hoe kan ik zien of mijn zadel goed ligt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe kan ik zien of mijn zadel goed ligt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 16:55

als ik mijn paard opzadel dan leg ik hem goed op zijn rug. Voordat ik er opstap kijk ik goed of zijn schouderbladeren vrij liggen. ALs dit zo is singel ik hem nog wat aan. Daarna ga ik rijden. Maar met rijden kan ik hem meestal na 5 minuten weer aansingelen.

ook dan let ik er goed op dat zijn schouders vrij liggen. Alleen 1 nadeel is dat hij dan weer niet goed is. Dus weer naar voren is geschoven.Het zadel heeft een ingebouwede voor singel dus echt schuiven doet die niet meer mits die goed is aangesingeld. Dit komt omdat mijn hafje geen schoft heeft en rond is.

Maar nu komt het vandaag waren er foto's gemaakt. En tja het lijk net of het zadel te ver naar voren lag.Zelf heb ik het zadel vandaag nog extra naar achter gelegen maar dat rijdt ook niet lekker dan zit ik helemaal been wijds. En dan lijkt het net weer of het zadel te ver naar achter lig voor mijn gevoel.

Ik zou zo ff kijken of het luikt om de foto's te plaasten

maar hoe weet ik nou zeker of me zadel goed lig als ik hem op zijn rug leg. WAnt hij heeft zo weinig schoft.Moet het zadel nou vlak voor zijn schoft of net erboven. Niet dat het zadel op zijn schoft moet. Maar die soort van boog aan de voorkant.

tja op een gegeven moment ga je toch twijfelen van hoe moet dat zadel er nou presies op

hier wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZFUOCIBS.jpg

meer foto's
http://www.mijnalbum.nl/Album=CESKN6Z7
Laatst bijgewerkt door plutolover op 19-08-07 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Re: hoe kan ik zien of mijn zadel goed ligt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:03

als je het zadel ver naar voren legt, hem naar achterschuift, dan stop je zadel vanzalf ergens, daar moet ie liggen Knipoog

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:06

Inderdaad, ga met Sanniejj mee

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:21

Idd Sanniejj. Maar als hij dan gaat schuiven terwijl hij aangesingelt is en je hebt hem goed gelegd, ligt er imo iets niet goed aan je zadel.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 17:32

mischien niet helemaal duidelijk. in het begin had ik hem niet goed aangesingelt. later wel, maar het kan ook zijn dat hij al vanaf het begin niet goed lag. en dat ik dacht dat ik hem goed had gelegd vandaar deze vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:22

Plaats eens een foto met het zadel op de rug, zonder dekje.
Vanaf deze foto's is het niet te zien.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 18:24

ik zal er morgen 1 maken. heb nu geen foto van hem zonder dekje

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:29

Als ik het zo zie lijkt hij echt te ver naar voren te leggen, niet achter de schouder maar erop. Het beste is het inderdaad te zien zonder dekje.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:29

Heb je er wel eens aan gedacht zo'n staartriem te kopen? Zie je vaker bij haflingers en andere paarden/ponys met weinig schoft, dit voorkomt dat het zadel naar voren schuift!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:19

Wat ikzelf zou doen is met je paard naar een GOEDE zadelmaker gaan en die laten beoordelen. Zij beoordelen zonder dekje of het zadel goed past, ze kijken naar de drukpunten en of het zadel verder goed past.
Er zijn ook zadelmakers die aan huis komen, maar dan wordt het vaak een duur geintje.

Zelf heb ik een confectiezadel (dus geen maatwerk) voor mijn paard gekocht die redelijk tot goed paste. Daarmee naar de zadelmaker gegaan en die heeft door het veranderen van de kussens het zadel helemaal goed passend gemaakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:26

ik zie ook wat een probleem kan zijn.
jouw dier heeft een ronde buik, bij die paarden heb je heel vaak dat je je zadel heel mooi op de goede plek legt.
maar door die ronde buik schuift de singel inclusief zadel naar voren toe naar de smalste plek...en dat is op de schouders Knipoog

andere singel kan helpen, een banaansingel heet zo'n ding geloof ik?
bolle buikje er af gaan trainen dan blijft je zadel ook beter liggen.
klopt ook want je zegt zelf al als je verder naar achter doet je zadel dat je zo wijdbeens zit Tong uitsteken

zadel hoort inderdaad achter de schoft te liggen.
ik heb het bij de mijne ook hoor dat ik denk van jee wat ligt dat zadel ver naar achter,maar dan ligt ie toch echt achetr de schouder.achter de schoft en zit je inderdaad veel breder.

en ...even een goede zadelmaker laten kijken?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 15:46

ellepel schreef:
ik zie ook wat een probleem kan zijn.
jouw dier heeft een ronde buik, bij die paarden heb je heel vaak dat je je zadel heel mooi op de goede plek legt.
maar door die ronde buik schuift de singel inclusief zadel naar voren toe naar de smalste plek...en dat is op de schouders Knipoog

andere singel kan helpen, een banaansingel heet zo'n ding geloof ik?
bolle buikje er af gaan trainen dan blijft je zadel ook beter liggen.
klopt ook want je zegt zelf al als je verder naar achter doet je zadel dat je zo wijdbeens zit Tong uitsteken

zadel hoort inderdaad achter de schoft te liggen.
ik heb het bij de mijne ook hoor dat ik denk van jee wat ligt dat zadel ver naar achter,maar dan ligt ie toch echt achetr de schouder.achter de schoft en zit je inderdaad veel breder.

en ...even een goede zadelmaker laten kijken?

indd het is wat jij zeg. wou het net vermelden. Toen kwam jij hier mee. Als ik op deze stal vraag of hij minder voer mag dan verklaren ze me voor gek. Ik ga over 1.5 week naar een andere stal. En daar wil ik hem zeker die buik er af gaan trainen.

