Vraagje zadel voor wedstrijd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Vraagje zadel voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 11:49

Ten eerste, ik ben niet van plan officieel te starten, daarom heb ik dit zadel ook gekocht: omdat ik wist dat ik niet wedstrijd ging rijden Knipoog

Citaat:
Artikel 144 - Harnachement
1. Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in
behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel,
hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Op internationale
wedstrijden is het gebruik van een dressuurzadel verplicht. Het zadel moet
voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen
en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik
van een dekje/bontje o.i.d. over het zadel is niet toegestaan.

Goed, duidelijk regels. Goed passend, in deugdelijke staat engels (of hier op lijkend) dressuurzadel.

Afbeelding
Zadel in kwestie.

Ik heb een Monturas Lucas Espectaculo, dit staat op de site:
Citaat:
Der Dressursattel "Espectaculo" von Monturas Lucas wurde speziell für den fortgeschrittenen dressurorientierten Reiters entwickelt .

Het dressuurzadel 'espectaculo' van monturas lucas is speciaal ontwikkeld voor dressuurgeorienteerde ruiters.

Zover ik, en een andere eigenaar van de ML weten, mag je er niet mee starten want het is een spaans zadel.
Ieder die dit zadel ziet, ziet gewoon dat het een dressuurzadel is (dus erop lijkend engels zadel), het past goed in verkeerd in uitstekende staat. Het is een dressuurzadel, vereist een dressuurhouding en is een replica van het zadel dat in Wenen voor de Hoge School word gebruikt.

Andere punt is, dat je wel met een Portugees Relvas zadel mag starten.
Afbeelding
Die zou op een Engels zadel lijke, maar het is toch echt een Portugees zadel.
Ik zou niet met de ML mogen starten omdat het een Spaans zadel is. Maar net zoals de Relvas word de Espectaculo gebruikt voor de dressuur.

Mijn vraag was dus, of ik vroeg me eerder af:
Is het nou zo dat dit zadel niet gebruikt mag worden in de dressuurring, of is er geen regeltje voor, of juist wel, en waarom zou het dan niet mogen?

Nogmaals, ik rij geen wedstrijd, maar ik vroeg het mij even af. Lachen ben benieuwd wat jullie dachten eigenlijk.

Zilly

Re: Vraagje zadel voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:45

Nou ben ik geen expert hoor, maar ik denk dat je niet met jouw zadel mag starten Wellicht dat je een mail naar het KNHS kunt sturen met daarin je vraag met een foto van je zadel erbij?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:56

Dit lijkt toch op een dressuur zadel? Dus mag het!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 23:51

Antheman schreef:
Dit lijkt toch op een dressuur zadel? Dus mag het!

My thoughts exactly, dear Watson *LOL*

Zilly schreef:
Nou ben ik geen expert hoor, maar ik denk dat je niet met jouw zadel mag starten Wellicht dat je een mail naar het KNHS kunt sturen met daarin je vraag met een foto van je zadel erbij?

Ja, zover was ik ook. Knipoog mijn vraag was, waarom dan niet. Haha!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:11

Misschien mag je er niet mee starten omdat je er teveel in opgesloten zit.
Je hebt trouwens een erg leuke pony.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:45

Je mag hier gewoon mee starten. Het is ook toegestaan om met bijv. een Podiumzadel (boomloos) te starten. Het enige wat is voorgeschreven is dat het een deugdelijk zadel moet zijn...

Zit niet op te letten geloof ik Bloos Overigens doet dit niet af aan het feit dat ik vermoed dat je met beide gewoon kunt starten. Maar zet de vraag eens neer op het juryforum... Uiteindelijk zijn dat toch degene die je de ring inlaten of uitsturen?!?
Laatst bijgewerkt door Suelza op 26-08-07 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:50

Of het mag laat ik me buiten
maar door de hoge rand achter en voor vind ik het er niet uitzien als een engels zadel

Die 2e die je plaatst daarom wel eerder, die heeft eigenlijk een gewone vorm qua zitting

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:54

RK ik vind jou 2e ding ook het portugese zadel lijkt meer op een engels zadel. het hele zitvlak enz

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:17

Suelza schreef:
Je mag hier gewoon mee starten. Het is ook toegestaan om met bijv. een Podiumzadel (boomloos) te starten. Het enige wat is voorgeschreven is dat het een deugdelijk zadel moet zijn...

Podium is een boomzadel, geen boomloos zadel.

Maar met een boomloos zadel mag je ook starten, dus waarom niet met deze?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 10:29

Ik wil niet starten he Knipoog voor de duidelijkheid. Daarom heb ik dit zadel aangeschaft, met de bewuste keuze dat ik er in alle waarschijnlijkheid geen wedstrijd mee kan rijden. (tenzij ik ergens een engels zadel vandaan sjoemel)

marietje27: over dat opgesloten zitten; in een portugees stierenvechterszadel zit je inderdaad opgesloten, in spaanse schoolzadels niet. Daar mag je de voor en achterkam niet eens raken Knipoog dan past het zadel niet. Qua zitting, houding is het gewoon een engels zadel. Lachen

Citaat:
Of het mag laat ik me buiten
maar door de hoge rand achter en voor vind ik het er niet uitzien als een engels zadel

Maar RK, met deze uitspraak zeg je toch min of meer al dat je denkt dat het niet mag. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:39

Ja dat ik dat denk/vind
Maar niet of de KNHS dat ook denkt Lachen
En dat is toch diegene die het bepaald Lachen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:40

Naar mijn weten mag je niet starten met dit zadel. Een vriendin van mij had een alta escuela voor haar Lusitano en daar mocht ze ook niet mee starten. Overigens is mijn ervaring met dit zadel (zoals het eerste dus) dat het gemaakt is om door te zitten en niet om licht te rijden. Dus zelfs al zou je er mee mogen starten, zou het verstandig zijn?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:53

Ik zou het niet weten of het mag of niet.
Maar als je toch niet wilt starten zou ik me er ook niet mee vermoeien als ik jou was om het uit te zoeken.
Heeft geen nut immers.
Lijkt me wel een comfortabel zadel trouwens.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:02

zo mag je van de knhs ook niet starten met een norton stock zadel , terwijl deze zit minder diep is en minder voorwrong heeft dan een anky zadel bv (de stock heeft oortjes en ook daar mag je niet tegen aan zitten ..dan past het zadel niet)

stond ooit op lokatie , naast de knhs stand
zat daar zo een official dus wij vragen of het mocht
wist meneer niet ..moesten we maar mailen
jury gevraagd (hogere klasse !) die wist het ook niet

de officials zeggen weet het niet zeker dus doe maar niet Clown

kromme regeltjes ook altijd