Even klagen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Even klagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 10:29

Misschien ligt het aan mij, het zal wel, maar ik word tegenwoordig gek als ik een ruitersportzaak binnenstap. Ik zoek gewoon simpele dingen, ouderwetse zadeldekjes die goed zweet op nemen en niet na één wasbeurt verschrompeld uit de machine komen. Een witte logeersingel, omdat dat op schimmels nou eenmaal mooier is. Hiervoor een zoektocht door half europa moeten ondernemen en nog niets gevonden. Om over een bijpassend mooi wit hoofdstel en bijzetjes al helemaal maar te zwijgen. Fleebandages, wat een drama. Ze worden langer en langer naarmate je ze meer gebruikt, of pillen als een gek of erger nog, storten gewoon uit elkaar. Een degelijk dressuurzadel met brede boom en een vlakke zit? Je word aangekeken of de verkoopsters water zien branden? Een vlakke zit? Dat is helemaal UIT mevrouw! Ja, maar jonge paarden beleren met een diepe zit vind ik niet zo'n fijn plan. Niet voor het jonge paard maar ook niet voor mij zelf. Kunnen ruiters tegenwoordig niet meer zitten?
Kunnen ze echt alleen nog maar rijden als ze geforceerd in een houding worden gedwongen?
Natuurlijk ziet het er prachtig uit, zeker als je met het juiste zadeldekje, peesbeschermers (nee, ik zeg niet PEESJES) en de laatste rijlaarsmode het liefst met slangen of crocco print, de bak in komt.
Let wel op dat je dan de mode van DIT seizoen draagt anders wordt je niet meer serieus genomen.

Ik wil gewoon ouderwets kwaliteit, mooie fluwelen dekjes in saaie kleuren zoals, zwart, wit of donkerblauw. Geen bling-bling stijgbeugels, frontriemen of sokken. Degelijke hoofdstellen met GRAAG lederen teugels en met gespjes die niet na 3 keer gebruik vervormen. Koper beslag, dat ook koper blijft en niet dat na 3 rijden het goudkleurtje eraf bladdert. Leder dat nog leder is en geen geperst karton. Rijbroeken met echte lederen zit die je zoals vroeger zo het wasmachien in kon gooien, even opwrijven en weer opstijgen. Rijlaarzen, waar je een jaar voor nodig had om ze in te lopen en die niet als een pudding om je benen gaan slobberen.

Over de prijzen zwijg ik maar helemaal. 60 euro voor een dekje? Dat is omgerekend bijna 130 ouderwetse guldens? Ben ik nou gek? Of word ik gewoon te oud voor deze sport? Kwaliteit mag wat kosten, maar dan moet het ook kwaliteit zijn! En daar moet je tegenwoordig heel wat speurwerk voor verrichten. Gelukkig zijn er nog een paar merken die zich niet zo gek hebben laten maken, maar de spoeling wordt steeds dunner.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 21-08-07 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Pistasche

Re: Even klagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:32

Jahwoor je hebt gelijk Ja

Alles moet exclusief nieuw en duur zijn, er zijn vast ook simpele dingen te koop maar ik vind 20/25 euro voor een dun dekje met een effe kleur wel erg veel.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:32

Nagelbijten / Gniffelen Nou moet ik ook bekennen dat ik nog nooit een witte longeersingel heb gezien. Maargoed. Clown

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 10:34

Dat bedoel ik dus Huilen Haha!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:37

Ik heb ze alleen als voltigeersingel gezien.. En kan me eigenlijk niet indenken dat iemand een witte longeersingel wil. *denkt aan blubberbak achter huis. Nagelbijten / Gniffelen Maar ik weet dan ook niet wat men 'vroeger' gebruikte, want ik ben van eind jaren 80, dus de goede oude tijd bestaat nog niet echt voor mij. Clown

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:39

He he!
Eindelijk nog een aantal die geen Barbie-paarden moeten, maar gewoon degelijke spullen die goed zijn voor hun doel!

