Een bit vraagje

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IvarDonja

Een bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:01

Hallo allemaal,

Iemand die ik ken heeft 2enhalf jaar gelede een (toen 10 jarige) haflingermerrie gekocht. Het was altijd een scheurijzer, liep dwars door het bit heen, kon nooit rustig stappen of een rustig drafje doen. Het moest altijd keihard en heel onbehouden zijn. Na veel gedoe, verschillende instructrices, discussies en tips, toch maar de tandarts laten komen.

De tandarts heeft twee wolfskiezen eruit gehaald, waardoor diegene dus voor twee weken bitloos moet rijden. De pony is opeens 100 % veranders, ze loopt rustig, luistert naar je hulpen, komt netjes terug als je dat vraagt...

Nu is mijn vraag, welk bit moet ze na deze twee weken gaan gebruiken? Vroeger had ze een simpel enkel gebroken D trens, en ze heeft zelfs met een heel streng bit gereden omdat ze gewoon niet wou luisteren, terwijl dat achteraf kwam (denk ik) omdat ze gewoon altijd last van haar mond heeft gehad?

Dus welk bit??

Groetjes Linsey

Priscilllla

Re: Een bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:05

Waarom dan niet gewoon bitloos blijven rijden als het paardje er zo goed op reageert??

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:06

Euhmt ja, flauw misschien, maar dat vraag ik me ook af. Waarom een manier van rijden opgeven die goed aanlslaat bij je paard (en dus uiteindelijk ook bij jezelf)? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar..

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:10

De ruiter zelf is niet zo'n held qua rijden en buiten rijden wilt ze gewoon niet doen zonder bit, wat ik wel begrijp want als er een keer wat gebeurt.... En buitenrijden doen wij nogal veel, strandje, bos, de polder in, en dan is het wel zo fijn voor haar om iets meer zekerheid te hebben.

Zoals ik al zei het gaat over iemand anders en zei wilt gewoon met een bit rijden. Ze blijft het wel doen maar dan in de bak, niet buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:13

Ik zou gewoon het simpelste nemen, heb niet zoveel verstand van bitten maar mij lijkt een dubbelgebroken trensje het beste?
(hebben ze mij toch altijd gezegd dat dat het beste is Clown). Of misschien een rubberen of leren bitje?

Maar over dat bitloos. Ze wil buiten meer zekerheid en daarom met bit, maar dat is echt iets wat in je hoofd zit en die knop moet je gewoon omzetten (heb ik ook pas geleden gedaan Clown) want met bit heb je evenveel of evenweinig te zeggen als zonder bit Knipoog

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:15

Als je eerst eens probeert hoe ze op dr oude bit reageerd na die 2 weken. Wie weet heeft ze nu geen pijn meer aan haar gebit en doet ze nu wel normaal met bit.

Als ik die vriendin was zou ik het gewoon een keer proberen bitloos. Desnoods met iemand ernaast. Of iemand er eerst op laten rijden en dan kijken hoe ze buiten is zonder bit. Lachen

Het gaat om wat de pony het fijnst vind, en niet wat de eigenaar fijner vind met rijden in mijn ogen. Lachen

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:17

[***] schreef:
Maar over dat bitloos. Ze wil buiten meer zekerheid en daarom met bit, maar dat is echt iets wat in je hoofd zit en die knop moet je gewoon omzetten (heb ik ook pas geleden gedaan Clown) want met bit heb je evenveel of evenweinig te zeggen als zonder bit Knipoog

Ik weet het, echt, maar maak dat iemand met heel veel angst maar is duidelijk. Knipoog

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:17

Als ze dan toch persee met een bit wil rijden zou ik gewoon een zo vriendelijk mogelijk bit nemen... Het sluit niet uit dat als het paardje een bit in krijgt ze ook zo goed zal reageren als bitloos.... Misschien is bitloos gewoon wel het beste voor dit paardje...

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:17

Tellie schreef:
Het gaat om wat de pony het fijnst vind, en niet wat de eigenaar fijner vind met rijden in mijn ogen. Lachen

Ben ik het 100 % mee eens.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:19

Tellie schreef:
Als je eerst eens probeert hoe ze op dr oude bit reageerd na die 2 weken. Wie weet heeft ze nu geen pijn meer aan haar gebit en doet ze nu wel normaal met bit.

Als ik die vriendin was zou ik het gewoon een keer proberen bitloos. Desnoods met iemand ernaast. Of iemand er eerst op laten rijden en dan kijken hoe ze buiten is zonder bit. Lachen

Precies mijn idee *LOL*

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:19

LinseyDonja schreef:
Ik weet het, echt, maar maak dat iemand met heel veel angst maar is duidelijk. Knipoog

Gewoon rustig proberen. Eerst iemand mee en alleen maar stappen. Rustig aan opbouwen en niets te overhaast. Stukje bij beetje krijgt de ruiter ook meer vertrouwen in het rijden.

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:23

Ik zal het proberen duidelijk te maken. Iig bedankt voor de tips!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:44

Ik zou het ook eerst bitloos proberen en als ze echt niet durft zou ik een dubbelgebroken bitje nemen. Kans is trouwens groot dat de pony terug slechter op de hulpen gaat zijn als je er terug een bit indoet, ze onthouden immers dat het pijn heeft gedaan!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:23

Dubbelgebroken bit of dikkere watertrens... moet geen probleem zijn als de haf verder geen problemen meer in de mond heeft. En als de eigenaresse onzeker is om bitloos te rijden brengt ze die onzekerheid over op de haf, waarop deze weer reageerd... om deze reden zou ik toch voor een bitje kiezen en gewoon het bitloos rijden opbouwen, met eerst in de bak rijden zonder bit, daarna rustig beginnen met buiten bitloos uitstappen, etc....

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:24

dubbelgebroken trens met bol tussenstukje of een rubberbitje is denk ik een goede oplossing Lachen

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:50

Dankjewel voor jullie reacties! Ik zal het haar vertellen!

Florisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:22

een dubbelgebroken trensje, of 1tje met rubber lijkt me idd ook goed