Hmm, welk zadel is een aanradertje?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amelii

Hmm, welk zadel is een aanradertje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 19:35

Hallo!

Ik zou graag wat willen weten over zadels, ik wil er mss een nieuwe kopen maar ik weet niet echt welk merk nu goed is en welk niet echt..(ik rijd met en oud zadel van mijn papa van vroeger..) Daarom graag jullie mening en misschien ook waarrond die prijs ongeveer zou zijn.. Haha!
Zadels die jullie mij dus aanraden! Ik denk dat ik het beste kies voor een veelzijdigheidszadel niet?

Groetjes!

Roselie

Re: Hmm, welk zadel is een aanradertje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:47

Een zadel wat goed op je paard ligt is een goed zadel Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:49

wat voor zadel wil je, spring vz, dressuur, boomloos of mss wel western? hoe groot ben je, hoe " dik" is je kont 16", 17" 17,5" of 18" maat
hoe groot is je pony, welke boommaat heeft die?
kan beste zadelmaker langslaten komen, of via particulier, en dan passen

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 19:58

Ik ga voor een veelzijdigzadel, ik zou niet weten hoe die maten werken Haha! ik ben niet echt iemand met een dikke kont
paardje is 1 m 63

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:00

Misschien kan je beter bij een aantal ruitersportzaken en zadelmakerijen vragen wat zij vinden (niet 1, want iedereen kan wat zeggen).
En zij weten waarschijnlijk meer van prijzen.

Maar probeer ook te denken wat JIJ lekker vind rijden, bijvoorbeeld:
- wil je weinig of geen wrong?
- wil je een wat vlakkere of een wat diepere zit?

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:12

Ik had gewoon graag wat informatie over wat voor zadels jullie goed vinden qua kwaliteit enzo Haha!

Ik ken niet echt iets van zadels.. Haha! alvast wel gemerkt Haha!
De zadels die ik nu heb(oude zadels van mijn mama en papa) daar zitten mijn benen eigenlijk niet goed op, je benen moeten normaal recht naar beneden hangen, maar dat gaat niet bij deze, als mijn benen naar beneden moeten hangen dan liggen ze zo goed als achter het zadel, mijn instructeur doet ons in het begin altijd effe zonder stijgbeugels rijden en onze benen recht laten liggen en mijn moeten dan achter het zadel.. raar maarja Haha!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:33

Voor je zit is een dressuurzadel het beste is mij altijd geleerd.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:33

eigenlijk zijn alle A merken goed kwa kwaliteit dan he Knipoog Haha! (KN, Kieffer, Stubben, Passier.. uhm wat hebben we nog meer???NOW, Prestige etc etc)

Alleen nu nog uitvogelen welke het beste op je paard liggen en welke jij fijn vind zitten.

Wat is je budget? A merken zitten toch wel rond de 1400 euro (kan ofcourse altijd duurder).

Ik zou zelf als je gewoon een zadel zoekt om mee te rijden voor veelzijdigheid gaan! Heb je het meeste aan: lekker voor in de bossen maar ook om te dressuren+springen.

Wel heb je van sommige merken zadels die wat meer dressuur gericht zijn, maar daar weten ze in de ruitersport zaak vast wel van alles over te vertellen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:38

kwa kwaliteit zijn idd de a merken altijd wel erg goed
persoonlijk heb ik een heel sterke voorkeur voor stubben ,
de meeste zadels van dit merk heb een open zit waarin de ruiter zelf moet zitten, niet al te zacht en kwa kwaliteit zijn ze heel erg goed, blijven er ook heel erg lang netjes uitzien

verder is het puur kijken wat het beste past bij het paard , hier zul je een zadelpasser of maker erbij moeten halen die er echt goed kijk op heeft
en naar wat jij fijn vind zitten , dus probeer een aantal zadels uit , zit jij fijner op een zadel met hele diepe gedwongen zit, of op een openere zit , vind je weinig wrong fijn of juist veel, lange of korte wrongen etc etc
op die manier krijg je voor jezelf al kijk erop wat jij fijn vind en wat betreft inchmaat, de meeste mensne met een maatje 40 met gemiddelde bovenbeenlengte zit je vaakl met 17=17,5 aardig in de buurt,m maar dit is ook weer een kwestie van passen Lachen

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:15

studiemiep schreef:
eigenlijk zijn alle A merken goed kwa kwaliteit dan he Knipoog Haha! (KN, Kieffer, Stubben, Passier.. uhm wat hebben we nog meer???NOW, Prestige etc etc)

Alleen nu nog uitvogelen welke het beste op je paard liggen en welke jij fijn vind zitten.