Ik heb vorige week ook een MEGA zoektocht gehad bij verscheidene ruitersportzaken om 2 dekjes (!) te vinden.
Ik ben, omdat er weinig andere keus was en omdat ik wel in dit merk geloof op Equiline uitgekomen. warrempel: een normaal zwart dekje, voor loopt ie iets hoog op, niet te dik en niet te dun! Maar dat is zo moeilijk.

Pas: bij ons in de ruitersportzaak: Panterprint bandages met bijbehorend dekje!
Sorry hoor! Maar komt zelfs de paardenwereld zo extreem in de ban van de mensenmode dat we zelfs zulke achterlijke dingen verkopen!?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:41

vreselijk he...ik erger me ook groen en geel aan al die setjes compleet met halster, touw, dekje, peesjes, vliegenmutsje en weet ik veel wat allemaal niet. Ze verkopen bijna geen "normale" spullen meer, alles heeft een fel kleurtje. Heb dan wel een roze dekje wat erg leuk staat, maar daar houd het ook mee op.

Ik zocht zwarte strijklappen nou nou, waren alleen met blingbling te verkrijgen van Harry's Horse en de verkoopster verbaasde zich erover dat ik dat spuuglelijk vond....heb daar ook 5 ruitersportzaken voor af moeten zoeken en ben toen maar naar divoza gereden....
Laatst bijgewerkt door Coconut op 21-08-07 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 10:42

"Vroeger" moest je speuren naar zwarte longeersingels Haha! Iedereen had witte! En het wasmachien is geduldig hoor. Tja ik natuurlijk ook een lederen laten maken in Duitsland kosten: 485 eurootjes. Dat gaat me voor een trainingssingel nét even te ver.

Voltige producten genoeg, maar op mijn leeftijd zie ik me niet meer in de spagaat over een knol zwieren Cool Zou wel willen...maar gaat echt niet meer. Haha!

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:58

welkom in 2007
vroeger had je inderdaad topkwaliteit voor een goede prijs.
ook toen was het niet goedkoop.
de zadelmaker waar ik het vak heb geleerd verkocht 50 jaar geleden handgemaakte zadels voor 900 ouderwetse guldens, een half jaar salaris voor een arbeider.
helaas zijn er teveel ruiters die alles in bling bling en fancy kleuren willen hebben
80% van de artikelen komen uit lage loon landen .China, pakistan, india enz.
het wordt in containers op de mark gedumpt en de kwaliteit KARTON
het gevolg is dat de europeesche industrie steeds minder werk krijgt en daardoor geen grote hoeveelheden kan produceren.
speciale kwaliteit wordt nu door een aantal kleine bedrijven of oude ambachtswerkers gemaakt
dit drijft de prijs op omdat in grote aantallen de prijs naar beneden kan
als je echt kwaliteit zoekt dan zal je inderdaad diep in de buidel moeten tasten,maar dan heb je ook iets waar je jaren mee kan doen.
ik heb zelf een jaar of 20 geleden een hoofdstel gemaakt voor een klant wat 300,-gulden kosten
en de klant heeft het nog steeds in gebruik.
ik bedoel maar!

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:59

ik moet wel zeggen dat ik grootendeels met je eens ben Ja

maar dan heb ik het over de dikte van de dekjes en de bling bling sporen en laarzen met bling bling of krokodillen laarzen Ja

