paar vragen over boomloos zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

paar vragen over boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:59

heb nu, eigenlijk verpicht nu door te dikke pony, boomllos zadel aangeschaft, de funrider. is bedoeling dat ik jaartje mee rijd, totdat het beestje weer in model is, zodat een boomzadel weer past.
heb echter wel enkele vragen nu

heb een pad erbij, maar hoe bevestig ik die, aan voor en achterkant zit klittenband, verder nergens, maar ik zie geen ring oid om aan te bevestigen

stijgbeugelriemen, ik heb soort look a like wintec stijgeugels erbij gekregen, maar erg kort, heb nu mijn eigen stijgebeugel riemen aan bevestigd, maar deze kunnen nu niet losschieten in geval van nood. Wat gebruiken jullie en waar zitten deze bevestigd?

Ik heb nu een zadelvorige pad, bestaan er ook pads, met inlages die gewoon " vierkant" zijn. Niet een westerndekentje, echt zoals een normaal dekje.

Wat doen jullie in draf, en lengte beugels? dressuurmaat, of juistw at korter ( ik merk dat ik zo meer steun heb) en lichtrijden of doorzitten??

veel vragen hoop dat iemand wat weet,zadel wat ik nu dus heb ik een funrider

8nnemiek

Re: paar vragen over boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:01

Ik heb zelf geen funrider, maar wel een barefoot cheyenne gehad. Funrider is eigenlijk een goedkope kopie van de allereerste boomloze zadels, dus een paar vragen kan ik wel beantwoorden voor je.
Heeft je zadel geen ringetjes vooraan? De barefoots hebben dat wel. Dan denk ik dat je het dekje gewoon los moet laten zitten. Of je zou een ringetje erop kunnen laten zetten, of wat klittenband op t dekje kunnen stikken, en een stukje in het zadel, zodat de pad blijft plakken.
De pads zijn er ook in t rechthoekig geweest, maar volgens mij nu niet meer te koop bij barefoot. Je zou ze een mail kunnen sturen, en vragen of ze nog te bestellen zijn.
Ik krijg zelf binnenkort een paar nep-ankypads binnen met ruimte om inlages in te kunnen doen. Die moet je dan los kopen.
Qua beugels zou ik zo'n beugels kopen die zo'n open-klap systeem hebben. Als je valt dan klapt te beugel zelf gewoon open, en kan je voet eruit. Erg veilig.
Zorg trouwens dat de gesp van de beugelriem onderaan zit in plaats van onder je bovenbeen. Misschien voel je die bobbel zelf niet, maar je paardje voelt het wel, zeker met lichtrijden.
Ik doe zelf vooral doorzitten, maar ook alleen omdat mijn paard zo'n heerlijke draf heeft Haha! Lichtrijden kan ook prima, maar je moet wel op je bovenbenen en knieën steunen, niet alleen op de beugels, net zoals vroeger in de zitles zonder zadel.
Lengte van de beugels is voor iedereen anders, gewoon wat je zelf fijn vind. Ik heb ze zelf liever iets langer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 22:25

de beugels die ik erbij had gekregen waren zo`n pinnetjes, maar waren veel te kort
ga kijken of ik deze dan ook in het langer kan krijgen, want zo kan ik dus niet rijden.
heb vooraan geen ringetje, achteren wel, maar gaat ie niet doorheen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:29

Zo'n beugels bedoelde ik:
Afbeelding
Ik weet niet precies wat je bedoeld met die pinnetjes, maarja als ze te kort zijn dan houdt het op denk ik he.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 22:31

ja, ik dacht al dat je die bedoelde, ik zal eens kijken of ik plaatje vind van die stijgbeugel riemen, zijn volgens mij zelfde als veel wintec zadels hebben
sneetje in het leer en dan kan je daar een soort gespje doorschuiven,