Ik heb zelf geen funrider, maar wel een barefoot cheyenne gehad. Funrider is eigenlijk een goedkope kopie van de allereerste boomloze zadels, dus een paar vragen kan ik wel beantwoorden voor je.
Heeft je zadel geen ringetjes vooraan? De barefoots hebben dat wel. Dan denk ik dat je het dekje gewoon los moet laten zitten. Of je zou een ringetje erop kunnen laten zetten, of wat klittenband op t dekje kunnen stikken, en een stukje in het zadel, zodat de pad blijft plakken.
De pads zijn er ook in t rechthoekig geweest, maar volgens mij nu niet meer te koop bij barefoot. Je zou ze een mail kunnen sturen, en vragen of ze nog te bestellen zijn.
Ik krijg zelf binnenkort een paar nep-ankypads binnen met ruimte om inlages in te kunnen doen. Die moet je dan los kopen.
Qua beugels zou ik zo'n beugels kopen die zo'n open-klap systeem hebben. Als je valt dan klapt te beugel zelf gewoon open, en kan je voet eruit. Erg veilig.
Zorg trouwens dat de gesp van de beugelriem onderaan zit in plaats van onder je bovenbeen. Misschien voel je die bobbel zelf niet, maar je paardje voelt het wel, zeker met lichtrijden.
Ik doe zelf vooral doorzitten, maar ook alleen omdat mijn paard zo'n heerlijke draf heeft
Lichtrijden kan ook prima, maar je moet wel op je bovenbenen en knieën steunen, niet alleen op de beugels, net zoals vroeger in de zitles zonder zadel.
Lengte van de beugels is voor iedereen anders, gewoon wat je zelf fijn vind. Ik heb ze zelf liever iets langer.