Longeerspullen voor een A-pony

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

welshje68

Longeerspullen voor een A-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:28

Mijn dochterje heeft een a pony. Omdat zij weinig kan rijden wilde ik de pony gaan longeren om zo toch voldoende beweging en training te geven. Domweg rondjes laten lopen aan een lange lijn is volgens mij niet de ideale traning du ik op naar de ruitersport winkel om een longeeruiterusting te kopen Singel bijzet teugels ed. Op stal hebben we alles in formaat paard vandaar...

Wat schetst mijn verbazing voor pony's is er geen moet te verkrijgen qua longeersingels ed. Ik kreeg het advies zelf maar wat inelkaar te sleutelen. Mijn opmerking of pony's niet fatsoenlijk getraind moesten worden werd me niet in dank afgenomen. Ik heb een oude longeersingel liggen die ik maar laat inkorten tot de juiste maat. maar nu de bijzetteugels. Hoe kom ik daar aan.

Wie heeft ook met dit probleem te maken gehad en hoe hebben jullie het opgelost.

Tanja

Re: Longeerspullen voor een A-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:38

Hmmm, ik heb zelf 2 Welsh-A pony's een Shetje en een mini appie en ik heb niet echt moeite om spullen voor ze te vinden. Het is allemaal wat moeilijker te vinden dan de standaard maten maar dat is niet zo vreemd. Een winkelier zal wat makkelijker standaardmaten op voorraad nemen dan de kleine maatjes, die lopen namelijk niet zo hard Clown
Maar kijk een in dit topic: viewtopic.php?f=34&t=795557&hilit=spullen+%2Bmini daar staan in de openingspost een aantal links voor spullen in de kleine maatjes.
Ik maak overigens ook veel zelf, dat is ook erg leuk om te doen en zo heb je altijd iets unieks voor je pony.
Maar longeersingeltjes e.d. zijn toch in de meeste zaken wel te krijgen (op internet dan he, gewone ruitersport zaak kom ik eigenlijk erg weinig)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:52

Je kan de pony ook met touwtjes longeren. Ik heb bij de Praxis touw gekocht (voor een kwpn heb ik 6.5 meter gekocht) van 6 mm in de doorsnede.
Voor een welsh zou 6 meter voldoende zijn. Wat je over hebt kan je makkelijk afknippen of gewoon vastknopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:36

Bij zet teugels heb ik ook niet kunnen vinden.
Een elastiek kan je wel heel mooi klein verstellen maar vind ik geen fijne hulpteugel. Pessoa is ook inimini te verstellen (maar vind ik ook niet fijn).

Ik gebruik dus een touwtje, gewoon bij de Welkoop (of praxis, of kwarwei oid) vandaan. Of een dubbele longe. Heb je beide weinig met maat te maken Lachen.

Ik heb voor mijn shetlanders(94 cm tot 105) een Kiefer longeersingel met super veel ringetjes. Die is echt ideaal Lachen.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:39

Waar heb je die Kiefer singel dan gekocht. Ik ben die alleen in paarden maat tegengekomen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:41

Pony maat bij Divoza Lachen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:42

zowel bijzetjes als longeer singels als dubbelle lijnen zijn gewoon verkrijgbaar , kwestie van even zoeken Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:00

Bijzetteugels (die standaard van mond naar singel) zijn niet ideaal voor longeren. Aangezien de pony zijn hoofd in de gangen op en neer beweegt krijg je geen constante aanleuning met de mond.
Een VEEL goedkopere en betere oplossing is een touwtje te kopen (nylon of katoen, doorsnede ong. 5 mm) en die van de zijkant van de singel door de bitring heen en dan tussen de benen door naar de singel. Dan kan het paard tijdens elke stap voorwaarts-neerwaarts worden getraind met een constante druk.
Voor een singel kan je inderdaad een normale laten verkleinen, maar je kan ook met zadel longeren. Als je dan de beugels op de maat doet zodat het touwtje er aan vast kan, dan knoop je nog een touwtje van de ene beugel, onder de pony door naar de andere beugel zodat deze niet gaan slingeren.
Tja, of er verschil in zit qua dubbele lijnen weet ik niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:04

Zoals hierboven gezegd is zijn touwtjes echt ideaal.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:10

Citaat:
Tja, of er verschil in zit qua dubbele lijnen weet ik niet.

alleen de lengte ..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:42

@Welshje68: stuur een mailtje naar de grotere ruitersportzaken voor longeersingels etc; weet zogauw niet meet welke het was,maar er stonden op de achterkant van hoefslag (of bit?) een paginagrote advertentie,ter promo van speciale afdeling met alles voor shetlanders.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:51

ik heb elastiek met bijde uiteinde een musketon deze kan je ook verstellen (klein groot) deze heb ik gewoon door het bit gehaald en de 2 uiteinde aan een ringetje gemaakt! Ik heb geen idee waar je het kan kopen, ik heb het zelf van een vriendin gekregen. Mijn longeersingel heb ik laten inkorten.
www.nickyskeet.nl heeft wel longeersingels voor shetlander enz

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 13:47

ik heb alle spullen die ik nodig had gevonden.
en wel bij nickyskeet.nl

een echte aanrader die site. prima service Haha! Haha! Ja Ja Ja