maar waarom is het raar/stom/verkeerd (of wat ook maar) om een dekje en peesjes in de zelfde kleur te hebben ? als je deze dingen toch nodig bent kun je ze net zo goed in de zelfde kleur kopen.. is toch mooier? natuurlijk gaat het niet om het mooi zijn., maar je wilt er toch af en toe ook leuk uitzien met je paard Schijnheilig ? waarom zou je dan niet met de zelfde kleur broek gaan rijden (als je het geld er voor hebt) en dekje... als jij je daar beter in voelt. (zelfverzekerder) waarom zou je dan daar niet in gaan rijden?
nou ligt het er naar tuurlijk wel aan wat voor dekjes enz.. want de meesten zijn heel dik of ze schuiven. maar een normaal goed dekje.. met een leuk kleurtje.. dan kun je er net zo goed peesbeschermers er bij doen met dezelfde kleur, maar dat is wat je zelf mooi vindt. wat ik wel overdreven vindt is veel van die setjes Ja dat wel jah. maar gewoon een dekje met dezelfde peesjes er bij ziet er wel leuk uit. maar het gaat natuurlijk om de veiligheid enz. en niet aleen om het dekje en blablabla.
maar sommige mensen vinden dat leuk.. dan moet je niet zeggen dat het overdreven is.. we gaan allemaal voor hetzelfde. het paard en de veiligheid/verzorging dus de een doet gewoon een zwart dekje met bijv paarse peesbeschermers en weer een ander doet bij die paarse peesjes weer een paars dekje! ik rijdt ook met een dekje met dezelfde peesjes.,, maar ook vaak met een normaal dekje met gewoon andere peesjes.. maar ik vindt het ook wel eens leuk om in bijv een groen dekje te rijden met groene peesjes Ja heb dan ook aleen maar een groen setje ..gewoon omdat ik het mooi vondt Knipoog maar je ziet ook wel mensen die wel meer dan 10 hebben.. wat overdreven dat wel maar als zei dat mooi vinden en het geld ervoor hebben moet je dat ook respecteren en niet zeggen dat het overdreven is enz.

maar volgens mij is er nog wel zo'n topic als deze..

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:08

hoi,

Ik ben op dat punt heel erg blij. Ik heb een ruitersport zaak die hele nette fluwele dekjes voor rond de 30 euro verkoopt. En andere dekjes die zelfs na 12 keer wassen erg mooi blijven.
Hebben ze het niet, dan kunnen ze het bestellen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:13

Goh wat vervelend voor je dat je door alle mooie nieuwe spullen door de bomen het bos niet meer ziet.

Er zitten wel degelijk kwaliteits dingen tussen Eskadron bijv. zijn hele fijne bandages en dekjes.

Harry's horse vind ik idd geen kwaliteit, al is de prijs-kwaliteit verhouding wel weer goed.

Maar goed niemand dwingt je iets te kopen, je kan zelf bepalen wat je wilt, keuze en kwaliteit genoeg. De ruitersportzaken kopen in waar markt voor is en als dat blingblingsporen zijn ed. dan tekent een ruitersportzaak zo'n beetje zijn eigen doodvonnis als ze tegen alle mode in de simpele oude dingen houden.

Wat zou jij doen als je een ruitersportzaak had???

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:13

hey
ik rij graag in setjes, en ja ik heb soms flashy kleurtjes. Mijn frontriem is met steentjes, mijn beugels nog net niet Clown Ik heb laarzen van kalfsleder, want ik heb geen rechte onderbenen, dus kan zo'n geen ouderwetse harde rundsleder laarzen aan. (tenzij je eerst m'n benen breekt en dan 8 maand revalidatie Nagelbijten / Gniffelen )

Ik heb nog nooit een witte longeersingel gezien, tenzij bij Divoza om te voltigeren. Wit hoofdstel en bijzets idem.

Ik vind het ook best raar dat er geen zadels meer bestaan met vlakke zit (dressuurzadels dan), want sommige mensen vinden dat nu eenmaal fijner. Ik niet, want dan heb ik al een ponyzadel nodig Nagelbijten / Gniffelen (ze komen donderdag springzadel passen voor mijn paard, en heb nu 16.5 inch) In mijn dressuurzadel heb ik gewoon een 17.5 inch maar diepe zit.

Trouwens goedkope dunne dekjes vind je nog genoeg hoor! Niet alles is pads van Anky of Eurostar.
Die tijgerprintdekjes vind ik trouwens ook maar niks

Ik ben trouwens benieuwd of je ooit nog een witte longeersingel vindt!! Haha!

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:30

HH is idd geen kwaliteit!

