Invetten NIEUW zadel "menigen verschillen"

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

Invetten NIEUW zadel "menigen verschillen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 12:07

Er zijn al zoveel topics over HET invetten van zadels,,

MAAR,, ik wil nu toch ECHT wel eens weten wat nu WEL en NIET goed is..

Voorbeeld: Nieuw zadel

1 zegt: Invetten net zolang tot het niet meer intrekt,,dan pas kan je gaan rijden..daarna 1x per week bijhouden Pling

Ander zegt : eerst 1week rijden daarna 1x goed invetten daarna eens per maand Pling Meningen zeggen over het algemeen ook : NIET MET OLIE Bloos

Nou ik weet het dus niet meer..

Ik wil het zo gaan doen met mn nieuwe zadel(die ik morgen krijg):

Invetten met bauwe bus (blanke olie(van Divoza,,casblana of zoiets heet dat) net zolang tot het niet meer intrekt,,dat laatste dan maar uitpoetsen,,en dan invetten met effax(gele fles),, daarna klaar voor gebruik en 1x per week bijhouden met effax(zoals ik met mn kieffer altijd deed)

Is dit aan te raden??

Overigens deed ik de kussens van mn kieffer ook altijd met effax 1x per week,, zadel zag er na 5 jaar nog uit als nieuw..en met opvullen etc,, was er nooit iets geklonterd.

chicolover

Re: Invetten NIEUW zadel "menigen verschillen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:09

Gewoon aan de leverancier vragen Ja Het kan bij ieder zadel wel weer anders zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:10

Ik moet op aanraden van de zadelmaker eerst 1 keer per week alles in de olie zetten behalve het zitvlak. Dit doe ik 4 keer. Daarna stap ik over op ledervet of Hamanol en gebruik dus geen olie meer tenzij het zadel lang tijd niet gebruikt is. Ik maak het zadel eerst schoon met lauw water spons goed uitknijpen, daarna gebruik ik zadelzeep en vervolgens ledervet en vervolgens de Hamanol!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:12

Ik heb bij mijn nieuwe zadel voordat ik hem ging gebruiken eerst de onderkanten van de zweetbladen, de singelstoten en de beugelriemen een paar keer met lederolie behandeld. Totdat ze net wat soepeler en goed te hanteren waren.
Daarna ben ik gewoon gaan rijden en nu houd ik het hele zadel bij met lederbalsem. Gaat prima.

Voor de rest denk ik niet dat er een echte goed of fout is. Gewoon doen wat je zelf het fijnste vindt.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:17

Tja, ik doe het nog anders...
Ik vet mijn nieuwe zadel in (met leerbalsem overigens), laat dat goed intrekken en poets het daarna op. Twee weken later doe ik dat nog een keer en vervolgens doe ik dat 1 keer per maand.
Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat het niet goed is voor het leer om het iedere week van kop tot teen in te vetten. Daarvan gaan de poriën verstoppen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:19

Bij een beetje een degelijk zadel is wekelijks invetten ook niet nodig. Ik olie alleen in het begin en daarna hou ik het bij met vetten maar zeer zeker niet elke week!

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 12:23

Precious20 schreef:
Tja, ik doe het nog anders...
Ik vet mijn nieuwe zadel in (met leerbalsem overigens), laat dat goed intrekken en poets het daarna op. Twee weken later doe ik dat nog een keer en vervolgens doe ik dat 1 keer per maand.
Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat het niet goed is voor het leer om het iedere week van kop tot teen in te vetten. Daarvan gaan de poriën verstoppen.

Ik ben zeker wel wat overdreven in het schoonmaken/onderhoud van mn leerware..

Mn vorige zadel: kieffer wien de lux prof, moest er elke week aan geloven,,en jawel,,ik had een soft tandenborstel,,en daarmee ging ik alle naadjes langs Knipoog
Zadel is pas verkocht,, maar zag er na die 5 jaar nog als nieuw uit,,maar dan bedoel ik ook echt ALS NIEUW..
Dat zadel heb ik dus zo behandeld :

Toen ik hem nieuw kreeg :Invetten met bauwe bus (blanke olie(van Divoza,,casblana of zoiets heet dat) net zolang tot het niet meer intrekt,,dat laatste dan maar uitpoetsen,,en dan invetten met effax(gele fles),, daarna klaar voor gebruik en 1x per week bijhouden met effax..

Dus tja,, misschien wat overdreven,,MAAR het zadel was in topconditie,,niks geen verkleuringen/scheuren of losse stiksels.

Overigens krijg ik morgen een Rossner,,heel ander zadel,,

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:36

Toevallig heb ik gisteren van een stalgenoot gehoord dat het helemaal niet goed is om leer te vaak in te vetten. Hij werkt veel met leer en weet er dus het eea vanaf.

