Ervaringen Side Pull

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Ervaringen Side Pull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 23:36

Ik heb nu al een tijdje op zoek naar een goede bitloze optoming voor mijn paard.
Nu lijkt mij de side pull wel fijn om mee te rijden. Maar in de side pull zijn er ook weer verschillende types.

Ik weet dat er al veel topics over bitloze optomingen zijn, maar ik wou gewoon graag even ervaringen van mensen weten die met een sidepull rijden.

MIjn paard is trouwens nog erg groen, tot nu toe alleen maar op stalhalster gereden, daar luistert hij wel goed op, maar ik heb soms niet echt veel te zeggen.
Bosal heb ik ook bij hem omgehad, maar die is hem te groot. En denk ook niet dat hij daar goed op zal lopen aangezien hij met een touwhalster al niet goed loopt.

Groetjes Mandy

8nnemiek

Re: Ervaringen Side Pull

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:10

In deze link zie je hoe de verschillende optomingen op het paard inwerken:
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/rijhalster.htm

Waarom werkt een touwhalster niet bij je paard? Reageert hij niet goed op de druk? Of loopt hij er gewoon doorheen?

De bosal kun je vaak iets kleiner maken door de knoop van de mecate wat groter te maken, als je die een keer extra er omheen wikkelt dan past ie misschien wel. De meeste paarden reageren erg goed op een bosal, dan bedoel ik dat ze de druk goed begrijpen, dat is een duidelijke optoming. Maar een bosal werkt wel vrij hard in, dus je moet geen constante druk erop houden.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 14:02

Ja dat onderzoek had ik al gezien. Maar ik wou gewoon wat meningen over de side pull in de praktijk weten.

Bij het touwhalster snapt hij de druk gewoon niet, vooral niet met sturen. Op de grond luistert hij er perfect mee. En niet dat ik de teugel niet zijwaarts beweeg als ik b.v. linksaf wil.. Maar hij gaat gewoon raar doen met zijn hoofd, terwijl ik er maar een klein beetje druk op zet.

Vandaag met halster gereden, met de teugels aan de zijkant. En dat ging prima, links,rechts, halthouden. Geen Probleem. Zo zie je maar dat zon test ook niet alles is.

Maarja op een halster kan ik natuurlijk ook niet altijd blijven rijden, dus moet ik wel ies anders er op vinden. Want een Gewoon halster ligt niet al te stil.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:12

Misschien kun je je vraag eens bij het western subforum stellen, daar wordt wel vaker met side pull gereden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Wel met een soort cook hoofdstel, die gaat gekruisd onder de kin en keel door. Mijn paard reageerde er op zich vrij goed op, maar hij liep er te makkelijk doorheen, en daarna heb ik de bosal geprobeerd en dat ging beter. Ik denk dat het dus erg anders is per paard. Kun je er geen lenen om te proberen?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 15:06

Ik bedoel dan ook niet echt de western uitvoering side pull, maar meer zoals de Libby's of die van de innovatack die richting.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:01

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:58

Als je met sidepull gaat rijden raad ik je toch een 'echte' lederen aan. Die zijn over het algemeen toch steviger. Het is tegenwoordig de tendens van het zachtste van het zachtste te zoeken maar je hulpen moeten nog altijd duidelijk doorkomen of er ontstaat alsnog verwarring. Ik wil hier niet mee zeggen dat je een stenge hand moet hebben, integendeel! Een zachte hand is een vereiste als je bitloos (met bit ook, maar goed) wil rijden. Als je dit niet hebt leert je paard namelijk door de neusdruk heen te lopen en heb je een probleem. Hou je paard dus zo licht mogelijk op neusdruk!
Ik heb er één met gevlochten lederen neusriem en die werkt prima! Mijn paard snapt het ook niet als de teugels onderaan zitten, links en rechts worden dan erg verwarrend voor haar. Met de sidepull heb ik hier geen enkel probleem mee. Ik rijd zelf wel enkel met sidepull als ik kortere en rustige ritten maak, we zijn ook nog maar aan het oefenen! Knipoog

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 18:21

Ja aan zo 1 zit ik inderdaad te denken, gewoon een brede niesriem van stevig maar zachtleer, Op een halster kan ik hem op mijn pinken rijden. Hij luistert op dat punt als best heel goed, hij is ook nog maar pas onder het zadel.

En zon hoofdstel van Voest,ruitensportshop. lijkt me ook misschien wel wat.

Hoor je veel positieve dingen van.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:53

Die heb ik nog niet uitgeprobeert, maar ik heb er ook al veel positieve dingen over gehoord. Je paard moet alleen het systeem wel weer snappen, want dit hoofdstel werkt met gekruiste bandjes onder de kaak/kin. Ik vind dat het er in ieder geval ook mooi uitziet! Knipoog