Een vraag over Kniewrongen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dydy

Een vraag over Kniewrongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 22:52

Hoi!

Misschien een hele rare/domme vraag ...
maar weet iemand of je in een Gewoon Dressuur zadel (geen Wintec)
De knie wrongen dikke kan laten maken ?
of is dit toch echt onmogelijk ?

Groetjes!

Dyantha!

Musicjohn

Re: Een vraag over Kniewrongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:46

Het kan natuurlijk altijd. Een beetje zadelmaker weet er wel raad mee. Maar je moet je afvragen of het wenselijk is... ?

Waarom wil je ze dikker?

Dydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 23:51

Omdat het voor mij veel beter is om daar mee te rijden ..
Door die dikke kniewrongen heb ik meer steun ..

en ik heb een zadel met een heeeeel klein beetje kniewrong..
en voor mijn gevoel weinig steun

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 00:03

Maar dat is typerend voor een dressuurzadel. Lange zweetbladen en weinig kniewrong. Het is dan ook de bedoeling dat je je been lang maakt tijdens dressuur, en doorgans worden de beugels ook een gaatje langer gehouden zodat het been rechter naar beneden hangt. Misschien heb jij je beugels wel te hoog hangen? Verward

Als jouw dressuurzadel niet prettig voelt tijdens het rijden dan lijkt het mij het overwegen waard om eens een veelzijdigheidszadel te proberen. Die bieden al iets meer wrong voor de knie. Is er geen mogelijkheid dat je eens bij iemand anders een half uurtje op een veelzijdigheidszadel mag rijden? Dan weet je meteen het vershil.

Succes!

Dydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 00:10

Musicjohn schreef:
Maar dat is typerend voor een dressuurzadel. Lange zweetbladen en weinig kniewrong. Het is dan ook de bedoeling dat je je been lang maakt tijdens dressuur, en doorgans worden de beugels ook een gaatje langer gehouden zodat het been rechter naar beneden hangt. Misschien heb jij je beugels wel te hoog hangen? Verward

Als jouw dressuurzadel niet prettig voelt tijdens het rijden dan lijkt het mij het overwegen waard om eens een veelzijdigheidszadel te proberen. Die bieden al iets meer wrong voor de knie. Is er geen mogelijkheid dat je eens bij iemand anders een half uurtje op een veelzijdigheidszadel mag rijden? Dan weet je meteen het vershil.

Succes!

Ik weet dat je je been lang moet houden ..
Maar je heb namelijk ook zadels ( Dresuur) met dikke kniewrongen en volgnes mijn instructie heb ik mijn benen en beugels wel goed.

Op zich voelt hij wel fijn maar ik hou van wat meer steun.
Ik weet hoe een VZH zadel zit . .dat krijg je als je ook op een manege rijd..
maar mij was eigenlijk alleen de vraag of het zou kunnen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 00:12

@musicJohn; Dit hoeft hélemaal niet zo te zijn, misschien 'vroegah', maar tegenwoordig kun je dressuurzadels vinden met enorm veel kniewrong. En daar hoef je helemaal niet ver voor te zoeken. Kieffer heeft er een paar, euroriding, anatomica, anky is ook niet mis, kentauer is ook redelijk daarin. En dat zijn dan de eerste die in mij op komen. Bates heeft pas ook een nieuw zadel geintroduceerd met veel wrong.

Mijn advies voor de ts is ga eens kijken bij een zadelpasservice, probeer eens een paar zadels uit, een nieuw zadel (gemiddelde kwaliteit, lagere prijsklasse ) zal waarschijnlijk niet veel schelen met het plaatsen van wrongen in je eigen zadel. Bovendien is dat dan nog geen garantie dat het fijn zit. Dat is dan maar te hopen, maar het is ook de hoogte, de breedte, de vorm wat bepaald of je een fijne wrong hebt, ook hangt dit af van hoe diep de zit in je zadel is. Grote kans dat dit in combinatie met elkaar helemaal niet fijn zit, en dan heb jij jouw zadel 'verkloot' om het maar even grof te zeggen.

Ik zou eens een hoop zadels gaan proberen (als je in die gelegenheid bent natuurlijk.) iedereen vind een ander zadel fijn, en een goed passend zadel (zowel voor je paard als voor jouw) is goud waard!

Succes ermee.

Dydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 00:23

Ik heb zelf al een aantal ker in op ene Kentaur gezeten en die zat heerlijk daar voel ik me ook echt super lekker in ..

