DE paardenknoop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

DE paardenknoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 15:26

Wat is nou eigenlijk DE beste en handigste paardenknoop? Tong uitsteken

xjudithx

Re: DE paardenknoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:28

Bedoel je in het touw waarmee je het paard vastzet? Een koop die je in een ruk los kan trekken, maar die het paard niet los krijgt als hij trekt.

SillyB

google:
Afbeelding

Lowara

ik maak er altijd eentje waarbij je als het ware een knoop maakt,maar halverwege stopt zodat het touw uitsteekt. op deze manier zit hij stevig,maar kan een paard die zich ophangt zich niet vastzetten omdat er geen extra knoop onder zit. Als er houdini's aan vast zitten ( zoals 2 stuks hier.. die krijgen alles los) dan doe ik het losse touw een paar keer door de lus heen alla ehm.. zoals je bij mennen de teugels op de rug bind bij het weglopen.
Niet veilig qua ophangen ( maar er is werkelijk geen knoop tegen bestand), maar wel zeeeer veilig bij ontsnappen Nagelbijten / Gniffelen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 15:28

xjudithx schreef:
Bedoel je in het touw waarmee je het paard vastzet? Een koop die je in een ruk los kan trekken, maar die het paard niet los krijgt als hij trekt.

haha, ja dat snap ik, alleen er zijn verschillende manieren van de paardenknoop Knipoog

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:31

saskiakefie schreef:
xjudithx schreef:

haha, ja dat snap ik, alleen er zijn verschillende manieren van de paardenknoop Knipoog

Nou ja, zo vanzelfsprekend is dat niet hoor. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die hun paard zo vast zetten dat je ze niet met een ruk los krijgt.
Als ik een paard vastzet (de mijne zet ik nooit vast), dan doe het volgens mij net zoals op dat plaatje, al vind ik het moeilijk om te zien.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:34

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:36

ik had mijn ex-verzorgpaardje aan zijn buitenstaldeur vastgezet en de klem vergeten,
dus ik gewone paardenknoop erin gedaan, schrok hij ergends van en rukte zo z'n staldeur eruit...
op dat momemt kreeg ik de knoop echt niet los!
(door de kracht van hoofd om deur van 50 kg of nog zwaarder op te tillen)

de deur kregen we er btw niet in met zijn 2tjes Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 15:37

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:46

pluche_pluus schreef:
ik had mijn ex-verzorgpaardje aan zijn buitenstaldeur vastgezet en de klem vergeten,
dus ik gewone paardenknoop erin gedaan, schrok hij ergends van en rukte zo z'n staldeur eruit...
op dat momemt kreeg ik de knoop echt niet los!
(door de kracht van hoofd om deur van 50 kg of nog zwaarder op te tillen)

de deur kregen we er btw niet in met zijn 2tjes Haha!

Nagelbijten / Gniffelen oeps... dat was dus de deur?
Hier alleen af en toe een gebroken halster als er eentje echt flipt ( in al die jaren maar een keer of 3 voorgekomen) we hebben van die speciale ringen in de muur die er onmogelijk uit kunnen als ik bedenk hoeveel kracht er al op heeft gestaan.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:17

ik ken er toch echt maar één hoewel iedereen zn kleine variaties heeft. Gewoon een knoop maar dan met een lus die je snel los kan trekken. Daar kun je, voor slimme paarden, je lijn weer doorheen halen zodat ze ze zelf niet los kunnen maken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:01

Silviabol schreef:
google:
Afbeelding

Die gebruik ik ook altijd,
maar die heeft wel 1 nadeel: als het paard al zelf hard aan heeft getrokken is het niet altijd gemakkelijk om de knoop ook echt in 1 ruk los te krijgen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:12

klopt Ja maar dat ligt ook aan de soort lijn die je hebt, meer katoen of meer kuntstof

Saskia71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:22

Essiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:24

Zoals op dat plaatje zet ik hem ook altijd vast Ja
Zo heb ik de paardenknoop geleerd, en het is handig.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:27

Ik ook, alleen mijn paard trekt de haltertouwen altijd kapot, gelukkig maar, anders hangt ie zichzelf op..

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:19

Silviabol schreef:
klopt Ja maar dat ligt ook aan de soort lijn die je hebt, meer katoen of meer kuntstof

bij dunnere touwen krijg je hem ook moeilijker los. Ik heb nu een best dik touw, deze trek je heel makkelijk los.

stephanieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:51

die gebruik ik ook altijd:P maar mijn paard staat altijd heel rustig Tong uitsteken

Puck18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:19

Ik heb m'n paard op het moment aan twee touwen Schijnheilig
Ze heeft er al twee kapot getrokkken. Wel heb ik in beide een veiligheidsknoop, ik denk de allersimpelste, gewoon 1 lus om het touw zeg maar (gut knopen kun je echt niet uitleggen Haha! )

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:32

Ik doe hem ook gewoon zoals op het voorbeeld maar soms raakt m'n haf dan los... hoe ze het doet weet ik niet maar ze kent de knoopjes van het vak Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:05

Sienie schreef:
Ik doe hem ook gewoon zoals op het voorbeeld maar soms raakt m'n haf dan los... hoe ze het doet weet ik niet maar ze kent de knoopjes van het vak Haha!

Misschien doet ze het net zoals ons: gewoon aan het touwtje trekken om de knoop eruit te halen. (ken er meer van)
Daar heb je dan ook wel weer een truc voor: het hele touwtje er doorheen trekken, maar dan heb je weer geen in-1-ruk-los-knoop...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:11

Ik zet ze ook altijd vast aan die bovenste knoop, gewoon 1 lus maken. Maar vorige maand is m'n paard toen eens gaan hangen en toen kreeg ik hem echt niet meer los, en dat is echt heel vervelend als het paard half in paniek is.
Sinds dien 2 halstertouwen met paniekhaak gekocht, want wat voor knoop je ook maakt, als ze echt flink gaan hangen, dan krijg je ze echt niet meer met 1 ruk los.
Dus voor mij geen halstertouwen meer zonder paniekhaak.

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:58

Judje schreef:
Sienie schreef:

Misschien doet ze het net zoals ons: gewoon aan het touwtje trekken om de knoop eruit te halen. (ken er meer van)
Daar heb je dan ook wel weer een truc voor: het hele touwtje er doorheen trekken, maar dan heb je weer geen in-1-ruk-los-knoop...

dat doe ik dus ook en toch raakt ze eruit...

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:01

ik dacht altijd dat er maar 1 paardenknoop was, die maak ik al mijn hele leven... ooit op de manege geleerd. mijn paard kan deze helaas wel los maken Knipoog