schuren gelpad ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

schuren gelpad ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 15:28

Nu is mijn zadel al 3x opgevuld en nagekeken. Maar ik heb nog steeds het idee dat het niet helemaal goed ligt. Als ik erop zit en even gereden heb kan ik nog 1 vinger tussen schoft en zadel steken (je kan er wel helemaal onder door kijken), naar mijn gevoel is dit toch te weinig, dus nu maar aan het sparen voor een nieuw en passend zadel, maar omdat ik geen geldboompje in mijn achtertuin heb staan heb ik er nu, totdat ik een ander zadel heb, een gelpad onder. Nu heb ik in het verleden dus nooit een gelpad gebruikt (wel een bontje), maar naar mijn idee wordt de kamer niet smaller door een gelpad, dus vandaar. Ik gebruik hem dus puur om het zadel aan de voorkant wat meer omhoog te krijgen. Met het gelpad ligt het nu een stuk beter, maar nu vind ik wel dat zo'n gelpad wel strak op de huid ligt. Iemand hier ervaring mee? Ik wil het namelijk graag weten, voordat ik dat soort problemen krijg. Ik leg 'm wel tussen het sjabrak en het zadel, omdat er geen hoes om heen zit en dus geen zweet op neemt. Maar op deze manier ligt zowel het sjabrak als de pad op de huid. Verward Maar als je de gelpad onder het sjabrak legt dan ligt ie er toch ook strak op? Is in dat geval een bontonderlegger niet beter, omdat deze wat meer mee vormt? Maar zoals hierboven uitgelegd moet het zadel aan de voorkant wat hoger komen te liggen. Ik heb het idee dat dit niet gebeurd met een bontonderlegger..

Heeft iemand ervaring in deze situatie? Ik weet dat er tig van topics over dit onderwerp zijn, maar kon al zoveel topics niet de info halen over mijn situatie.

sjakyrolover

Re: schuren gelpad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:33

hoi,
koop eens een goed bontje (niet merkloos een goed merk) probeer gewoon is en is het niks kun je hem altijd nog verkopen, toch.
bij ons op stal werkt het heel goed en iedereen heeft er een.
groetjes sjakyrolover , laat me wetren wat je met het probleem hebt gedaan Knipoog

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 16:13

Ik heb alwel een bontje, maar ik heb het idee dat daardoor het zadel aan de achterkant nog meer opgehoogd wordt.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:15

Je hebt tegenwoordig ook gelpads met een schoftuitsnijding, misschien is dit een oplossing. De 'gewone' gelpads gaan inderdaad nogal strak om de schoft liggen omdat ze niet naar boven blijven zitten zoals een shabrakje.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:24

Eigenlijk moeten er 3vingers tussen schoft en voorboom kunnen heeft mijn zadelmaker me verteld, minder kan geen kwaad zolang je zadel niet klapt. Ik heb mijne vanvoor dus laten opvullen en nu ligt ie voor 100% goed.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 15:05

Maar moeten er ook drie vingers tussen kunnen als je erop zit?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:14

probeer de gelpad en dus ook et dekje eens iets beter in de kamer te trekken?

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:07

Pas op met gel-pads.

In de wielersport zijn gelpads (gel-zadels) afgeschaft omdat deze in extreme gevallen zelfs brandwonden konden veroorzaken. Een gelpad ademt niet. Als deze op de huid van jouw paard ligt dan kan de lichaamswarmte van je paard niet weg. En dan komt de wrijving van het gelpad zelf er nog bij (tijdens beweging) en de temperatuur van zo'n pad kan dan snel oplopen.

Hou het goed in de gaten !!!

Mijn voorkeur heeft het in ieder geval niet.

Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:13

Wat musicjohn zegt, klopt. Maar een gelpad kan alleen brandwonden veroorzaken als het rechtstreeks op de huid ligt. Als je het tussen dekje en zadel doet, is er geen gevaar tot brandwonden. Je zit dan wel nog altijd met het probleem dat zo'n gelpad strak op de schoft trekt. De gelpad en dekje in de kamer trekken, zou ik je niet aanraden. Het vernauwt je zadel alleen maar. Er bestaan nu idd gelpads met schoftuitsparing, is dat niets? En anders tijdelijk een zadel lenen van iemand of zonder zadel rijden totdat je een nieuw zadel hebt?

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:12

Als je bij het gelpad wilt blijven, zou ik idd gaan voor een gelpad met schoftuitsparing.