Ik heb dit topic ook geopend om te kijekn of eht eventueel haal baar kon wezen ..maar ik denk dat je gelijk heb en dat je dan beter voor een nieuwe moet gaan kijken ..
ene Kentaur zou voor mij dus wel een optie kunnen wezen ..ik zal het daar eens over hebben met mijn moeder.. ( mede eigenaar paard Knipoog )

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 00:24

DresslOver schreef:
@musicJohn; Dit hoeft hélemaal niet zo te zijn, misschien 'vroegah', maar tegenwoordig kun je dressuurzadels vinden met enorm veel kniewrong. En daar hoef je helemaal niet ver voor te zoeken.

Ja Klopt ook.

Alhoewel "enorm veel kniewrong" een beetje overtrokken is, maar er worden inderdaad steeds meer modellen dressuurzadels gemaakt met een wat dikkere kniewrong. Ik heb ze ook gepast onlangs, maar vond dat mijn been op een on-natuurlijke wijze in een neerwaardse houding werd geforceerd door de wrong. Dat vind ik persoonlijk fout. Het been moet lang zijn door de natuurlijke lange houding als gevolg van de lage beugel, en niet omdat een "hulpje" mijn knie naar achter duwt. Enfin, je snapt wel wat ik bedoel. Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 00:28

Tja, ik zeg niet dat het niet zou kunnen hoor, maar denk wel dat het lastig is, en weet niet hoe oud jouw zadel is, en ik kan natuurlijk niet inschatten wat je te besteden hebt.. Maar ik denk persoonlijk dat het verstandiger is dan een 'nieuw' zadel te kopen dat volledig aan jouw eisen voldoet.

@Musicjohn; Ik snap wat je bedoelt, maar dat is denk ik wel een kwestie van 'smaken verschillen', ik hou ook van veel wrong en een diepe zit, en een ander heeft het liefst zou weinig mogelijk 'fratsen' Knipoog En ook in de hoogte van de wrong in combinatie met de diepte van de zit verschilt, waardoor je in de ene inderdaad meer geforceerd word als een ander zadel. Toen ik destijds ging kijken voor mijn huidige zadel (anatomica orion) heb ik ook meerdere zadels gepast met veel wrong en een diepe zit, waarvan er enkelen voor mij echt geforceerd voelden, en in de anatomica zat ik stevig, en ín het zadel, zonder dat ik het idee had dat ik opgesloten of geforceerd werd in een bepaalde houding. En dat zadel heeft toch ook veel wrong en een diepe zit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 00:35

Ik heb nog een Barnsby liggen met veel wrong. De wrong is heel zacht maar als je paard wegspringt wel lekker stevig zodat je niet zo snel glijdt.
Kentauer heeft idd ook veel wrong maar kan ik met mijn lange benen niet fijn op zitten.
Zelf rijd ik nu met een Passier GG, niet veel wrong, zit ook minder stevig dan de Barnsby maar ik zit er wel netter op.
Heel persoonlijk allemaal. Kwestie van uitproberen dus.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:44

Ehm dressuurzadels hebben niet veel wrong las ik?
Moet je eens kijken naar de kentaur andromeda wedden dat die veel wrong heeft.
Je kan inderdaad dikkere wrongen er op laten zetten, maar vraag je wel af of je zadel dat waard is.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:27

Avelienvd schreef:
Ehm dressuurzadels hebben niet veel wrong las ik?
Moet je eens kijken naar de kentaur andromeda wedden dat die veel wrong heeft.
Je kan inderdaad dikkere wrongen er op laten zetten, maar vraag je wel af of je zadel dat waard is.

hihi, of de euroriding Titan II, die noemen ze niet voor niets titan Knipoog dat is echt een huis Knipoog

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:43

Ik heb het ook gevraagd voor mijn springzadel maar dat ging niet want die was niet door en door gestikt en dan zou je dus inderdaad het hele zadel gaan verkloten.
Dus nou doe ik het zo, is ook beter voor m'n onafhankelijke zit denk ik dan maar!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:24

Volgens mij kan een goede zadelmaker gewoon dikkere wrongen aan je zadel zetten...

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:12

je kan op elk zadel de kniewrongen laten vergroten
bij sommige modellen gaat dit heel eenvoudig en bij anderen is het een hels karwei
waar je wel rekening mee moet houden is dat als je de vorm van je wrong gaat veranderen ,het een probleem kan gaan geven met je zweetblad.
het een en ander is tijdens het ontwerpen op elkaar afgestemd en met te dikke wrongen kan je zweetblad gaan vervormen en de kniewrong er onderuit komen