil namelijk een zadel met iets meer wrong als deze, en een lekkere diepe zit. Ik heb de Kentaur Medea II gezien, lijkt me wle wat.

Maar hebben jullie dit ook? Echt als ik iets wil komt het er ook echt, maar vind 5 zadels in 5 jaar best veel hihi.

Mn zadelkast bestaat nu dus uit de Kentaur spring en JC dressuur, en 1 Kieffer rondgenaaid hoofdstel. ( had zelfs 3 hoofdstellen, maar dat werd me teveel )

Zesiram

Re: Hoevaak nieuw tuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:23

Dat is inderdaad wel heel erg veel. Ik moet zeggen dat ik dit jaar al drie zadels heb versleten, maar ja dat heb je met een jong paard. Hiervoor heb ik wel 10 jaar met hetzelfde zadel gedaan ( 2 verschillende paarden ).

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:28

Tja.
Ik had tot november geen paard maar wel:
- 3 hoofdstellen (met teugels e.d.);
- 7 dekjes en sjabrakjes;
- 8 halsters met touwen;
- 1 zadel;
en weet ik wat voor zooi nog meer!
Nu ben ik pas weer inkopen aan het doen geweest en dat doe en deed ik erg vaak.
Al vind ik 5 zadels in 5 jaar wel veel. Maar toch: als je steeds dan discipline veranderd is er wel wat voor te zeggen.
Soms denk ik wel eens dat mijn duurste hobby paardenspullenkopen is! En niet de paarden (+verzorgingskosten e.d.) zelf!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:30

Ik doe nu al ruim 2 jaar met m'n zelfde zadel (kieffer veelzijdigheid) voor m'n 2 paarden.
Ik kan hier prima mee dressuur, springen en buiten rijden, dus opzich hoef ik geen nieuwe. Maar zit er toch over te denken een dressuurzadel erbij te kopen, want 2 goede zadels voor 2 paarden zou toch wel erg fijn zijn.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 14:45

ik vind het heerlijk een nieuw zadel hihi!

Heeft er trouwens iemand ervaring met de Kentaur Medea II?????

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:53

Met mijn vorige zadel heb ik 10 jaar gedaan en gaat nu bij een ander een nieuw leven in en verkeerd nog in perfecte staat.
Mijn huidige zadel heb ik al weer 2 jaar en ook die is nog in super staat.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:56

Pff ik heb het ook eens op een rijtje gezet in de 12 jaar dat ik mijn vorige paard heb gehad heb ik 1 hoofdstel gehad (super kwaliteit) en maar liefst 8 zadels.
wintec (had weinig steun)
onbekend merk (zat niet fijn)
br (was oud)
ainsley (ik wou eens wat anders)
exselle (lag niet goed)
kieffer (zat voor geen meter)
ainsley (paste ook niet meer goed)
Euroriding luxor (dit is een blijvertje)

na 7x een 2e hands zadel te hebben gehad heb ik dus uiteindelijk de Euroriding nieuw gekocht en ik kan mijn eigen geen fijner zadel wensen...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:48

Tja bij mij is het niet van willen maar ik heb ook al vaak van zadel moeten veranderen. Mijn paard veranderde nl. iedere keer zodanig van bouw.... Ik heb op 2 jaar tijd 4 zadels gehad: Henri de Rivel, Kieffer, Barnsby en Schumacher en nog tig andere zadels gepast.
Met hoofdstellen en ander spul doe ik wel heel lang. Normaal gezien ook met zadels maar ja...

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:34

snoeske schreef:
Maar hebben jullie dit ook? Echt als ik iets wil komt het er ook echt, maar vind 5 zadels in 5 jaar best veel hihi.

Whoehahahaha..... schat, maak je geen zorgen. Ik heb vandaag een nieuw veelzijdigheidszadel gekocht, een Kieffer Frankfurt. Mijn vorige zadel was een Kieffer Aachen. Die kocht ik op 12 juni j.l.

Dat is dus 2 zadels in 2 maanden. Afbeelding Afbeelding Afbeelding

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 21:07

ja ho is, dat is weer het andere uiterste hahahahaha

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 00:11

eens denken..
Op Lowara ( die heb ik nu bijna 8 jaar) heb ik nog altijd hetzelfde zadel liggen als ik de eerste week toendertijd heb gekocht ( 2de hands Passier zadel)
Ondertussen wel een dressuurzadel van Pfiff erbij gekocht,maar gebruik hem eigenlijk nooit op haar. Wel zijn we een westernzadel en een Australian Stock zadel verder,maar dat waren meer bijzadels.

dus 1 vast zadel in 8 jaar tijd en 3 extra zadels voor erbij Clown

Cezanne heeft sinds we haar ( 14 jaar hebben we haar al) hebben 3 zadels gehad, eerste zadel was de boom gebroken en kregen we van de fabriek een Wintec.
Vonden we echt 10X niets en dus een merkloos zadel gekocht die ze al ruim 10 jaar heeft.

