[WN] Nieuw westernzadel maar.......

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Clovertje

Nieuw westernzadel maar.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 13:06

Ik heb pas mijn boomloos zadel omgeruild tegen een mooi westernzadel. Het past goed, (volgens mij.) Ik heb er helaas maar een paar keer meegereden, Clover staat nu even op rust vanwege een kreupelheid. Het gaat al de betere kant op, gelukkig, dus binnenkort weer aan de slag.

Het zadel zit ook best lekker alleen na een tijdje krijg ik toch wat last van mijn ...lastig uit te leggen, het zijn niet mijn zitbeenknobbeltjes maar meer naar voren tussen mijn benen, zeg maar. De zitting van het zadel is lekker zacht, maar die botjes komen net naast de zitting op het wat hardere leer.
In het begin van de rit voel ik niets maar na wat langer stappen begint het te komen en de dag daarna zijn de eerste meters een hel.... Na een drafje voel ik het bijna niet meer, maar echt lekker is het niet.
Ik wil eigenlijk niet weer een ander zadel, na een lange zoektocht, is dit eindelijk een zadel wat goed lijkt te liggen op mijn bolle, kort-in-de-rug tinker.

Moet ik gewoon meer zitvlees kweken op mijn verwende billetjes na een boomlooszadel? Of is er een andere oplossing? Op mijn veelzijdigheidszadel had ik een bontje, bestaat er ook zoiets voor westernzadels?

8nnemiek

Re: Nieuw westernzadel maar.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:36

Ik ben bang dat er niet veel anders op zit dan zitvlees kweken. Of je zou de zitting al moeten laten opvullen met gel ofzo. Seatsavers bestaan ook voor westernzadels, ik heb ze in ieder geval wel eens gezien, maar nooit geprobeerd dus ik weet niet of dat veel zachter zit.

Ik weet precies wat je bedoeld, ik had ook last van die botjes toen ik op een westernzadel ging rijden (en ook op een engels zadel trouwens). Vroeger niet, vond ik heerlijk zitten, maar nu ik mijn boomloze gewend ben...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:01

Wat voor zittingmaat heeft het zadel en wat is je broekmaat ??
Het zou nl kunnen dat je in een te grote zitting rijdt voor je afmeting; hierdoor glij je naar achteren en wordt het zadel te breed/plat voor je.
Westernzadels hebben over het algemeen een 'mannen'zitting; die is vrij plat/breed. Vrouwen hebben een andere bekkenbodem en kunnen vaak niet lekker zitten op dit soort zittingen.
Opvullen wil wel eens helpen voor de zitbeeknobbels, maar als het probleem meer aande zijkant zit zal dit ook niet afdoende zijn.
Overigens kweek je hiertegen ook geen zitvlees.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:12

Ben het met DD eens. het klinkt toch alsof dit zadel niet bij ou zelf past. je kan ook bontjes voor westernzadels krijgen. Bij iedere westernstore wel denk ik!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:21

Dat probleem heb ik dus ook. Ben nog steeds niet aan de hardere zitting gewend en heb vaak pijnlijke binnenbovenkant van mijn benen. Ik ga er een schapenvachtje opgooien. En hopen dat dat werkt. Een smaller zadel is ook hier geen optie omdat knol nu eenmaal extreem breed is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:36

@karuna : natuurlijk heb je met een breed paard eerder een bredere zitting, maar als je een boom hebt van voldoende hoogte/dikte in de bars dan kan elke zitting gemaakt worden voor een vrouwvriendeljker zit de zgn 'narrow twist'. Dat is een kwestie van het gedeelte naar de bovenbenen toe iets aflopend smaller/dunner maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:45

Ik denk toch echt dat het vooral komt doordat we die heerlijk zachte barefoot gewend zijn, en een verwende bips hebben Tong uitsteken
Andere ruiters (vrouwen) vonden dat westernzadel wel heel fijn zitten, hadden geen probleem met de breedte, maar ík kreeg direct last van die botjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:50

Die anderen hebben misschien bredere heupen en/of kinderen gehad Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:51

Dat heb ik dus ook, iedereen zowel man als vrouw vinden het heerlijk zacht ook mensen die die breedte niet gewent zijn waaronder een jong smal meisje. En ik heb een pijnlijke evaring met rijden. Heb nu een keer met een dekje ertussen gereden en het zat een stuk beter. Vandaar de overstap naar een zacht schaapje.ben gewoon teveel verwent met 4 jaar een zacht schaapje denk ik. Bloos

Ik weet dat je een zadel erop kunt aanpassen DD. Heb er ook overleg over gehad met zadelmaker maar bij hele brede zadels is het bijna onmogelijk om te veranderen. En is een schaapje ertussen een stuk snellere en goedkopere oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:53

En als dat schaap voor jou goed werkt hoef je ook geen dure oplossing Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:55

Eentje is nog smaller dan ik Tong uitsteken
Maar dit heb ik ook bij engelse zadels, die vind ik ook zo enorm hard. Een tijdje geleden heb ik op een engels zadel gereden, een half uurtje ongeveer, en toen had ik zelfs een blauwe plek Clown Terwijl ik vroeger urenlang op manegepony's heb gereden. M'n kont is het gewoon niet meer gewend Bloos

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:58

MysticTinker schreef:
Eentje is nog smaller dan ik Tong uitsteken
Maar dit heb ik ook bij engelse zadels, die vind ik ook zo enorm hard. Een tijdje geleden heb ik op een engels zadel gereden, een half uurtje ongeveer, en toen had ik zelfs een blauwe plek Clown Terwijl ik vroeger urenlang op manegepony's heb gereden. M'n kont is het gewoon niet meer gewend Bloos

ik heb er ook last van, ook mijn boomloze gewend, en als ik weer op een boomzadel rijd heb ik na een half uur last van die botjes.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:29

Dat harde daar wen ik wel aan, maar een te brede zit niet. Een schapevachtje helpt wel erg goed!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 08:25

Bedankt allemaal voor de tips en adviezen! Ik ga voor mijn verwende bips denk ik ook maar een schapenvachtje aanschaffen, staat ook wel stoer denk ik. Alhoewel ik dit zadel ook al heel stoer vindt staan bij Cloof!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:35

Dan wil jou bips ook niet in mijn zadel rijden Haha!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:40

Ik heb ook een schaapje en dat bevalt erg goed, maar af en toe heb ik toch nog wel eens last van die botjes.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:13

Hoi, ik heb er ook wat last van met mijn nieuwe endurance zadel op western boom.
Ik heb alleen, iets anders dan jij denk ik, gewoon zere zitbeenknobbels.
Ik heb van mijn zadelmaker een bontje gekregen alleen vond ik deze zelf iets te groot/ teveel schaap zegmaar. Nu krijg ik een gel-zitting om te proberen, die heb ik nog niet dus kan je er nog niks over vertellen.
Op de website van Goedhard.nl staan ook mooie schapenvachten voor westernzadels die wat kleiner zijn die ik al heb geprobeerd, misschien bestel ik er zo een. Veel succes!