Maat Zadel: pony vs ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Maat Zadel: pony vs ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 15:00

Hallo

Ik stel nu waarschijnlijk een moeilijk te beantwoorden vraag, want ik weet dat een zadel gewoon moet 'passen'. Maar graag een kleine richting..

Ik ben een volwassen persoon (soms toch Lachen ) van 1.68m en ong 56 kg. Dus zeggen ze dat ik een zadel vanaf 17 inch moet hebben. Want 14 - 16 inch zouden kinder/jeugdzadels zijn.

Nu kocht ik een D-pony (1.41m) van een meisje van 12 dus ik nam het zadel niet over omdat het een 16 inch was. Zegt de dame van de ruitershop waar ik een zadel wou kopen dat een D-pony geen 17 inch zadel kan hebben omdat het dan te groot zou zijn en op de nieren zou rusten. Ik heb mijn oude zadel (vorig paard 1.73m) nog en het past wel op m'n pony maar ik vind het ten eerste een heel zwaar zadel en ik vind het echt kolosaal voor haar rug. Dit is een 17.5 inch.

Als je dat zadel op een paard legt, is er nog veel ruimte over achter het zadel, op die pony is haar hele rug bijna bedekt.

Zijn hier nog volwassenen mensen die op een D-pony rijden? En zo ja, welk zadel hebben jullie?

doom

Re: Maat Zadel: pony vs ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:01

waarom neem je niet een wintec met verwisselbare boom enzo ..! Knipoog

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 15:16

Euh, hebben ze daar dan geen maten in?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:18

Lieke_M schreef:
Euh, hebben ze daar dan geen maten in?

Naja ze verkopen een nieuwe wintec standaard met een zwarte boom betekend medium
deze bomen kun je veranderen kosten 20 euro per stuk voor smallere of bredere bomen .!
waardoor een wintec vrijwel (mits het gewoon normale schoften zijn etc ) op elk paard/pony moet passen! Ik zelf zou als nog even een andere zadelmaker erbij halen ..

Mijn vriendin heeft een 18 inch zadel en rijd gewoon met een kentaur dressuur op een grote D pony
die Heeft ze ook gewoon bij de winkel vandaan nieuw en dus ook laten passen ! Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:20

Ik heb een kleine fijn gebouwde e-pony en rijd met een 17,5 inch.
Past prima hoor.
(in mijn profiel zie je foto`s)

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:21

doom schreef:

Uuh, ze heeft het over de inchmaat... Clown Verder heb ik een 17 inch op mn pony van 1.31 m en ik heb er nog geen problemen mee gehad. Zadel ziet er niet extreem groot uit. Groter mocht ik wel niet meer gaan van de zadelmaker. Voor foto's zie onderschrift.

wonanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:21

Mijn haflinger is 1.41m en ik heb er een 18" zadel op liggen en dat past prima hoorLigt natuurlijk wel aan de lengte van de rug van je paard, maar het is echt niet zo dat een 17"zadel standaard niet op een d-pony past.Je moet opletten dat het zadel niet over de achterste rib van je pony komt(moet je een denkbeeldige lijn trekken), als dat niet zo is dan kan het prima.

Succes ermee!!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:23

ik heb een 17,5 inch op een pony van 1.42 met ook niet een al te lange rug, gepast door een erkende zadelmaker en ligt gewoon netjes absoluut niet op de nieren .

Ik heb 17,5 inch omdat ik niet hou van vast zitten in mijn zadel.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:23

o0o_Jade_o0o schreef:
doom schreef:

Uuh, ze heeft het over de inchmaat... Clown Verder heb ik een 17 inch op mn pony van 1.31 m en ik heb er nog geen problemen mee gehad. Zadel ziet er niet extreem groot uit. Groter mocht ik wel niet meer gaan van de zadelmaker. Voor foto's zie onderschrift.

ja dat weet ik ! Knipoog
alleen vaak door een grotere inch zit er vaak ook een bredere boom in ..etc ..
ik vind een wintec niet groot vallen dus vandaar dat ik die als tip geef om te testen omdat je boommaat kan veranderen en het zadel licht is ..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:25

om je een beeld te geven, pony is 1.42, redelijk korte rug, zadel 17,5 inch.

Afbeelding

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:26

Ik heb een D Pony (kruising new forest X Welsh) gehad van ongeveer 1.50. Ik reed haar met een Ainsley Vanguard Popular een 17.5 inch en een medium boom. Dat ging allemaal prima.

wonanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:28

ja dat weet ik ! Knipoog
alleen vaak door een grotere inch zit er vaak ook een bredere boom in ..etc ..
ik vind een wintec niet groot vallen dus vandaar dat ik die als tip geef om te testen omdat je boommaat kan veranderen en het zadel licht is ..[/quote]

de boommaat heeft niks met de inchmaat te maken, anders zou iemand met hele dikke billen dus nooit een goed passend zadel op een heel iel paard kunnen leggen of andersom!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:29

Juist je hebt wintec zeker in de maten 15 inch tot 18 inch, dus dat scheelt nogal welke maat je neemt. En allemaal met smalle tot brede bomen dat heeft niks te maken met de inch maat.
En of er op je d-pony een zadel groter dan 16 inch past, dat kan zij toch zo niet zien vanuit haar winkel, belachelijk. Slaat nergens op.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:33

Citaat:
de boommaat heeft niks met de inchmaat te maken, anders zou iemand met hele dikke billen dus nooit een goed passend zadel op een heel iel paard kunnen leggen of andersom!