1 zadel in 10 jaar tijd

Arwen is nu 2 jaar en gaat het Pfiff zadel van mijn paard dragen. Als ze een jaar onder het zadel is, komt er een splinternieuw bruin zadel.

dus dat gaat 2 zadels in 1 jaar worden, waarbij het 2de zadel zo'n 10 jaar moet meegaan Ja

best trouw al zeg ik het zelf Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:00

Ik heb in 3 jaar tijd 5 zadels gehad voor Anouar. Allemaal pasten na een tijdje niet meer.
Nu heb ik (nou ja m'n ouders) geivesteerd in een goed zadel dat makkelijk aan te passen is en dat zadel gaat hopelijk nog jaren mee

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:08

Ik heb voor Soya het zadel van ons vorig paard gebruikt, en dat paste goed, tot dat ik een springzadel wou. HEt is een bates geworden, ik heb hem nu al meer dan 2 jaar en ik ben er uiterst tevreden mee! Hij kan aangespast worden met het easy gullet change system, lekker handig voor als hij lichtjes van dikte verandert, of om op andere paarden te gebruiken.
Voor de kleintjes heb ik zo een redelijk plat pannekoeken zadel, ook al ongeveer 2 jaar, en dat gaat ook nog mee, wel nog niet zo intensief gebruikt.
Voor mijn andere 2 ponies heb ik een HH veelzijdigheid dat ik mss al een half jaar heb en een endurance zadel van Gallop dat ik mss al 4mnd heb.

De Bates vindt ik het lekkerst rijden, voor mn 3 grotere ponies

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:28

Zo hee, jij wisselt wel veel van zadel zeg Nagelbijten / Gniffelen Ik heb een Stubben springzadel en ik ben van plan om daar 25 jaar mee te doen Haha! Hij zit perfect en zolang hij op mijn paard past hou ik hem Lachen

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:39

Mijn paard is nu 6 en beleerd toen hij al 4 was..dus hij is nu 2 jaar onder het zadel en ik ben al met mijn 4e zadel bezig.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:43

Mmz...ik heb mijn eerste verzorgpony altijd met een oud, bruin zadel en hoofdstel gereden. Was heeel hard maar zat eigenlijk super en zeer degelijke kwaliteit.

Toen hebben we toen we mijn eerste eigen pony kochten een Diamant vzh zadel gekocht, heb ik nu 9 jaar later nog steeds en wordt nog steeds gebruikt, inmiddels op een paard.
Daarnaast is er toen ik M ging starten geloof ik een dressuurzadel bijgekomen, KN, ook dat is er nu denk ik zo'n 7 jaar en wordt nog gebruikt.

Dus, in 9 jaar, 2 zadels, allebei 2e hands en allebei nog in goede staat en in gebruik Lachen
Netjes toch Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:27

Het eerste zadel bij mijn paard heb ik nog, dit was een jaar oud toen ik dit kocht en heb daar ruim 8 jaar mee gereden. Vanwege mijn reuma kan ik niet meer zo fijn in dat zadel rijden. Toen heb ik 2 jaar geleden de overstap gemaakt naar een ander type zadel van JC, had dus eerst een JC veelzijdig en toen de overstap naar een JC Trekking. Met dit zadel rijd ik alweer 2 jaar.
Omdat mijn paard in de zomer en winter nog al wat kilo's verschilt (van tonnetje rond naar een slank paard moet je dan aan denken) heb ik voor de slankere periode een Massimo Trail gekocht dit jaar. Zo heb ik altijd een zadel wat goed ligt op mijn paard!
Met de hoofdstellen doe ik ook altijd super lang, heb er meerdere en doe er al jaren mee!