Wat is je budget? A merken zitten toch wel rond de 1400 euro (kan ofcourse altijd duurder).

Ik zou zelf als je gewoon een zadel zoekt om mee te rijden voor veelzijdigheid gaan! Heb je het meeste aan: lekker voor in de bossen maar ook om te dressuren+springen.

Wel heb je van sommige merken zadels die wat meer dressuur gericht zijn, maar daar weten ze in de ruitersport zaak vast wel van alles over te vertellen

Volgensmij is JC ook wel goed, die kost rond de €800,- die van mij dan. 18 inc. Veelzeidigheidszadel volgensmij.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:25

Ik heb btw ook een Stubben Knipoog al zijn eigenlijk alle A merken wel goed!

Maar tis het belangrijkste dat ie goed op je paard ligt en jij er lekker op zit

(moet zeggen op de bok zat mijn stubben (scandica, dressuur) voor geen meter!! Wilde hem dus ook niet op mijn paard! Nou gelukkig had de ruitersport zaak me overgehaald om hem toch is te proberen! Nou hij zat echt geweldig. De KN vond ik helemaal niets, Kieffer ging wel.

Echter heb laatste op het paard van een vriendin gezeten en die had wel een KN en daar zat ik weer wel goed op Haha! , Kortom het paard doet het ook of het wel/niet lekker zit.

Dus gewoon naar de ruiterzaak gaan en je is laten informeren.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:32

het is inderdaad het beste om naar een ruitersportzaak te gaan en je daar te laten informeren. wij kunnen vanalles en nog wat zeggen, maar jij moet er goed op zitten. de merken die net genoemd zijn zijn inderdaad qua merk wel het beste. verder kan je het beste op verschillende zadels gaan zitten om te kijken wat jij prettig vind.

nog belangrijker is dat dat zadel ook op je paard past. ik weet niet hoe je dat nu doet, je zegt dat je verschillende oude zadels gebruikt, maar een zadel moet goed passen, en past zeker niet zomaar. er zijn eigelijk geen paarden waar je zomaar een zadel op kan gooien, en dat hij dan ook nog past. dat steekt heel nauw, en daar moet ook echt een deskundig persoon naar kijken.

dus zoals ook al gezegt is: laat je informeren. je kan niet zomaar een zadel kopen waarvan je denkt dat het wel goed zal zijn. daar zijn ze ook veel te duur voor, en het zal zonde zijn als je na een half jaar een nieuwe moet omdat hij toch niet goed bleek te passen.

jaimpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:36

een veelzijdigheidszadel van kentaur is heel erg fijn, zijn helemaal niet super duur of zo. Zijn van goede kwaliteit en passen eignelijk wel op alle paarden, je heb ook nog keus met veelzijdigheids richting spring of dressuur. Ik had een richting dressuur en heb er echt heel veel plezier mee gehad. Ze zijn ook van mooi stevig leer en dus gaan ze niet snel kapot! Succes met het zoeken!

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 18:29

De oude zadels die ik voor de paarden gebruik liggen hun heel goed, we hebben er ook een deel andere geprobeerd maar dan lag de ene scheef enzo.. en deze lagen goed.. dus Haha!

Bedankt allemaal voor jullie informatie! Ik ga zeker en vast naar ruitershops gaan en raad vragen, en misschien ook wat mensen van de club wat advies vragen
Haha!

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 18:30

Het is ook nog niet heel zeker of ik een nieuw zadel ga kopen, mijn papa vindt het ok maar mijn mama weet het niet echt, en ondertussen kan ik toch wat informatie krijgen wat mij goed helpt Haha! en ook ga ik het zelf betalen dusja.. we zien wel Haha!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:40