Als het verschil tussen een dressuurzadel en een veelzijdigheidszadel je (nog) niet duidelijk is, dan zou ik me eerst eens verdiepen in deze materie als ik jou was. Een kwalitatief goed zadel kost een hoop centjes, en als het na een poosje toch niet helemaal is wat je ervan verwacht had dan is dat een grote teleurstelling en een kostbare zaak.
Het juiste zadel voor de "job" is een moeilijke kwestie. Je hebt:
1) Springzadels
2) Veelzijdigheidszadels met de nadruk op springen (zweetbladen en kniewrongen verder naar voren)
3) Veelzijdigheidszadels (algemeen)
4) Veelzijdigheidszadels met de nadruk op dressuur (rechtere zweetbladen en wrongen)
5) Dressuurzadels
En binnen deze catagorieën heb je ook weer vele varianten qua zit, bomen, kussens en algehele vorming.
Let wel op dat de meningen over het "CAIR" systeem erg verdeeld zijn. Sommigen zweren erbij, terwijil anderen het juist vinden lijken alsof je op een "skippybal" zit. Ook als jouw zadel door iemand ander gebruikt word (bijrijder) dan kan een CAIR zadel een probleem zijn als het gewicht van jezelf en dat van jouw bijrijder erg van elkaar afwijkt.
Maar het is zaak om jezelf eerst eens goed af te vragen wat het doel moet zijn. Met andere woorden, ga je uitsluitend dressuur rijden, of wil je zo af en toe ook nog wel eens een buitenritje maken, of een sprongetje wagen?
Een algemeen veelzijdigheidszadel kan vrijwel alle kanten op, maar is voor geen één dicipline het meest geschikt (ja, eigenlijk voor buitenritten). Je kunt er mee springen, maar het is geen uitgesproken springzadel. Je kunt er dressuur mee rijden, maar het is geen uitgesproken dressuurzadel.
Bij een dressuurzadel ligt het accent op een diepe- en rechte zit. Ook zijn de zweetbladen rechter (en vaak korter) om het paard meer vrijheid te geven in de schouders. Het nadeel van een dressuurzadel is dat het (bijvoorbeeld) voor een buitenrit bijzonder on-comfortabel is. Daarbij komt dat je tijdens een buitenrit af en toe ook wel eens een (klein) sprongetje moet maken, en daar is een dressuurzadel al helemaal niet voor geschikt.
Als je veel dressuurwedstrijden rijdt, maar je wilt af en toe toch ook lekker een buitenrit maken, dan zou je kunnen overwegen om een veelzijdigheidszadel aan te schaffen die neigt richting dressuur. Daarvan is de zit en de houding doorgaans net even iets dieper / rechter dan bij een "standaard" veelzijdigheidszadel, maar dan heb je toch nog een comfortabele zit voor buitenritten, maar een goed zadel om dressuur te rijden. Ook zijn de zweetbladen en kniewrongen iets rechter naar beneden gericht.
Als je net zo vaak buitenritten maakt als dat je dressuur rijdt, dan zou je een algemeen veelzijdigheidszadel kunnen overwegen, zonder nadruk op springen of dressuur.
Het is (zoals gezegd) een moeilijke materie. Ik heb er onlangs zelf mee lopen worstelen en kwam tot de conlcusie dat een "echt" dressuurzadel toch meer bij mijn doeleinden past. Ik doe geen buitenritten, en springen behoort ook niet tot mijn verlangens. Daarom is mijn (vrijwel spik-splinter-nieuwe) "veelzijdigheidszadel met neiging tot dressuur" nu te koop:
viewtopic.php?f=63&t=818494
Misschien is het iets voor jou?
In ieder geval veel succes gewenst.
Gr. John