Overstap naar dressuurzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merel007

Overstap naar dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 09:44

Mijn oude (veelzijdigheidszadel) is dringend aan vervanging toe .. mijn hafje heeft er in een onbewaakt moment zijn tandafdruk in achtergelaten Boos!

Nu vraag ik mij af wat het grote voordeel van dressuurzadels tov veelzijdigheidszadels is. Ik heb nog nooit met een dressuurzadel gereden. Ik spring nooit, rijd alleen dressuur en maak buitenritten, ik vraag me tevens af of je met een dressuurzadel lekkere buitenritten kan maken. Ik rijd sowieso altijd met heel lange beugels omdat ik het gevoel heb dat dit mijn zit ten goede komt (zit mooier rechtop).

Ik ben aan het uitkijken om een Wintec 500 dressuurzadel met CAIR te kopen. Ik heb helaas niet zo'n groot budget en een goedkoop lederen zadel lijkt me maar niets, zeker niet voor mijn paardje. Hoe gaat het in zijn werk met Wintec, worden deze zadels ook aangepast door ruitershop (juiste boommaat en ligging)?

Graag jullie ervaringen en advies betreffende overschakeling (ik heb reeds een search gedaan op wintec dressuur, gebruikservaring van jullie is sowieso al zeer positief).

alvast bedankt voor de feedback

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Overstap naar dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:18

Als je nooit springt, kan een dressuurzadel een goede keus zijn. Met de meeste zadels kan je ook gewoon naar buiten, maar als je een met een hele erg diepe zit hebt, heb je kans dat je het er niet een dag in uithoudt, maar ik weet niet wat voor buitenritten jij maakt. Verder zijn er dresuurzadels die je zit "corrigeren". Ikzelf wil dit absoluut niet, en heb mijn twijfels ook over het effect. Mensen kunnen namelijk prachtig zitten in die zadels, maar op het moment dat ze op een gewoon zadel meoten rijden zijn ze aan alle kanten uit evenwicht omdat ze niet meer in de juiste houding gedwongen worden. Bovendien zijn er genoeg ruiters die daar blessures aan overhouden, omdat hun lichaam niet in die houding kán zitten die het zadel vraagt. Maar dat is een persoonlijke keus.

Een wintec dressuur vind ik zelf wel fijn. Ik rij er zowel dressuur als buiten mee, zonder problemen. Zelfs blakjes lopen of af en toe een klein sprongetje gaat prima. Hij geeft je benen wel stabiliteit met lange beugels, maar dwingt je niet in een houding.

Of ze het af komen passen ligt voornamelijk aan jouzelf. Persoonlijk zou ik wel de winkel komen vragen om te kijken, of een zadelmaker. Dan weet je zeker dat het lekker ligt.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:19

Als het verschil tussen een dressuurzadel en een veelzijdigheidszadel je (nog) niet duidelijk is, dan zou ik me eerst eens verdiepen in deze materie als ik jou was. Een kwalitatief goed zadel kost een hoop centjes, en als het na een poosje toch niet helemaal is wat je ervan verwacht had dan is dat een grote teleurstelling en een kostbare zaak.

Het juiste zadel voor de "job" is een moeilijke kwestie. Je hebt:

1) Springzadels
2) Veelzijdigheidszadels met de nadruk op springen (zweetbladen en kniewrongen verder naar voren)
3) Veelzijdigheidszadels (algemeen)
4) Veelzijdigheidszadels met de nadruk op dressuur (rechtere zweetbladen en wrongen)
5) Dressuurzadels

En binnen deze catagorieën heb je ook weer vele varianten qua zit, bomen, kussens en algehele vorming.

Let wel op dat de meningen over het "CAIR" systeem erg verdeeld zijn. Sommigen zweren erbij, terwijil anderen het juist vinden lijken alsof je op een "skippybal" zit. Ook als jouw zadel door iemand ander gebruikt word (bijrijder) dan kan een CAIR zadel een probleem zijn als het gewicht van jezelf en dat van jouw bijrijder erg van elkaar afwijkt.

Maar het is zaak om jezelf eerst eens goed af te vragen wat het doel moet zijn. Met andere woorden, ga je uitsluitend dressuur rijden, of wil je zo af en toe ook nog wel eens een buitenritje maken, of een sprongetje wagen?

Een algemeen veelzijdigheidszadel kan vrijwel alle kanten op, maar is voor geen één dicipline het meest geschikt (ja, eigenlijk voor buitenritten). Je kunt er mee springen, maar het is geen uitgesproken springzadel. Je kunt er dressuur mee rijden, maar het is geen uitgesproken dressuurzadel.

Bij een dressuurzadel ligt het accent op een diepe- en rechte zit. Ook zijn de zweetbladen rechter (en vaak korter) om het paard meer vrijheid te geven in de schouders. Het nadeel van een dressuurzadel is dat het (bijvoorbeeld) voor een buitenrit bijzonder on-comfortabel is. Daarbij komt dat je tijdens een buitenrit af en toe ook wel eens een (klein) sprongetje moet maken, en daar is een dressuurzadel al helemaal niet voor geschikt.

Als je veel dressuurwedstrijden rijdt, maar je wilt af en toe toch ook lekker een buitenrit maken, dan zou je kunnen overwegen om een veelzijdigheidszadel aan te schaffen die neigt richting dressuur. Daarvan is de zit en de houding doorgaans net even iets dieper / rechter dan bij een "standaard" veelzijdigheidszadel, maar dan heb je toch nog een comfortabele zit voor buitenritten, maar een goed zadel om dressuur te rijden. Ook zijn de zweetbladen en kniewrongen iets rechter naar beneden gericht.

Als je net zo vaak buitenritten maakt als dat je dressuur rijdt, dan zou je een algemeen veelzijdigheidszadel kunnen overwegen, zonder nadruk op springen of dressuur.

Het is (zoals gezegd) een moeilijke materie. Ik heb er onlangs zelf mee lopen worstelen en kwam tot de conlcusie dat een "echt" dressuurzadel toch meer bij mijn doeleinden past. Ik doe geen buitenritten, en springen behoort ook niet tot mijn verlangens. Daarom is mijn (vrijwel spik-splinter-nieuwe) "veelzijdigheidszadel met neiging tot dressuur" nu te koop:

viewtopic.php?f=63&t=818494

Misschien is het iets voor jou?

In ieder geval veel succes gewenst.

Gr. John

Gayle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:01

als je toch nooit springt kan je net zo goed een dressuur zadel nemen. met buitenritten zit je daar best lekker op! lekker stevig vind ik.. Als je een zadel maker belt (laat komen) dan word er gewoon gekeken of het zadel goed licht.. En het voordeel van wintec vind ik dat je de boom er heel gemakkelijk kan uithalen kan je gewoon zelf doen.. en ze zijn niet zo duur Haha!

Merel007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 09:48

Bedankt voor jullie heldere uitleg! Ik denk dat het toch een dressuurzadel gaat worden, de voordelen wegen gewoon niet op tegen de nadelen .. mijn buitenritjes zijn eerder ritjes van een uur om een beetje afwisseling in de training te brengen voor mijn hafje. Als het echt tegenvalt met dressuurzadel op buitenrit heb ik nog altijd mijn gehavende vzh zadeltje.

John prachtig zadel, maar net iets boven mijn budget .. veel succes nog met de verkoop ervan!!