Ik praat toch niet alleen over de inch maat .. Clown
Ik zeg dat ik ze licht vind
en niet groot vind vallen ..
meeste zadels die een groter inch hebben zijn groter van formaat (omdat het anders een hots en scheef zadel zou zijn Knipoog )
daardoor is vaak de boom ook wat met de nadruk vooral op WAT breder.. dan een zadel met een smallere inch maat.
Ik praat nu overgens ook niet over de duurdere zadels ..! want die zijn erg toch wel in een hoop maten en inch soorten..
maar heb het meer over BR harry's horse etc etc

Ik hoop dat je me een beetje snapt zo en anders laat maar zitten hihi ..
maar ik doelde dus niet alleen op de inch maat en de boom ! Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:40

Mijn vroeger springzadel was 16 inch en had een medium boom..
Mijn huidige springzadel is 17,5 inch en heeft ook een medium boom.
En de breedte van de boom is nagenoeg gelijk.. en dat zijn geen zadels van top-klasse.. maar gewone huis- tuin- en keukenzadels..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:48

femmefatale1 schreef:
Mijn vroeger springzadel was 16 inch en had een medium boom..
Mijn huidige springzadel is 17,5 inch en heeft ook een medium boom.
En de breedte van de boom is nagenoeg gelijk.. en dat zijn geen zadels van top-klasse.. maar gewone huis- tuin- en keukenzadels..

naja sorry mensen Vingers aflikken
Tis mij zo een keer verteld dat de boom *iets* groter wordt bij een grote inch omdat anders de verhoudingen ook niet zo meer kloppen
maar dat zou die gene waarschijnlijk dus fout hebben en ik nu dus ook ! Verdrietig excusses!!

Maar raad nog steeds een wintec aan ! Knipoog
Laatst bijgewerkt door doom op 17-08-07 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 15:51

Wel nu is het een leer zadel en zoals ik al zei: vrij zwaar (+ nog eens mijn gewicht daarbij..)

Ik heb ook al gehoord dat Wintec veel lichter is. Mja, zal eens gaan lijken. Jammergenoeg ken ik geen zadelmakers in de buurt die aan huis komen. En ik heb nog geen van, dus kan ook m'n pony niet meenemen..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:52

Elk zadel is natuurlijk anders.. zeg ook niet dat ik gelijk heb, vertel alleen wat ik heb ontdekt..

Maar wat is iets groter?? Dat kan nl een milimeter zijn...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:54

femmefatale1 schreef:
Elk zadel is natuurlijk anders.. zeg ook niet dat ik gelijk heb, vertel alleen wat ik heb ontdekt..

Maar wat is iets groter?? Dat kan nl een milimeter zijn...

Naja denk ok niet dat je over mm moet gaan praten ! Knipoog
maar ik denk zelf toch wel gauw tegen de 0,5 en de1 cm aan .. Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:06

Ik heb een wintec en heb ook al ontelbaar veel andere zadels in handen gehad. En ja, ik vind de Wintec zeker lichter.

Maar: ook al kan je bij Wintec de boom veranderen, dat is helemaal geen garantie dat je zadel ook daadwerkelijk daardoor bijna altijd past. Een passend zadel is niet enkel de juiste boommaat. Een boommaat zegt bijvoorbeeld niets over de verdere vorm van het zadel. Zo kan een Wintec de perfecte boommaat hebben voor een paard, maar kan het bv daarbij de schouder onwijs hinderen. Neem dus nooit een Wintec 'omdat dat wel past'.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:14

Tieneke schreef:
Ik heb een wintec en heb ook al ontelbaar veel andere zadels in handen gehad. En ja, ik vind de Wintec zeker lichter.

Maar: ook al kan je bij Wintec de boom veranderen, dat is helemaal geen garantie dat je zadel ook daadwerkelijk daardoor bijna altijd past. Een passend zadel is niet enkel de juiste boommaat. Een boommaat zegt bijvoorbeeld niets over de verdere vorm van het zadel. Zo kan een Wintec de perfecte boommaat hebben voor een paard, maar kan het bv daarbij de schouder onwijs hinderen. Neem dus nooit een Wintec 'omdat dat wel past'.

iid Knipoog bij ieder zadel altijd een zaelmakerij erbij om te passen ! Knipoog

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 00:12

Ik rij als 20-jarige op een C-pony van 1.35m met een korte rug.
Zadel moet voor pony én ruiter passen. Zelf ben ik amper 1.60m groot en ben ook nog een licht. Dus een 16" zadel was groot genoeg voor mij *LOL*

Tip van Tieneke is super, heb zelf een Wintec 16,5" gehad, maar dat paste voor geen meter op mijn pony (en dat terwijl het gepast is door een zadelpasservice..).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:53

ik heb een pony van 1m40 met een korte rug.
ik rijd met een wintec 17 inch zadel.
volgens mij past dat prima voor ons allebei Haha!

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:24

een 17 inch zadel

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:16

Elk merk zadel heeft ook een andere pasvorm.
Vergelijk de kussenbouw maar eens van de diverse zadels. Ik zelf stap nu over op een engels zadel omdat de pasvorm van dit zadel het beste bij mijn pony past.
Zelfs het door de zadelmaker speciaal voor hem gekochte en aangepaste zadel lag niet optimaal.