Hoe vaak een zadel opvullen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

db1

Hoe vaak een zadel opvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 21:23

De titel zegt het wrs al, hoe vaak moet je eigenlijk je zadel op laten vullen? Ik heb een Ainsley zadel van ongeveer 4 jaar oud, ik gebruik het zadel gem 6 dagen per week voor 2 paarden. Het zadel is vorig jaar rond deze tijd voor het laatst opgvuld, maar begint nu wat scheef te hangen naar links... volgens mijn instructrice moet het weer opgevuld worden. Is het eigenlijk normaal dat een zadel gem 1x per jaar opgevuld moet worden?

chanora

Re: Hoe vaak een zadel opvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:24

Ja ik denk het wel, ik laat het gewoon opvullen als ik merk dat het niet meer goed licht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:38

Laat gewoon, zeker de regelmaat waar jij mee rijdt, elk half jaar het zadel controleren, voorkomen is goedkoper dan genezen.
Voel eens over de kussens, zijn ze hard, bobbelig, lijken ze scheef? misschien wel eens tijd voor een nieuwe vulling?

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:27

Ja is heel normaal. Mijn zadel wordt elk half jaar gecontroleerd en als ik het niet vertrouw vaker. Maar goed is ook makkelijk voor mij want mijn instructeur is ook zadelmaker dus doen we vaak even voor of na de les check up.
Maar is heel normaal dat zadel toch 1 keer per jaar moet worden opgevuld.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:45

een zadel hoeft niet per se eens in de zoveel tijd opgevuld te worden .
zoals je al aangeeft zijn de kussens scheef ,dat is een hele goede reden
als je zadel niet meer in balans ligt of als de vulling ongelijkmatig is ,dan wordt het tijd om een zadelmaker naar je zadel te laten kijken.
een kussen heeft de functie van een schokbreker tussen paard en ruiter het moet zacht en elastisch zijn.na verloop van tijd verliest het zijn veerkracht en heeft dan een correctie nodig.
de meeste weten niet dat een paard gemiddeld 2 a 3 keer per jaar van bouw, model en bespiering veranderd.
het hoeft niet altijd opgevuld ,ik spreek eigenlijk liever van gecorrigeerd, te worden
maar controle ,door jezelf of een zadelmaker, (half jaarlijks )is gewenst om problemen te voorkomen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:43

Mijn zadels worden minimaal 1 keer per jaar nagekeken door de zadelmaker. Zodra ik zie dat de zadels niet goed meer liggen maak ik weer een afspraak met de zadelmaker zodat hij het kan controleren. Het ene jaar moet het zadel 3 keer aangepast worden het jaar daarop 1 keer. Het hangt natuurlijk ook af van de ontwikkeling van je paard Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:33

noob heeft kissing spines, dus is het extra belangrijk dat het zadel goed ligt en zijn ruggenwervel vrij houdt. hierom laten wij 2x per jaar de zadelmaker komen om alles te controleren (ook onder de man).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:49

Ik bel bij twijfel direct de zadelmaker. Heb al genoeg zadelellende gehad.

Nu had Anouar ook weer een plekje naast de schoft dat niet bezweet raakte. Zadelmaker is vandaag geweest. Hij kon de oorzaak niet vinden en vond het een vreemde plek voor een drukplek. Dus nu gaat er een hele nieuwe vulling in de kussens en hopelijk is het daarmee weer goed

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:51

MISTRAL94 schreef:
Mijn zadels worden minimaal 1 keer per jaar nagekeken door de zadelmaker. Zodra ik zie dat de zadels niet goed meer liggen maak ik weer een afspraak met de zadelmaker zodat hij het kan controleren. Het ene jaar moet het zadel 3 keer aangepast worden het jaar daarop 1 keer. Het hangt natuurlijk ook af van de ontwikkeling van je paard Knipoog

Precies. Bij mijn paard moet het straks weer denk ik omdat ze breder zal worden omdat ze drachtig is en ik wil wel gewoon doorrijden. Verder is ze 4, dus ze zal nog wel wat uitgroeien.