Hij vertelde mij dat het het beste is om leer schoon te maken met zadelzeep, met heet water, om het vuil uit het leer te halen. Daarna invetten met een klein beetje vet/olie/balsam.
Niet vetten totdat er geen vet meer in het leer trekt, je maakt dan de structuur van het leer kapot. Het leer verliest dan zijn stevigheid en gaat rekken doordat de vezels langs elkaar gaan glijden.

Als het leer droog is dan met een vochtige zeem eroverheen poetsen, dat eventueel herhalen (kan ook bij leren meubels). Uit droog leer is het vocht verdwenen, dat kun je alleen aanvullen met water, vet/olie/balsam is er alleen om het leer soepel te houden, het voegt geen vocht toe. Met teveel gebruik van vet sluit je zelfs het leer af en kan het geen vocht meer opnemen. Hij vergeleek het met een paardenhoef, die kan ook geen vocht meer opnemen als die ingevet is.

Dit was even anders dan ik het altijd geleerd heb, het klinkt wel plausibel en hij heeft jarenlange ervaring met leer dus ik geloof hem wel.
Mijn sinds vrijdag nieuwe zadel heb ik dan ook maar niet meegenomen naar huis om in te vetten. Knipoog

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:41

Interessant, dit ga ik volgen.
Heb altijd een wintec gehad, en had dus niet veel vet nodig Knipoog.
Nu heb ik net een prestige goldenstar,
ik gebruik hem nu ongeveer een week, en ga hem één van de dagen mee naar huis nemen om met olie te behandelen.
En daarna zowat iedere maand ongeveer denk ik ? maar dan ga ik kleurloos ledervet halen denk ik (het is een bruin zadel).

Mag je trouwens het zitvlak ook met olie of vet behandelen ?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:41

zazoeyou schreef:
Ik ben zeker wel wat overdreven in het schoonmaken/onderhoud van mn leerware..
Mn vorige zadel: kieffer wien de lux prof, moest er elke week aan geloven,,en jawel,,ik had een soft tandenborstel,,en daarmee ging ik alle naadjes langs Knipoog
Zadel is pas verkocht,, maar zag er na die 5 jaar nog als nieuw uit,,maar dan bedoel ik ook echt ALS NIEUW..
Dat zadel heb ik dus zo behandeld :

Toen ik hem nieuw kreeg :Invetten met bauwe bus (blanke olie(van Divoza,,casblana of zoiets heet dat) net zolang tot het niet meer intrekt,,dat laatste dan maar uitpoetsen,,en dan invetten met effax(gele fles),, daarna klaar voor gebruik en 1x per week bijhouden met effax..

Dus tja,, misschien wat overdreven,,MAAR het zadel was in topconditie,,niks geen verkleuringen/scheuren of losse stiksels.

Overigens krijg ik morgen een Rossner,,heel ander zadel,,

Ik ben ook freaky als het op mijn tuig aankomt en mijn tuig ziet er ook nog altijd tiptop uit. Mijn 1 jaar oude Schumacher schatten ze hoogstens 2 maanden oud.
Mijn 8 jaar oude Henri de Rivel heb ik ook kunnen verkopen voor zo goed als de nieuwprijs. Dus je hoeft echt niet iedere week te vetten. Ik haal wel iedere keer na het rijden een vochtig doekje over mijn zadel. Ik hang hem nooit vies weg.

Edit: ik gebruik trws ook Effax Lachen

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 14:18

Ik heb dus altijd begrepen dat VOCHT niet goed was voor leer,,dat het daar juist van uitdroogt en de kleur er vaal van werd

Het zei met vochtig doekje en of van de regen Verward

Edit: Vandaar dat ik dus effax gebruik ipv vochtig doekje Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:23

zazoeyou schreef:
Ik heb dus altijd begrepen dat VOCHT niet goed was voor leer,,dat het daar juist van uitdroogt en de kleur er vaal van werd

Dan heb je kwalitatief slecht leer als het niet tegen een beetje water kan Knipoog

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 14:25

MISTRAL94 schreef:
zazoeyou schreef:

Dan heb je kwalitatief slecht leer als het niet tegen een beetje water kan Knipoog

Whahaa,, ja ik wist niet beter of leer kon daar niet tegen..WEER WAT GELEERD Knipoog

Dus na het rijden even een vochtig doekje ipv doekje effax Vork

OF?????babybillen doekje?? hoor ik ook wel eens

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:58

zazoeyou schreef:

Dacht ik ook altijd, dat leer juist droger werd van vocht, dus niet kennelijk.

We kwamen er gisteren op omdat ik mijn zadel wilde droogmaken omdat ie nat geregent was, volgens mij stalgenoot moest ik dat dus juist niet doen.