devil03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:04

hey
het kan erger hoor Lachen
Buc zijn zadels:
1e zadel: vzh merkloos
2e zadel: vzh merkloos
3e zadel: hubertus dresuur 17 inch inch te klein
4e zadel: premiere kunstof dresuur boom scheef
5e zadel: merkloos dresuur
6e zadel: Euroriding diamant 17 inch fit 3
7e zadel: jc saffier dresuur zadel was te lang voor buc was 18 inch
8e zadel: rossner amerika plus dresuur was 18 inch
9e zadel: Euroriding diamant Fit 3 18 inch
10e zadel: Ainsley Viscount fit 3 17,5 inch
11e zadel: JC Vzh brede boom 17,5 inch
toen kreeg buc een peesscheur en ging ik dit zadel voor devil gebruiken.
maar die was te smal voor dit zadel dus er kwam een medium boom
intotaal voor buc dus 11 zadels in 3 jaar tijd.
en de enigste die echt goed paste was de ainsley maar die deed ik weg omdat ik western ging rijden.
en miste het dresuur toch ook wel dus toen een vzh voor er bij.

devil heeft in een half jaar tijd 2 zadels gehad:
1e zadel voor devil was een jc saphir vzh met medium boom zat heerlijk 17,5 inch
2e zadel en die heb ik nu nog kieffer lech DL met dikke wrongen dresuur. maat 1(17 inch)

dus het kan erger;)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:35

Ik heb bij mn ene paard één keer een nieuw zadel gekocht omdat het andere echt al 15 jaar oud was, en voor mijn 3 jarige vorig winter ook een zadel

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:44

ik doe al 9 jaar met een (toen en nu nog zeer mooi) Stubben veelzijdigheidszadel. Moet daar wel eerlijk bij bekennen dat het gedurende 5 jaar maar weinig is gebruikt Bloos

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:07

Dennis is bezig met m'n 2e zadel. Nummer 1 was een pannenkoekje wat van ellende uit elkaar viel, nummer 2 is een Wintec die nu al zo'n 5 jaar mee gaat.

De rest heeft z'n 1e zadel of hooguit z'n 2e door niet meer passen. Zadels blijven gewoon liggen omdat ik om de paar jaar(vaak zelfs ieder jaar) wel weer een 3 jarige heb staan waar hij eventueel wel op past.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:18

Eens even kijken: paard is nu 7 jaar oud en dus 4 jaar onder het zadel.

Begonnen met een 2e hands vzh Rocky zadel. Driekwart jaar mee gereden tot mijn paard opeens singeldwang kreeg en na controle bleek dat de boom van het zadel te soepel was (niet gebroken maar wel teveel beweging/speling in de boom).
Uiteindelijk van de importeur een nieuwe vzh Rocky weer terug gekregen. In de tussentijd had ik echter met een 2e hands dressuurzadel van een kennisje gereden (B-merk van Stüben, ben alleen even de naam kwijt). Ik was zo gewend geraakt aan dat dressuurzadel dat ik dat vzh maar weinig tot niet heb gebruikt.
Op 5 jarige leeftijd bleek ook het dressuurzadel niet meer goed te liggen. Opvullen was niet mogelijk dus moest er een ander zadel komen. Andere 2 zadels ingeruild en met bijbetaling een Stüben Scandica (dressuur) gekocht. Die heeft ze nu nog steeds.
Hoofdstel van Kieffer heeft ze al vanaf het begin. Hoofdstel van de Boerenbond wordt nauwelijks gebruikt.

Dus: we zitten nu op onze 4e zadel in 4 jaar tijd en 2 hoofdstellen.

De Shet is net 3 en heeft net nieuw mentuig gekregen. Met zijn menhoofdstelletje moet ie de rest van zijn leven doen ( Geld, geld! die was net zo duur als het Kieffer hoofdstel van mijn paard), rest van het tuig is goedkoop spul. Mocht hij het mennen echt leuk vinden en we worden echt fanatiek met hem dan komt er volgend jaar professioneler (en dus ook duurder) tuig. Verder heeft hij 1 'rij' hoofdstelletje.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:17

Eerst had ik een pony, daar had ik een simpel hoofdstel voor en een simpel merkloos zadel. Daarna had ik een merkloos dressuurzadel erbij gekocht, en na een tijd ook een westernzadel maar die hebben we weer snel verkocht!
Deze pony heb ik 4 jaar gehad.

Nu heb ik een paard, nu al 1 jaar.
In het begin gebruikte ik nog het oude dressuurzadel van mijn oude pony maar die paste dus niet, dus heb ik een Anky dressuurzadel aangeschaft en een kieffer katharina hoofdstel.
Na een jaar had mijn paard meer spier gekweekt dus de boom werd te smal, en nu heb ik een Cliff Burnsby AG zadel aangeschaft. Verder heb ik ook een nieuw kieffer hoofdstel gekocht, de kieffer Jessica.

Verder heb ik 10 dekjes en 6 paar peesbeschermers dus het paard heeft niets te klagen!