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:47

Ben helaas bang dat wij van de "oude stempel" zijn.

Ik erger me ook dood aan al die zogenaamde bling-bling spullen die kwa prijzen dan ook nog eens de pan uitreizen.

Ik probeer het ook bij gewoon kwalitatief goed materiaal te houden al kom ik er soms niet altijd onderuit om voor de kids met de tijd mee te moeten gaan (zucht)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:59

wit hoofdstel hangt er nog bij de winkel in mijn dorp Knipoog een hobbycenter dan nog, niet eens een ruitersportzaak...

zadel met plat vlak hangt bij mij in de kast, is dan ook een zadel van 15 jaar oud Haha!

Mijn paard heeft simpele dekjes van Harry's Horse omdat deze naar mijn doen perfect functioneren, deze gaan al twee jaar mee zonder te verkleuren of scheuren of iets dergelijks. Mijn paard heeft nergens blingbling of merk dat zij draagt.

Zou het wel willen, maar heb er liever €60 over voor als zij het ooit op gezondheidsvlak nodig heeft dan dat ik het in een mooi frontje steek...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:16

Ben ik, als broekie, dan ook van de oude stempel?

Ik vind het leuk dat er veel keuze is, maar als je een beetje nadenkt, wordt de keuze al behoorlijk beperkt. Sierkabels langs zadeldekjes? Dat wordt een mooi drukpunt onder de singel. Onnodige sierstiksels in het dekje beperken de bewegingsmogelijkheid van de vulling, waardoor de druk ook niet goed verdeeld wordt.

Voor een leek is het erg makkelijk om verdwaald te raken in al deze "mooie" details. En aan goede begeleiding van verkopers is een groot gebrek.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:29

Hester schreef:
Ben ik, als broekie, dan ook van de oude stempel?

Ik vind het leuk dat er veel keuze is, maar als je een beetje nadenkt, wordt de keuze al behoorlijk beperkt. Sierkabels langs zadeldekjes? Dat wordt een mooi drukpunt onder de singel. Onnodige sierstiksels in het dekje beperken de bewegingsmogelijkheid van de vulling, waardoor de druk ook niet goed verdeeld wordt.

Voor een leek is het erg makkelijk om verdwaald te raken in al deze "mooie" details. En aan goede begeleiding van verkopers is een groot gebrek.

Dit vind ik nog wel de beste redenen om deze rare trends tegen te gaan!
Ik vond het eigenlijk allemaal maar 'overdreven en onnodig', maar als ik dit zo lees denk ik:
Ja! Had ik daar maar eerder over nagedacht.

Onkunde komt helaas ZOOOO veel voor in de paardenwereld!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:38

Judje schreef:
Sorry hoor! Maar komt zelfs de paardenwereld zo extreem in de ban van de mensenmode dat we zelfs zulke achterlijke dingen verkopen!?

dat zelfde merk heeft dus ook nog die zgn ouderwetse dekjes Haha!

er is nog zat goed spul te vinden maar de meeste mensen willen het niet
of geen 30 euro neertellen voor een solide dekje wat niet na 1 zeisoen verkleurd verschrompeld ed is
maar gewoon ene jaar (of langer) meegaat

zadels met de ouderwetse boom zijn er ook genoeg ..maa ja
bijna nieumand wil deze en de wrongen lijken niet dik genoeg kunnne te zijn

witte longeersingels ..die zijn er ..maar niet voor een paar tientjes
ze zijn er wel betaalbaar maar dan ook niet fijne kwaliteit
(verf snel lelijk) verder zijn die dus nooit makkelijk tevinden / te leveren geweest
iig niet voor 20 euro , de prijs die men liefste max betaald

de simpel ogende degelijke hoofdstellen , raken we hier aan de straat stenen nog niet kwijt
zeker niet als het een betere kwaliteit betrefd .. men wil er namelijk niks voor neerleggen
en ruitersport zaken doen echt zelden (zoals in iedere andere branche gebruikelijk is) inkoop keer 2
meestal is het een klein percentage ..(als je rijk wilt worden dus niet de paarden branche in gaan Knipoog )

