Rubberbitje bij twee jarige?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Rubberbitje bij twee jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 23:26

Hoi,

Nou vroeg ik me af, als je met een 2 jarige gaat wandelen, zou je dan
voor iets meer overmacht er een zacht bitje bij kunnen gebruiken?
rubberbitje oid. Knipoog Ik heb zelf geen twee jarige ofzo, maar was benieuwd
wat jullie mening hier over is Lachen

Groetjes, Michelle

ELpatcho

Re: Rubberbitje bij twee jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:29

twee jarige zou ik geen bitje in willen doen, neem een hengstenketting werkt super! leert hij mooi van mee lopen!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 01:16

Waarom hulp middelen gaan gebruiken i.p.v. het echte probleem op te lossen. Verward Ga er gewoon aan werken in gepaste mate. Maar blijf altijd denken het is een tweejarige dus let op hoe lang je met hem oefend en met genoeg pauzes ect ect. Verder kan ik weinig zeggen want er staat weinig over het paard zelf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 01:21

Ik snap niet waarom een 2 jarige geen bit in kan hebben, daar is geen leeftijd aan gebonden.
Op de hengstenkeuring lopen ze ook allemaal met een bit in en veel van die paarden zijn nog maar net 2.

Verder ga ik mee met Maysie, los het probleem op ipv de symptomen te bestrijden. Als het paard niet netjes mee kan lopen is er iets mis met de opvoeding of een dominantieprobleem, ga daar eerst aan werken, een bit zal het niet oplossen.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 01:22

Probeer eerst eens wandelen met gewoon touw aan het halster, sommige paarden zijn erg makkelijk, zelfs hengsten.
Zijn ze dan lastig, kun je het touw evt over de neus doen en terug door het halster halen.
Als dit niet wil/ lukt, daarna kun je evt met hengstenketting gaan wandelen, stel dat hij flink aan de trekkerij gaat, krijgen ze geen hard mondje, of trauma's van het bit.
Een bitje vind ik sowiezo met zulk soort nieuwe dingen wat bibberig.
Ieder zijn eigen manier denk ik.. Pling

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 01:41

jesterlover schreef:
Probeer eerst eens wandelen met gewoon touw aan het halster, sommige paarden zijn erg makkelijk, zelfs hengsten.
Zijn ze dan lastig, kun je het touw evt over de neus doen en terug door het halster halen.
Als dit niet wil/ lukt, daarna kun je evt met hengstenketting gaan wandelen, stel dat hij flink aan de trekkerij gaat, krijgen ze geen hard mondje, of trauma's van het bit.
Een bitje vind ik sowiezo met zulk soort nieuwe dingen wat bibberig.
Ieder zijn eigen manier denk ik.. Pling

Waarom een ketting of een touw om de neus. Als de verstandhouding tussen paard en ruiter niet correct is kom je hier tijdelijk wat verder mee zo ver je het verder komen kunt noemen. Ga de rangorde eens goed zetten en gewoon de basis dingen. Een 2 jarige zou in mijn ogen dan dit al goed moeten kunnen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe lang de TS het paardje heeft daarom zei ik er zonet ook verder weinig over omdat informatie over het paard ontbreekt.

Een paard hoort jou als de leider te zien dus hij hoort bij jou te blijven zonder elke keer langs je te willen dringen. Ik zou zeggen ga hier eerst eens mee oefenen in de bak/ erf. commando: achterwaarts/ voorwaarts/ zijwaarts ect.. De basis basis basis..

Verder ja op keuringen zie je er ook wel bitten in hangen. dat is zo maar toch zal je basis goed moeten zijn. De paarden op de keuring gaan ook niet zonder oefenen de baan in. Hier wordt voor geoefend net als het halthouden voor het tonen van het exterieur. De paarden moeten goed reageren op voorwaarts, ho, terug ect ect.

Ga je nu met die basis bezig in plaats van dingen om/ aan je 2 jarige te gaan hangen heb je er daarna nog heelveel plezier van Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 06:37

ik deed het vroeger wel....was ik 15 en moest met van die drukke paarden aan de wandel die al ik weet niet hoe lang op stal stonden.dan deed ik ze dus een rubber stangbitje in, geen plastic,maar echt rubber.
wel eerst aan een bitje laten wennen natuurlijk he.
maar als we gingen wandelen rubber bitje er in en ik had nooit problemen.

later onder het zadel gaven de paarden nooit een probleem met het bit Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 06:41

Wat een onzin; probeer t eerst maar eens zonder bit!

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:13

ELpatcho schreef:
twee jarige zou ik geen bitje in willen doen, neem een hengstenketting werkt super! leert hij mooi van mee lopen!
ik zou het ook zo doen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:15

Daarbij is een rubberbitje helemaal zo zacht niet als het nat wordt van het speeksel

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:11

Al die hulpmiddelen zijn pas nodig als je - zoals eerder gezegd - niet de echte leider bent van je paard.
Dus ga eerst daarmee werken, voordat je met 'zwaar geschut' aan de gang gaat.
Mijn jaarling loopt ook lekker goed mee aan het halster en mocht ze toch gaan klooien, om wat voor reden dan ook, dan doe ik altijd even het touw om dr neusje totdat ze weer normaal doet.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:43

Precies, werkt meestal erg goed. Je hebt altijd wat bij de hand als je van huis bent, je halstertouw.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:20

Mijn paard heeft pas netjes leren mee lopen aan een touw toen ze al 5 was!!! Ik kan je zeggen, als je een tweejarige niet kan tegenhouden, hou je een vijfjarige die z'n krachten ondertussen kent zeker niet meer. Ik heb toen dat Monty Roberts halster gebruikt met druk op de neus. Maar het allerbelangrijkste was inderdaad werken aan respect, die leidpositie moet je verdienen en kan je niet afdwingen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:49

waarom wandelen?
verder dan de hoefsmid en de dierenarts kom ik niet met een 2 jarige...
en ook als ze permanent in het land staan kun je met 5 minuten in de maand, of om de maand ene dier prima in de hand hebben

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:50

Geen bitje doen hoor
lekker in het land laten, want je hebt nog alle tijd om je paardje goed naast je te laten lopen!

groetjes en succes!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:53

En het rubber werkt juist zachter in als het WEL nat is !!!!
Als het niet nat is gaat het schuren en kan zelfs brandwondjes geven...
Ik zou het dus absoluut niet gebruiken bij ee dier wat geen bit gewend is.

Gebruik een touw met slag om de neus of desnoods een hengstenketting.
Hengstenbitten zijn uit de tijd vind ik, moet je ook goed mee om kunnen gaan.

Gewoon dier goed opvoeden vanaf dag 1!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:27

Inderdaad, een rubber bit hoeft helemaal niet zachter te zijn dan een metalen bit.
Als je graag een bit wil indoen, neem dan een dunne rvs bustrens.
Maar ik zou inderdaad eerst in de bak oefenen met meelopen, zodat hij altijd achter je aan loopt, en dan met een halster mee naar buiten gaan. Een hengstenketting kan, maar ik vind een touwhalster nog fijner. Dat werkt ook best hard in als je paard probeert weg te lopen, maar als hij braaf achter je aan loopt dan merkt ie bijna niet dat hij een halster om heeft.
Een touwhalster is heel erg sterk en best dun, dus niet geschikt om mee vast te zetten, maar wel héél erg fijn om te wandelen en voor grondwerk.