K&K correctiebit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

moi89

K&K correctiebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 12:49

Ik rij sinds kort met een correctiebit van K&K. Die er voor zorgt dat ze haar tong er niet meer overheen kan gooien en vast kan pakken. Nu gaat dat eigenlijk hartstikke goed. Ze is minder sterk en pakt niet meer vast. Maar mijn vraag is nu of het ook kwaad kan om lang met zo`n bit te rijden. Want dat wil ik nou ook weer niet. En mag je er ook op wedstrijden mee rijden? Zelf dacht ik van niet maar ik weet het niet zeker.

Gayle

Re: K&K correctiebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:50

een vriendin van mij rijd gewoon wedstrijden met een K&K bit die ze over heeft gekocht van een Z ruiter. voglens mij maakt het niet uit hoelang je der mee rijd.

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:52

Nee, hoor dat kan helemaal geen kwaad, er zijn veel paarden die fijn op dit bit lopen.
Je mag gewoon starten met dit bit, het scholingsbit (lijkt op het correctiebit) mag niet op wedstrijden. Ik heb het toendertijd even nagevraagd bij het KNHS.

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:25

Is het ook verstandig om met dit bit te springen of kan ik beter een ander bit indoen, en wordt het paard ook hard in de mond van dit bit. Ik bedoel dat je met een stang ook een paard hard in de mond kan laten worden, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:52

Een bit is zo hard als de ruiter die het gebruikt.
Als je ervoor zorgt dat je zachte hulpen blijft geven (zelf wil ik mijn hulpen niet groter hebben dan het openen en sluiten van mijn handen) dan wordt de mond van je paard er niet hard van.
Maar: houd wel rekening met het feit dat een stang in het algemeen wel wat harder doorwerkt en je hulpen beter wat kleiner geven in verhouding tot zachtere bitten.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:54

Je kunt na een tijd altijd proberen om weer met een ander soort bit te gaan rijden. Als het niet gaat kun je altijd weer terug gaan op dit bit.

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:55

Ja,
Heeft iemand een foto van het scholingsbit?
Dan weet ik hoe dat eruit ziet want ik haal dit altijd door elkaar..

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:09

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:27

Een correctiebit is geen stang, het is een ongebroken trens. Hiervan worden paarden niet harder of zachter in de mond dan met een ander type trens, het is zelfs een zachter bit dan enkel- of dubbelgebroken. Een stang heeft hefboomwerking, een scholingsbit is een correctiebit in watertrensuitvoering. Iets zachter doordat de boog altijd ideaal in de mond ligt.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:32

Mizora schreef:
Een correctiebit is geen stang, het is een ongebroken trens. Hiervan worden paarden niet harder of zachter in de mond dan met een ander type trens, het is zelfs een zachter bit dan enkel- of dubbelgebroken. Een stang heeft hefboomwerking, een scholingsbit is een correctiebit in watertrensuitvoering. Iets zachter doordat de boog altijd ideaal in de mond ligt.

nee, juist in bustrens-uitvoering! Knipoog

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:46

Sorry, haal ze om die reden altijd door elkaar. Maar de watertrensuitvoering is dus iets zachter maar ook minder stabiel.

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:13

hartstikke bedankt voor de reactie`s!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:39

ik heb ook tink gereden met k&k correctie bit (is trouwens nu te koop het bit)
maar mij werd aangeraden eerste paar maanden gewoon ermee te rijden, zodat paard wist hoe hij zijn tong moest houden.
daarna langzaam afbouwen (1x in de 2 weken ander bit dan 1x in de week etc etc.)

owja en je mag er wedstrijden mee starten! Knipoog

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 12:33

Ik rij nu ongeveer 3 weken met dit bit. Ik wil nu weer proberen met een normaal bit te gaan rijden. Wat kun je het beste doen, watertrens of d trens. En dan dubbelgebroken of enkel.
Iemand tips?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:09

ik rij er al jaren wedstrijden mee Haha!
ik gebruik ook nooit geen ander bit dan deze.
ik heb bij willem veel bitten geprobeerd.
deze past het fijnst in zijn mond. ik kan hem ook wel op een ander bit rijden, maar je merkt aan zijn gedrag dat hij niet lekker zit.
dus waarom zou ik er dan een ander inhangen. willem wordt kriegelig van dat geprik van die gebroken trensen