die leverancier die die panterprint dingen heeft heeft ook de ouderwetse simpele broek met kunstlederen kont die gewoon de was in mag , en zo ken ik er nog wel meer Knipoog

het is er echt allemaal wel Vork
kwestie van vragen en of zoeken Knipoog

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:10

Ik vind laat iedereen in zijn waarde. Ook al heeft iemand voor zijn of haar paard paarze peesbeschermers met een goud randje en een rooddekje met weet ik veel wat, zolang het het paard NIET in de weg zit en comfortabel zit en de ruiter vind het mooi. Inderdaad zit er iets opgeborduurd waar het paard last van kan hebben of zijn beweging belemmerd ja dan heb ik er ook iets op tegen. Prijzen stijgen en stijgen inderdaad, geef ik jullie ook gelijk in en dat wanneer je niet van de gekleurde en bling bling setjes en dergelijke houdt moet je steeds meer zoeken, wat erg jammer is voor deze ruiters. Verder geef ik ook liever meer geld uit aan een goed dekje, een goeie deken of hoofstel dan dat ik na een paar maanden of na 1 wasbeurt weer een nieuwe moet kopen. Maar heb ook goedkopere setjes omdat IK het leuk vind voor fotosessie's, maar dat is persoonlijk.

Dus gedeeltelijk begrijp ik jullie beklag Tong uitsteken maar snap niet helemaal waar jullie je zo druk over maken, over smaak valt niet te twisten

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 13:20

nickyu schreef:
Judje schreef:

dat zelfde merk heeft dus ook nog die zgn ouderwetse dekjes Haha!

er is nog zat goed spul te vinden maar de meeste mensen willen het niet
of geen 30 euro neertellen voor een solide dekje wat niet na 1 zeisoen verkleurd verschrompeld ed is
maar gewoon ene jaar (of langer) meegaat

Ik wil graag 30 euro neertellen, maar dan wel voor kwaliteit, iets dat zijn vorm behoudt, mooi van kleur blijft en zeker niet verschrompeld. Maar dan wel graag in normale klassieke kleuren. Een sierrand mag best zolang het maar "normaal" blijft.

zadels met de ouderwetse boom zijn er ook genoeg ..maa ja
bijna nieumand wil deze en de wrongen lijken niet dik genoeg kunnne te zijn.

Ligt hier niet een stuk verantwoording van de ruitersportzaken om mensen te adviseren? Waarom een diepe op vlakke zit? Waarom dikke of bijna geen wrongen?

witte longeersingels ..die zijn er ..maar niet voor een paar tientjes
ze zijn er wel betaalbaar maar dan ook niet fijne kwaliteit
(verf snel lelijk) verder zijn die dus nooit makkelijk tevinden / te leveren geweest
iig niet voor 20 euro , de prijs die men liefste max betaald

Ook hiervoor geldt dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rij hoeft te zitten.
Vroeger waren er witte longeersingels gewoon van stof met bont zoals nu in het zwart overal verkrijgbaar is. Voor zo'n 50 euro heb je dan echt wel wat moois.
Wit leder is idd een looi probleem. Maar het bestaat wel. Niet het enge dichtgespoten spiltleder wat na één keer buigen zoveel barsten en scheurtjes krijgt. Of wat dacht je van lakleder? In een goede kwaliteit blijft dat jaren mooi. Dáar wil ik wel voor betalen, maar niet voor rotzooi.

de simpel ogende degelijke hoofdstellen , raken we hier aan de straat stenen nog niet kwijt
zeker niet als het een betere kwaliteit betrefd .. men wil er namelijk niks voor neerleggen
en ruitersport zaken doen echt zelden (zoals in iedere andere branche gebruikelijk is) inkoop keer 2
meestal is het een klein percentage ..(als je rijk wilt worden dus niet de paarden branche in gaan Knipoog )