WAnt ik had hem vandaag goed aangesingeld echt het zadel zat als een huis. En toch na het rijden schoof die naar voren. Pas is er nog een goede zadelmaker geweest heeft hem aangepast en weer gekeken en hij lag super.

Dus op mijn andere stal ga ik het buikje eraf trainen. helaas houden ze op deze stal van wat steviger paarden. Heel veel manege pony's daar hebben een staartriem

en banaansingel heb ik al.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:48

ik heb het probleem bij de mijne ook hoor als die weer es zijn welbekende zomerbuik heeft Tong uitsteken
die van mij schuift dan ook naar voren toe

hopelijk is het beter als dat buikje er wat af is

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 15:53

heb alleen 1 klein probleempje haha. hij komt nu op een stal te staan met meer gras hahah. ag wordt gewoon meer trainen. hij is ooit dat buikje kwijt geweest toen waren we een week op vakantie geweest. haha.

maar tja hij is zo veelvraat, hij vreet gerust zijn stal leeg. hahah soms niet hoor. maar ik ga me best doen om het eraf te trainen. maar daarvoor moet hij ook eerst wat minder kuil enz krijgen. soms krijg echt veel kuil, dan gooi ik het meestal bij een ander paard er in. haha.

Ik op me nieuwe stal vraag ik wel of ze hem wat minder willen voeren

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:38

Ik denk ook dat het buikje het schuiven veroorzaakt. Ik heb zo'n banaansingel gekocht voor mijn Fries. Ook al is ze nu niet meer rondbuikig, toch vind ik het een fijne singel.
Wat je ook tijdelijk kunt proberen is een voorsingel, tot je het buikje eraf hebt getraind.
Heb een poosje een drachtige merrie gereden, waar precies hetzelfde mee gebeurde in de loop van het rijden. Probleem was daarna opgelost.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:53

ik heb al een voorsingel. Maar merkte dat mijn hafje dat niet echt prettig vond. Daarom heb ik ook een voorsingel in laten bouwen.

Ik heb die voorsingel nog steeds dus kan hem er zo weer voor leggen. Mischien dat ik dat nog doe zodat hij wat afgevallen is

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:46

heb je misschien een foto van die voorsingel en werkt het. En waarom geen staartriem?

_Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:44

Wanneer dat ronde buikje wat minder is zal het probleem al een heel stuk verholpen zijn denk ik.

Mij hebben ze geleerd, wanneer het zadel erop ligt en de singel vlak achter zijn been ging dat hij dan goed ligt. Ik weet niet of het echt klopt, maar zo hebben ze het mij verteld.

Succes met het trainen om het buikje er wat af te krijgen Tong uitsteken

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:52

_Noukie schreef:
Wanneer dat ronde buikje wat minder is zal het probleem al een heel stuk verholpen zijn denk ik.

Mij hebben ze geleerd, wanneer het zadel erop ligt en de singel vlak achter zijn been ging dat hij dan goed ligt. Ik weet niet of het echt klopt, maar zo hebben ze het mij verteld.

Succes met het trainen om het buikje er wat af te krijgen Tong uitsteken

Dat is bij elk paard verschillend. Bovenstaande is allang achterhaald. Er moeten 3 vingers tussen de schouder en het zadel zitten. Elk paard heeft een andere bouw. Mijn paard haar schouder loopt vrij ver door, dus het zadel en dus de singel ligt verder naar achter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:54

Citaat:

eigenlijk is dat niet juist...de singel hoort een handbreedte achter de elleboog van het paard te liggen.
maar....ligt inderdaad ook een hoop aan de bouw van het betreffende dier Knipoog

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:24

Inderdaad, zo heb ik het ook geleerd ellepel. Ik rijd (helaas) nu op 2 paarden met allebei net iets te kleine singel met elastiek er in (zodat je hem dus helemaal uitrekt en dan past het net. Wat je dan dus heel snel geneigd bent om te doen is zadel iets naar voren, waardoor de singen past... Helaas geen eigen paard, dus ook geen eigen spullen, dus geen eigen (dure) investeringen.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 00:08

De foto's zijn wat klein om het goed te kunnen beoordelen. Maar mijn eerste indruk is dat het zadel iets te ver naar voren ligt. Het zweetblad & kniewrongen lijken tegen het schouderblad aan te liggen, en dit zou de beweging van jouw paard nadelig kunnen beïnvloeden. Ook lijkt de singel tegen het been aan te liggen in plaats van een handbreedte er achter.

Maar nogmaals... de foto's zijn erg klein om dit echt helemaal met zekerheid te kunnen vaststellen.

ellepel schreef:

En dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn waarom jouw zadel te ver naar voren ligt (als dat zo is).

Mocht het zadel overigens niet te ver naar voren liggen, maar raken de schouderbladen toch de zweetbladen, dan kun je wellicht overwegen om de zweetbladen aan te laten passen door een erkend zadelmaker zodat de shouders van het paard vrij komen te liggen tijdens de arbeid. Sommige dressuurzadels hebben al dermate ver teruggesneden zweetbladen dat het paard de ultieme bewegingsvrijheid heeft in de schouders.

Succes met je probleem, en geef ons hier t.z.t. even een update.

Knipoog