Een super sterk tuig voor echte werkpaarden???? WIE weet iet

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly_Woman

Een super sterk tuig voor echte werkpaarden???? WIE weet iet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 09:06

Hallo,

Ik hoop dat het goed staat, maar mijn vriend heeft een drietal trekpaarden waarmee hij ook echt werk doet op de boerderij.

Ze moeten het land slepen, mest rijden, soms ook zand halen voor in de paddock(is iets meer dan 2m³) gemaaid gras schudden/wiersen én ophalen met de kar. Ze staan dus met het hooien bijna een hele dag in het tuig.

Het is echt zwaar werk, maar wat de vraag is:

Hij zoekt nog steeds een tuig dat het niet begeeft. Hij heeft nu 3 tuigen liggen en het nieuwste tuig was met 4 maanden bij de naden al kapot gescheurd. Hij maakt het zelf zoe goed als het kan omdat hij het al vaker heeft laten maken bij zadelmakers/tuigenmakers en dan is het met een paar dagen zwaar werk alweer kapot.

Wie o wie weet een tuigenmaker of een speciaal soort tuig dat echt niet kapot gaat binnen 6 maanden...

Of wie kent iemand die ook met paarden werkt op het land. (zoals belgische trekpaarden)

Alvast bedankt!!!

Silly_Woman

Re: Een super sterk tuig voor echte werkpaarden???? WIE weet iet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 13:49

anybody?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:54

Zo'n simpel ouderwets bomensleeptuig? Heeeel dik en stevig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:30

Van der Wiel

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 16:57

Weet iemand waar ik zo'n bomensleeptuig kan vinden? en waar zit van der wiel?
Alvast bedankt!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:46

Bitch schreef:
Van der Wiel

Yep Van der Wiel. Zij zitten in Hamont-Achel (België). Zij maken het tuig tevens volledig op maat.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:16

Silly_Woman schreef:
Weet iemand waar ik zo'n bomensleeptuig kan vinden? en waar zit van der wiel?
Alvast bedankt!

Misschien op marktplaats oid even zoeken?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:16

Of gewoon ouderwets werkgareel. De simpele ouderwetse tuigen zijn vaak nog het beste Ja

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:22

Ideal heeft ook een tuig speciaal voor trekpaarden. Schijnt extra sterk te zijn. Verder is er nog Zilco, dat zijn kunststof tuigen. Oersterk, maar volgens mij zijn die er niet in een speciale zware uitvoering voor trekpaarden.
Dan heb je verder nog het zgn. Sieltec Geschirr. (Heeft een tijdje terug in de Mensport gestaan). Dat is een tuig van oersterke kunststof koorden, gevoerd met schuim. Dit tuig kan op maat in vele kleuren worden gemaakt en schijnt ook heel sterk te zijn en vooral onderhoudsvrij. Ben van dat laatste soort tuig nog niet zo kapot, het ziet er een beetje "niet-druk-verdelend" uit.
Kijk eens op:
http://www.idealequestrian.com
http://www.zilcoeurope.com
http://www.sieltec-geschirr.de

Wat misschien ook nog een tip is: probeer iemand te vinden (google) die meerijdt met de Power Horse Competition. Dit zijn wedstrijden speciaal voor trekpaarden, de mensen die daarin meerijden zullen ongetwijfeld hele sterke tuigen hebben. Volgens mij zijn er hier op Bokt ook wel mensen die daarin meerijden. Even rondzoeken dus!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 08:15

Divine schreef:
Ideal heeft ook een tuig speciaal voor trekpaarden. Schijnt extra sterk te zijn. Verder is er nog Zilco, dat zijn kunststof tuigen. Oersterk, maar volgens mij zijn die er niet in een speciale zware uitvoering voor trekpaarden.
Dan heb je verder nog het zgn. Sieltec Geschirr. (Heeft een tijdje terug in de Mensport gestaan). Dat is een tuig van oersterke kunststof koorden, gevoerd met schuim. Dit tuig kan op maat in vele kleuren worden gemaakt en schijnt ook heel sterk te zijn en vooral onderhoudsvrij. Ben van dat laatste soort tuig nog niet zo kapot, het ziet er een beetje "niet-druk-verdelend" uit.
Kijk eens op:

Wat misschien ook nog een tip is: probeer iemand te vinden (google) die meerijdt met de Power Horse Competition. Dit zijn wedstrijden speciaal voor trekpaarden, de mensen die daarin meerijden zullen ongetwijfeld hele sterke tuigen hebben. Volgens mij zijn er hier op Bokt ook wel mensen die daarin meerijden. Even rondzoeken dus!

