Kiezen voor een bustrens of watertrens en waarom??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HelgaV

Kiezen voor een bustrens of watertrens en waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 18:07

Mijn paard werd bij de vorige eigenaar gereden met een dubbelgebroken bitje.
Ik heb dat niet dus rijd met een enkelgebroken watertrens.
Maar nu wil mijn paard dit bit slecht aannemen. Dus ik denk dat ik toch ook maar een dubbelgebroken bitje moet gaan halen.

Maar ook daarin heb je bus- of watertrens.
Wanneer / waarom zou je kiezen voor een bustrens en wanneer / waarom voor een watertrens??

TurdusMerula

Re: Kiezen voor een bustrens of watertrens en waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:09

Even zoeken op Bokt, vind je zat.
Heb ik wel eens eerder gedaan, en er zijn genoeg topics... Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:09

Ik heb voor een bustrens gekozen. Daarbij heb je minder kans dat er een velletje tussen de ringen komt.
Sommige mensen vinden een watertrens fijner omdat het wat meer beweegt. Een bustrens ligt wat stiller.

Swoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:45

Hoi,
Vroeger reed ik altijd met een bustrens (enkel gebroken) ook voor dat velletje-probleem.
Maar toen ik met een zachtere dubbelgebroken trens ben beginnen rijden, had ik toch de voorkeur voor een watertrens :
Als je vb als testje eens trekt aan je teugels (zonder je paard het hoofdstel in heeft) dan zie je dat je veel harder gaat inwerken in de mond met zo een bustrens die scharniert.
Dat watertrensje kan stiller in de mond blijven liggen doordat het juist kan doorschuiven in vergelijking met die bustrens. Als de watertrens goed past, dan komt dat velletje er niet tussen. Ook een bustrens kan door slijtage onaangename randjes krijgen...

Groetjes, Koe

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:03

ik heb met een watertrens gereden maar het velletje kwam er iedere keer toch tussen..en ben ik overgestapt op een bustrens...ligt rustiger in d'r mond...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:18

Ik heb altijd met een watertrens gereden en deed gewoon van die riubberen bitringen eraan, geen velletjes meer ertussen! Nu rijd ik met een kneveltrens. Het is gewoon voor ieder paard vershillend wat ze fijn vinden, dat is altijd even uitzoeken. Je kan soms een bit helemaal niets vinden maar je paad loopt er juist heel fijn op.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:22

ik had ook een bustrens gekocht, omdat ik watertrens dus eng vind met dat velletje wat ertussen kan komen,
maar ja, met bitringen is dat ook zo verholpen.
weet verder niet wat anders nog het verschil kan zijn,
behalve wat ik nu net lees (en heb geleerd dan) uit de vorige reacties over stiller liggen etc.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:14

Wij hadden eerst een dubbelgebroken watertrens, maar hier kwamen inderdaad velletjes tussen. Niet zo fijn dus. Hierna hebben we een dubbelgebroken bustrens gekocht, maar hier liep 'ie helemaal niet lekker op. Hij was steeds aan het klooien met het bit. Nu zijn we dus weer overgestapt naar de watertrens en hier loopt hij veel fijner op. Waar je paard het fijnst op loopt ligt dus helemaal aan hemzelf.

Kan je niet van iemand een dubbelgebroken bitje lenen om een keer te proberen?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:31

Bedankt voor de reacties!
Ik ga morgen ff naar divoza en ga maar een dubbelgebroken watertrensje halen.
Ik rij al jaren met een watertrens. Ik vind het zelf wel prettig.
Ben benieuwd of dit beter zal gaan!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:33

Een enkel gebroken bit is scherper dan een dubbelgebroken bit. Bovendien zouden de meeste paarden gewoon op vrijwel elk bit gereden moet kunnen worden. Is het bit misschien niet te dik of de klein?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:40

MysticTinker schreef:
Ik heb voor een bustrens gekozen. Daarbij heb je minder kans dat er een velletje tussen de ringen komt.
Sommige mensen vinden een watertrens fijner omdat het wat meer beweegt. Een bustrens ligt wat stiller.

Omdezelfde redenen..
Maar zoals je zelf aangeeft; ieder vindt wat anders prettig.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:14

Mijn favo bit: een dubbelgebroken watertrens, omdat bij een watertrens het bit onafhankelijk kan draaien van de bitringen, waardoor bij het aannemen van de teugel het bit automatisch goed kan draaien in verhouding tot de mond, dat bij een bustrens dus niet kan.
Ook zou ik kiezen voor een niet al te dik bit (hetzelfde onderzoek heeft dat uitgewezen als die van het stukje hieronder), omdat een paard gemaakt is om zijn mond gesloten te houden. Het bit werkt dan misschien bij evenveel druk harder dan een dikker bit, maar als dan wat zachter wordt met de hand is dat ook geen probleem meer van een dunner bitje.

Ik weet niet of jullie 2 jaar terug Bit hebben gelezen, maar daar stond een onderzoek in over enkelgebroken trenzen en dat is eigenlijk HEEL erg zielig, omdat er een soort schaar ontstaat als je de teugel aanneemt en de punt komt dan vaak tegen het gehemelte aan. Daarnaast knelt een enkelgebroken bit ook vaak bij de mondhoeken (ook weer door dat schaar-effect).