Een zacht bitje!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Een zacht bitje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 13:47

Ik wil graag weten wat het meest zachte bit is.
Mijn oude pony rij ik nu bit loos maar er ze word van een klein meisje die weer met bitje gaat rijden.
Ik ben dus ook zoek naar een bitje die zo zacht mogelijk is.

Ik heb volgens mij ook een heel dun bitje nodig omdat een vrij kleine mond heeft. en anders kan ze dur mondje niet dicht doen.
Ik reed voor dat ik bitloos reed met een enkel gebroken bitje. maar die is dus niet goed.

Welke bit zoek ik!?

8nnemiek

Re: Een zacht bitje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:17

Ik zou een dubbelgebroken of ongebroken trensje nemen, misschien even uitproberen wat de pony het fijnst vind. En inderdaad een wat dunner bitje voor zo'n klein mondje.
Verder gewoon metaal nemen, rubber kan schuurplekjes geven. Je zou wel eens kunnen kijken voor een westernbitje (als ze in die maar te krijgen zijn), die zijn vaak wat dunner dan de engelse bitten, die smaken lekker, en dan kun je een billy allen bitje nemen, dat kan niet dubbelklappen zoals een gebroken trens, maar is wel wat beweeglijker dan een ongebroken trens.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:22

wij zijn ook op zoek naar een 'zacht' bit. Hebben een merrie met een opvallend klein hoofd en zo het lijkt ook een kleine mond, ze heeft heel snel haar mondhoek kapot, hoe voorzichtig er ook mee gereden wordt. Is inmiddels het twintigste paard wat hier is om gereden te worden en de eerste met dit probleem, dus ligt niet aan de ruiterhand, maar het is wel heel vervelend. bestaan er zachte bitten, is bijvoorbeeld koper zachter dan rvs??

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:25

koper is wel zachter, maar dat slijt heel hard. Ik zou voor een rubber bitje gaan, ongebroken. Heb je al eens rubberen bitringen geprobeerd? Dat voorkomt dat de mondhoeken stuk gaan Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:27

ik zou een dubbelgebroken trensje nemen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:27

Zelf zou ik een Sprenger WH of KK bit aanraden. Wel een 16mm dik bitjes(dit is het dunste afgezien van de onderleg tresen, normaal zijn bitten gemiddeld een 20mm dik)
Bitten van Sprenger zijn gemaakt van aurigan of argentan wat de aannamen verbeterd.(argentan of aurigan is een koper legering, dwz dat er een bepaald percentage koper inzit)
Zowel WH als KK bitten zijn dubbel gebroken
Zie www.sprenger.de voor meer informatie

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:40

als onze paarden worden hier gereden met een aurigan, dubbelgebroken watertrens. Rubber valt af omdat ooit iemand mij uitgelegd heeft, dat nat rubber niet glijdt, juist erg stroef is en dat is ook weer niet prettig in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:47

Rubber is niet fijn
Wrijf er zelf maar eens een paar keer over met je vinger, het is idd stroef.
Kunststof is wel fijn, bijten ze alleen wat sneller kapot, maar hou je dat in de gaten is het wel fijn in gebruik.

Verder zou ik of dubbel of ongebroken proberen, geen enkel gebroken.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:50

Probeer gewoon wat uit, misschien kun je wat lenen van stalgenoten?

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:05

Waarom neem je geen volledig rubberen bitje of een dat met rubber overtrokken is? Mijn paardje rij ik daar al jaren mee, en ik vind het een fijn materiaal.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:48

ik zou eens zo'n happy mouth bit proberen als ik jouw was. Ja

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:53

waarom willen ze eigenlijk niet bitloos met haar blijven rijden? is natuurlijk toch het handigst. en aangezien het een klein meisje is, zal er waarschijnlijk geen wedstrijden mee gereden worden en ik vind bitloos dan ook fijner. aangezien kinderen vaak nogal trekken. misschien dat je dat een keer voor kan leggen aan de ouders.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:58

Dubbelgebroken Happy Mouth, is ook kunststof, maar niet stroef zoals rubber.
Beide paarden doen het daar bij mij goed op!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:00

Dubbel gebroken trensje met bol tussenstuk zou ik doen Ja
ik heb ook een heel gevoelig paard

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:49

Wat is het verschil tussen een ongebroken bitje en dubbel gebroken bitje.

Wat doet een bol stukje wat voor werking heeft het?

Ik weet al een ding zeker ik gaa een dun bitje nemen. nu de rest nog Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:30

Ongebroken ligt een stuk stabieler, daar wiebelt niks aan. Dubbelgebroken dat beweegt veel meer, daar kunnen ze meer mee spelen. Is per paard verschillend wat ze fijn vinden. Een dubbelgebroken bit kan wel scharnieren, klemt de mondhoeken bijeen. Een ongebroken bit kan dat niet, en is daardoor nog iets vriendelijker. Maar het kan ook zo zijn dat het paard toch de dubbelgebroken trens fijner vind. Dat moet je echt uitproberen.

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:34

Ik zou een dun dubbelgebroken trensje nemen met zo'n ovaal tussenstukje ofwel een ongebroken trens.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 22:58

Zo zag het er uit toen ik nog met bit reed. Dat is dus met een enkel gerboken trens.
Dan heb je even een iedee hoe haar mondje er uit ziet van af hier ( Tong uitsteken )

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:23

Of je trekt érg hard aan de rechterteugel, of het bitje is te klein. Dat moet je even controleren Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 01:34

dolor schreef:
waarom willen ze eigenlijk niet bitloos met haar blijven rijden? is natuurlijk toch het handigst. en aangezien het een klein meisje is, zal er waarschijnlijk geen wedstrijden mee gereden worden en ik vind bitloos dan ook fijner. aangezien kinderen vaak nogal trekken. misschien dat je dat een keer voor kan leggen aan de ouders.

Wat is er minder erg aan bitloos rijden? Paard voelt het dan ook als je aan de teugels trekt Scheve mond

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 01:45

Ik denk dat je aleens kunt proberen hetzelfde soort bit te gebruiken als je nu hebt (het idee is ze al aan gewend), maar dan een maatje groter, en liefst met een neusriem. De inwerking is zonder neusriem toch nog iets groter, dus misschien pakt ze er met neusriem, en met een beter bit op.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:49

wat de meesten hier al zeggen...hangt ook van je paard af ...

ik rijd met een K&K dubbelgebroken aurigan bustrensje van 14 mm daar reageert mijn paard weer goed op.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:06

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:10

dolor schreef:
ik zou een dubbelgebroken trensje nemen.

Daar zou ik ook zeker voor gaan, omdat een enkelgebroken trens bij contact gaat 'scharen', waardoor er een punt in het midden ontstaat die vaak bij paarden/pony's tegen het gehemelte aan komt en dus absoluut niet zacht is.
Daarnaast zou ik ook kiezen voor een dun bitje EN ben ik zelf erg voorstander van een watertrens, omdat bij die bitjes het mondstuk het meest onafhankelijk kan draaien van de ringen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:13

De Happy Mouth die ik heb is soort dubbelgebroken, maar een loopt een ijzerdraadje binnen het kunststof door, waardoor hij niet echt door kan scharen.
Dat werkt ook heel prettig voor gevoelige paarden vind ik zelf...