Ideal, werkte niet(tuig was met een maand of 6 al kapot(iig de naden zijn dan kapot getrokken)
Sieltec heb ik toen gebeld en speciaal gevraagd of het super zwaar werk aan kon en die meneer helemaal van jaaa natuurlijk er is iemand die er al jaaaren mee werkt nou met 3 weken was het schuimrubber al helemaal vergaan zo'n beetje en met een maand anderhalve maand waren de touwen uitgerekt.

De power horse competition ga ik even testen! Hopenlijk is dat iets Lachen

Heel erg bedankt voor de ideeen!!!

Groetjes!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:19

Een té sterk tuig is ook niet goed,
pas op met nylon en dergelijke, dat is haast niet kapot te snijden in noodgevallen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:32

Wendy15 schreef:
Of gewoon ouderwets werkgareel. De simpele ouderwetse tuigen zijn vaak nog het beste Ja

stimt

ken ook wel een tuig maker die nog gareel tuigen met de hand maakt
een gareel luisterd erg nauw naar de maat , het zwaardere marathon tuig is leuk
maar volgens de boer waar ik veel van geleerd heb
die werkt nog steeds met zijn paarden (heeft ook niks anders dan zijn paarden en een oude fiets Haha! )
zijn de simpele werktuigen fijner werken
hier kunnen evt ook kettingen of touwen aan ipv een lamoen Knipoog

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:58

Op mijn stage die man had idd ook nog alllemaal oude tuigen, echt géweldig om al die verschillende soorten te zien!! Veel idd zonder al teveel gespjes poespas, maar gewoon zoveel mogelijk hele stukken dik, breed leer en idd met kettingen Ja

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:15

Ik zat toevallig gister op een site (wel een amerikaanse) die alleen maar tuigen maakte voor trekpaarden.

Van een eenvoudig tuig tot show en werk tuig. Ik ga even mijn best doen de site weer te vinden.

http://www.jwschut.com/links.htm

de onderste link.

Alleen is het denk ik toch niet wat je helemaal zoekt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:23

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:41

heb via pm wel een telefoonnr voor je van iemand die nog met trekpaarden werkt,die weet wel iets voor je,ken er ook meerdere die aan powerhorse doen!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:54

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 09:18

Ideal tuig hadden we al getest, maar bedankt voor de reactie! We gaan eerdaags naar Paul Paree in zeeland ergens en hij zegt (aan de telefoon) dat hij alles kan maken wat je wilt Lachen dus laten we hopen dat het lukt!

Evengoed bedankt voor alle reacties!!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:10

Silly_Woman schreef:
Ideal tuig hadden we al getest, maar bedankt voor de reactie! We gaan eerdaags naar Paul Paree in zeeland ergens en hij zegt (aan de telefoon) dat hij alles kan maken wat je wilt Lachen dus laten we hopen dat het lukt!

Evengoed bedankt voor alle reacties!!!

dat kan hij ook,heb al mooi spul van hem gezien!
succes,ik hoop dat je slaagd.

snellejelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:55

Divine schreef:
Kijk eens op:

http://www.zilcotuigen.nl

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:24

Je moet in ieder geval geen borsttuig kopen voor deze paarden, daar is het werk te zwaar voor.
Het moet een tuig zijn met een (goed!) passende haam, het is van belang dat deze precies past omdat de paarden anders drukplekken en pijn krijgen, terwijl ze het werk wat jij beschrijft makkelijk aankunnen.

In Etten-Leur verkopen ze Hongaars tuig, dat is ontzettend sterk en degelijk, ik kan je alleen niet precies vertellen waar, want ik heb het van horen zeggen. Het tuig zelf heb ik gezien en mee gereden en is echt heel degelijk.
Gouden gids?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:33

Idd. geen normaal borsttuig gebruiken maar een goed passend gareeltuig.
Mijn vriend heeft onlangs een workshop "Kennismaking met paardentractie" gevolgd in Belgie bij Hans Renders (http://www.denblinker.be).
Deze Hans werkt uitsluitend met gareeltuigen (want die verdelen de druk beter) en hij heeft zijn tuigen bij (ik meen) de Amish in Amerika vandaan. Het tuig is zeer degelijk en gaat in principe een paardenleven mee.
Afbeelding

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 16:41

Ja we zijn bij Meneer paree geweest en hij had zelfs een 17.5 cm bitje wat ik zelf heb gekocht omdat ik het een super bitje vind, maar niet alleen mijn vriend werkt met het tuig, zijn vader moet er ook mee werken(en die werkt al zn hele leven met een tuig) en meneer paree zei al dat het dan niet verstandig is om dan een haam aan te schaffen.
Hij gaat een tuig voor ons maken en komt hem misschien zelfs nog wel brengen(hij wil graag zien of het past of niet)
Dus nu maar hopen.. gelukkig is er in de winter minder te doen, dus is het niet op de korte termijn nodig Lachen

Maar mocht het er zijn zal ik proberen foto's hier op internet te zetten!!!
Groetjes en nog steeds bedankt voor alle reacties!!!