Een simpel ogend hoofdstel van mooi doorgeverfd tuigleder, met kwaliteits passantjes, en een perfecte pasvorm straalt meer uit dan alle bling-bling bij elkaar.

die leverancier die die panterprint dingen heeft heeft ook de ouderwetse simpele broek met kunstlederen kont die gewoon de was in mag , en zo ken ik er nog wel meer Knipoog

Het juist dat kunstleder waar ik kippevel van krijg. Ik wil écht leder, dat draagt toch totaal anders Vork

het is er echt allemaal wel Vork
kwestie van vragen en of zoeken Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:21

Toevallig heb ik vorige week nog een rijbroek gekocht in een ouderwetse zaak, die ouderwetse en tweedehands dingen heeft van degelijke kwaliteit voor een degelijke prijs.
En ik ben erg blij met mijn rijbroek met ECHT leren zitvlak.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 13:21

maykie schreef:
Ik vind laat iedereen in zijn waarde. Ook al heeft iemand voor zijn of haar paard paarze peesbeschermers met een goud randje en een rooddekje met weet ik veel wat, zolang het het paard NIET in de weg zit en comfortabel zit en de ruiter vind het mooi. Inderdaad zit er iets opgeborduurd waar het paard last van kan hebben of zijn beweging belemmerd ja dan heb ik er ook iets op tegen. Prijzen stijgen en stijgen inderdaad, geef ik jullie ook gelijk in en dat wanneer je niet van de gekleurde en bling bling setjes en dergelijke houdt moet je steeds meer zoeken, wat erg jammer is voor deze ruiters. Verder geef ik ook liever meer geld uit aan een goed dekje, een goeie deken of hoofstel dan dat ik na een paar maanden of na 1 wasbeurt weer een nieuwe moet kopen. Maar heb ook goedkopere setjes omdat IK het leuk vind voor fotosessie's, maar dat is persoonlijk.

Dus gedeeltelijk begrijp ik jullie beklag Tong uitsteken maar snap niet helemaal waar jullie je zo druk over maken, over smaak valt niet te twisten

Het gaat in dit geval niet over smaak maar over kwaliteit en nut. Dat mis ik nogal eens.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:36

pensionnetje
ik kan wel vertellen dat de diepe zit niet goed is ..maar al mij niet diepe zit zadels en normalew wrong zadels
en vooral ng de kinder maten (16 / 17 inch) blijven hier liggen
zadels zijn al van 325 naar 175 gegaan maar men wil geen ruime zit .. en wel diep en wel veel wrong ..want dat heeft anky bv ook ..

tussen een kunstlederen zitvlak en een kunstlederen zitvlak zit veel verschil
het ene blijft stijf het andere kijk je doorheen de betere i net echt en vormt heerlijk naar je lijf
zoals het ouderwetse leder maar dan gewoon in de wachmachine gooibaar

een degelijk lederen hoofdstel zonder opsmuk heeft ook mijn persoonlijke voorkeur
bv de classic van busse / everline
deze heeft dan nog een gevlochten ding op het frontje
of hun halster hoofdstel , gewoon mooi degeljk materiaal
het is ook haast niet te krijgen ..

als ik hier zie hoeveel seizoens dekjes (en de echte zeizoens kwaliteit hebben we hier dan nog niet eens liggen ..alhoewel heb nog 3 hh dekjes en die houd ik graag om het verschil te laten voelen)
we hier verkopen en hoewenig de ga lang mee dekjes ..dan kan je het de ruitersport zaken ook niet kalijk nemen
de vraag naar hippe kleuren met een goeden of zilveren biesje is gewoon vele malen groter dan
naar een solide dekje .. heb er in ons 2 jarig bestaan
al 2 basic goede kwaliteit verkocht ..en bij elkaar denk een kleine paar honderd andere dekjes ..
ik koop ze dus ook niet op voorraad in in alle verkrijgbae kleuren
veel te bang dat ze hier wortel schieten ..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:48

Kort samengevat is dat dus er ligt in de winkels waar het meeste vraag naar is.