Citaat:Artikel 144 - Harnachement
1. Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in
behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel,
hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Op internationale
wedstrijden is het gebruik van een dressuurzadel verplicht. Het zadel moet
voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen
en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik
van een dekje/bontje o.i.d. over het zadel is niet toegestaan.
Goed, duidelijk regels. Goed passend, in deugdelijke staat engels (of hier op lijkend) dressuurzadel.

Zadel in kwestie.
Ik heb een Monturas Lucas Espectaculo, dit staat op de site:
Citaat:Der Dressursattel "Espectaculo" von Monturas Lucas wurde speziell für den fortgeschrittenen dressurorientierten Reiters entwickelt .
Het dressuurzadel 'espectaculo' van monturas lucas is speciaal ontwikkeld voor dressuurgeorienteerde ruiters.
Zover ik, en een andere eigenaar van de ML weten, mag je er niet mee starten want het is een spaans zadel.
Ieder die dit zadel ziet, ziet gewoon dat het een dressuurzadel is (dus erop lijkend engels zadel), het past goed in verkeerd in uitstekende staat. Het is een dressuurzadel, vereist een dressuurhouding en is een replica van het zadel dat in Wenen voor de Hoge School word gebruikt.
Andere punt is, dat je wel met een Portugees Relvas zadel mag starten.
Die zou op een Engels zadel lijke, maar het is toch echt een Portugees zadel.
Ik zou niet met de ML mogen starten omdat het een Spaans zadel is. Maar net zoals de Relvas word de Espectaculo gebruikt voor de dressuur.
Mijn vraag was dus, of ik vroeg me eerder af:
Is het nou zo dat dit zadel niet gebruikt mag worden in de dressuurring, of is er geen regeltje voor, of juist wel, en waarom zou het dan niet mogen?
Nogmaals, ik rij geen wedstrijd, maar ik vroeg het mij even af.