Schoonmaken met vochtig doekje is dan voldoende, af en toe een drupje vet of olie erop om het soepel te houden. En als je het zadel of hoofdstel niet iedere dag schoonmaakt, dan schoonmaken met zadelzeep en heet water.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:12

Je moet leer niet in een bak water leggen dat lijkt me niet goed. Als er een flinke bui overheen gegaan is is het wel belangrijk dat je het leer goed laat drogen niet bij de verwarming Knipoog Leer wat goed onderhouden is kan tegen een stootje

quantor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:16

om leder soepel te krijgen kan je warme (koevoet)olie, gewoon in de microgolf zetten, gebruiken. Door de warmte open de poriën en neemt het leder de olie beter op! Alleen opletten dat je de stiksels geen oliebadje geeft want die worden daar broos van!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:19

Ik gooi hoofdstellen etc. altijd gewoon in een bak lederolie. Daarna vet ik elke maand 1x in. Een nieuw zadel vet ik de eerste 2 weken 2x per week in. Daarna 1x per maand. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:20

Ik heb vorige week van een zadelmaakster geleerd dat je de vleeszijde van het leer moet voeden met olie en de haarzijde moet beschermen met een creme (ook de kussens en het zitvlak)

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:29

Ik doe zo weinig mogelijk aan mijn zadels en hoofdstellen, ik maak het alleen schoon als ze er vies uit zien. En dan zal ik het ook niet altijd invetten. Ik heb het idee dat als je leer iedere dag schoonmaakt en vaak invet het veel minder lang meegaat..

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:20

Met nieuwe spullen doe ik altijd het volgende:
- onderzijde/vleeszijde met olie, gewoon een paar lagen, bij een zadel doe ik alleen de onderkant van het bovenste zweetblad en het flapje boven de beugelriem gewoon flink wat olie er op smeren. De rest doe ik met vet en de zitting en kussens met dressing. De volgende dag herhaal ik het totdat de onderzijde de olie niet meer opzuigt. Dan doe ik er nog wat vet overheen.

Bij andere spullen zoals hoofdstel, beugelriemen enzo doe ik gewoon net zo lang met olie totdat het niet meer opgezogen word (boven en onderzijde) daarna doe ik er vet overheen en poets het uit.
Ik heb dit altijd al gedaan en de spullen blijven dan mooi en soepel. Het olieën herhaal ik misschien 1x per jaar, nog niet eens denk ik. 1x per 1 à 2 maanden maak ik het schoon met zadelzeep en doe er wat vet/dressing overheen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:29

Er bestaat niet slechts één advies voor het invetten van zadels en hoofdstellen.
Alles is afhankelijk van de leersoort, looiproces kleur etc.

Wel kun je een simpele stelregel aanhouden:
Hoe goedkoper het leder (india, pakistan etc) hoe meer olie je nodig hebt.
Hoe beter de kwaliteit leder (Engels leder, door en door geverfd, analine gelooid etc) hoe minder olie cq vet je nodig hebt.

Let op met olie! Olie kan de lijmlagen tussen het leder oplossen en kan ook de stiksels een minder lange levensduur geven. Dus geen hoofdstellen in de week met olie leggen.

Een goed door en door geverfd zadel/hoofdstel behoeft vaak weinig onderhoud. Met een vochtige zachte doek het vuil verwijderen en als het leder nog vochtig is met een balsem inwrijven.
Zelf heb ik de ervaring dat van zadelzeep het leder erg week wordt, misschien prettig bij goedkoop spul, maar bij duurdere producten erg zonde.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:44

Mij is het volgende aangeraden bij 2 zadels, bij 2 verschillende ruitersportzaken, binnen een paar maanden na elkaar (dressuur en spring):

- Eerst iedere keer na het rijden invetten met Rapide lederdressing. Dit blijven doen, totdat je merkt dat het niet meer snel intrekt. (en dan ook echt een dikke laag erop smeren)
- Dan 2 keer in de week invetten
- Dan geldt na iedere 5x rijden schoonmaken en invetten.

Vorig jaar heeft hier ook een artikel van in de BIT gestaan... Daar kwam ook uit dat je uiteindelijk na iedere 5x rijden in zou moeten vetten.

Ik zou het gewoon vragen aan de winkel waar je hem koopt. Wat raden die je aan...

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:53

ik heb ook net een nieuw zadel zat ook al te denken hoe ik het beste kan onderhouden..ik heb de Rapide olie(een grote bus) en heb vandaag dus het hele zadel in het olie gezet behalve zitvlak,even laten hangen en toen goed uit/in gepoetst. Haha!

Dus blijf het hier even goed volgen

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 01:11

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:22